Kammerjunkere – hjemmelavede hjemmebagte hjemmespiste – opskrift

Måske har du for nyligt stået med en pose kammerjunkere.

Måske har du læst ingredienslisten.

Måske har det bragt en ende på din undren over den manglende smag.

Men konsistensen er da fin. Fin fin.

I dag får du en opskrift på kammerjunkere uden junk.

Kan det blive meget bedre, spørger man bare her langt ude på landet.

Du har brug for :

500 g mel
175 g smør lavet af mælk fra en ko med kold skål
100 g flormelis
2 store æg fra høns i sommersko
1 dl mælk fra ovenstående ko
2 tsk bagepulver
2 tsk vanillesukker
1½ tsk kardemomme
skal af en citron der er dyrket, så du ikke kan lade være med at spise skallen

Det var alt – så går vi i gang.

Bland mel, flormelis, bagepulver, vanillesukker og kardemomme i en røreskål.

Skær dit smør i mindre stykker og smuldr det ind i melblandingen.

I med æg, mælk og citronskal og få dejen samlet så den er ensartet.

Sæt dejen i køleskab en times tid, og den bliver nem at arbejde med.

Hvem vil ikke gerne være nem at arbejde med.

Tænd din ovn og sæt temperaturen på 200 gr. C. Beklæd dine bageplader med bagepapir.

Tril små kugler af dejen – ca. 2 cm. i diameter – og fordel kuglerne på bagepladerne.

Der bliver ca. 80 hele eller 160 halve kammerjunkere ud af portionen – alt efter hvordan du opgør sagerne.

Bag hver plade 10 minutter og flæk kagerne med en brødkniv, mens de endnu er varme.

Sluk ovnen.

Læg de halverede kager med skæresiden nedad på bagepladerne, og sæt pladerne i ovnen igen til kagerne er tørre.

Det tager 20 – 30 minutter. Cirka. Kommer an på din ovn.

Lad dine kammerjunkere køle af på en rist og gem dem af vejen i en tætsluttende kagedåse.

Så er du klar til koldskål. Med små sprøde karismatiske kammerjunkere.

Sol på din vej
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Dejlige desserter, Småkager. Bogmærk permalinket.

21 svar til Kammerjunkere – hjemmelavede hjemmebagte hjemmespiste – opskrift

  1. Mia siger:

    Mine sprækker – hvordan undgår jeg det? De falder efterfølgende fra hinanden når jeg skærer dem. Men godt smager de alligevel 😛

  2. Christel Fonager siger:

    Kære Lone.
    Vi æææælsker dine kammerjunker 🙂 Min datter skal konfirmeres på lørdag, og hun har valgt koldskål til dessert, og det skal være din opskrift på kammerjunker der bruges. Tak for nogle lækre opskrifter.

  3. Pingback: Hjemmelavet koldskål – den allerbedste opskrift | Beretninger fra et autentisk landbrug

  4. Vibe Kjædegaard siger:

    De tager ingen tid at lave, er sjove at have ungerne med til og mums hvor de smager 🙂 tak for en god opskrift, den kommer med til Italien….så ska jeg bare have en opskrift på koldskål…heeele fra bunden af bunden…når man kun har mælk! 😉

  5. Tine siger:

    Har prøvet din opskrift på kammerjunkere idag – stor success, både blandt børn og voksne. Tak for den 🙂

  6. Ulla siger:

    Fandt din opskrift og synes den så rigtig god ud. Man kan ikke rigtig få noget der minder om kammerjunker i USA, hvor jeg er pt., så jeg besluttede mig for at nu skulle det være! Har lige bagt dem med speltmel i stedet – de får en dejlig nødet smag 🙂 Man skal lige huske at der skal mere speltmel i da det er mere vandopløseligt, men ellers er det lige ud af landevejen – de smager skønt!

  7. Pingback: Hjemmelavet klassisk kærlig koldskål – opskrift | Beretninger fra et autentisk landbrug

  8. Pingback: Koldskål og kæmpe-junkere | Degn's Cuisine

  9. Tak for en super blog og for dine sindsyge lækre opskrifter. Jeg har prøvet en del af dine opskrifter med succes. Men idag forsøgte jeg at bage dine kammerjunkere – de blev ikke nær så pæne som dine – de faldt fra hinanden, da jeg skulle dele dem. Det er helt sikkert mig, der har gjort et eller andet forkert – så jeg må prøve igen indtil det lykkes. Ødelagt eller ej – så smager de fantastisk.

    Endnu engang tak for en fantastisk blog.

  10. Rikke siger:

    lavede mine egne junkere i forrige uge – for sådan nogen har man ikke her i Egyptens land, hvor jeg bor for tiden. De blev sprøde, men lidt for søde – så måske jeg skal prøve med dine næste gang at trangen kommer over mig … så tak for opskriften 🙂

  11. lonelandmand siger:

    Ja – dejlige ting at blande 🙂

  12. lonelandmand siger:

    Næh – hvor godt – et indlæg der får én til at trænge til pandekager – mange tak 🙂

  13. lonelandmand siger:

    Og det kan vise sig at være den bedste tid på dagen 🙂

  14. Conny siger:

    Min svigermor bagte også selv kammerjunkere med smag af citron og vanilje, hun havde tiden – jeg tror, jeg tager mig tid 🙂

  15. Marianne siger:

    SUPER, jeg har gået og håbet på nogle ville lægge en god opskrift på kammerjunkere. Dem her tror jeg på!
    Jeg har i øvrigt lige i dag lagt et i indlæg på min blog om DINE pandekager, hold da op de er gode. TAK:-)

  16. Jeg må nok hellere snart kaste mig ud i at bage mine egne kammerjunkere og dine ser lokkende ud 😀 Kardemomme og citron – mums!

    KH
    Birthe

  17. lonelandmand siger:

    Bagte dem i morges – først efter sønnen var kørt til skole – nu er han allerede hjemme igen, og mit bedste bud er et par timer. Maks.

  18. Lone Nielsen siger:

    Lyder rigtig lækkert – hvor længe overlevede de? Dygtig hund – kan sidde så pænt 🙂

  19. lonelandmand siger:

    Jeg lavede forskellige udgaver – de her med citronskal og kardemomme er klart bedst m.h.t. smag. Men ikke ret søde for sådan er kammerjunkere jo..

    Det betyder meget, at det er godt smør og gode æg – ting der smager af noget i sig selv 🙂

  20. Troels siger:

    Jeg lavede selv hjemmebagte kammerjunkere i går. Jeg brugte godt nok rørsukker og olie og så en del mere vanillesukker. Men synes ikke helt, jeg fik nok smag frem i dem.
    Hvordan smagte dine? 🙂

  21. Pingback: Kammerjunkere – hjemmelavede hjemmebagte hjemmespiste – opskrift | BRANDBYGEGAARD

Der er lukket for kommentarer.