Magiske Makronsnitter – opskrift

I dag skal du have en opskrift.

Det er sandelig også noget tid siden sidst – tænker du måske.

Man har skam lavet mad her.

Masser af mad.

Det har bare været alt det velkendte og tilbagevendende.

Men i går eftermiddag opstod et akut behov for makronsnitter – med chokoladefyld – og i dag skal du selvfølgelig have opskriften.

Det er nemt, kan jeg love dig. Nemt og uforskammet hurtigt.

Kage i sådan en kaliber formodes at tage en del tid.

Men her skal man gå til makronerne, hvis man skal nå at fylde kærlighed i snitterne.

Og det skal man. Det er det, det hele handler om.

Til bunden har du brug for :

450 g mel
250 g smør lavet af mælk fra en ko der kan danse jitterbug. Hvis den vil.
250 g rørsukker
2 tsk. bagepulver uden fosfat
4 store æggeblommer fra høns med fjer i hatten

Til fyldet har du brug for :

2 dl. anstændig marmelade – her blev det jordbær, fordi det lige er lavet – brug din yndlings
150 g hakket mørk chokolade 40-50 % kakao er fint

Til makronafdelingen har du brug for :

4 æggehvider fra ovenstående høns
500 g flormelis
250 g groftrevet marcipan

Og det var alt.

Lad dig ikke kue af de tre opdelinger – det er stadig uendelig nemt lavet.

Så går vi i gang.

Tænd din ovn og sæt temperaturen på 175 gr. C. Beklæd en bradepande med bagepapir.

Bland mel, rørsukker og bagepulver.

Skær dit smør i tern og lad det smuldre ind i melblandingen. Enten med håndkraft eller i en køkkenmaskine.

Tilsæt æggeblommerne og rør dem akkurat ind i smuldredejen. Dejen skal ikke samles – det er nok, at tingene er velfordelte.

Hæld skålens indhold ud i bradepanden og tryk dejen sammen i et jævnt lag i bunden.

Ind i ovnen med det og forbag bunden 15 minutter.

Imens kan du opnå komplet indre ro, samle resterne af dine sandaler op af hundekurven, indsætte en rubrikannonce under kæledyr eller lave makronfyldet.

Du bestemmer.

Hvis du vælger at lave makronfyldet tager du ganske enkelt en skål og hælder æggehvider, flormelis og marcipan i den. Rør nogle omgange og du føler dig klar.

Fordel marmelade og hakket chokolade på den forbagte bund.

Dryp makronfyldet over så det kommer til at dække overfladen. Ikke noget med at hælde det hele ud ét sted og forsøge at trække laget over de øvrige ting. Det vil ikke blive kønt.

Og her taler jeg for én gangs skyld ikke af erfaring men bare af formodning.

Sæt bradepanden i ovnen igen, skru temperaturen op til 200 gr. C. og bag 20 minutter.

Det var det. I al sin storladne enkelhed.

Lad kagen køle helt af – hvis du kan – og skær den ud i snitter af passende størrelse.

Du bestemmer, hvad det er.

Sprød bund, hjertegribende chokolade og jordbærfyld plus makronmasse på toppen.

Nogen her siger det er godt.

Må blæsten bære dig frem
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Kodyle kager, Med bær, Med chokolade. Bogmærk permalinket.

38 svar til Magiske Makronsnitter – opskrift

  1. Mette siger:

    Hvor ser de lækre ud! Er de bedst nybagte, eller er de ligesom hindbærsnitter også gode nogle dage efter? Tak for dejlige, humørfyldte opskrifter 🙂

  2. sanne siger:

    Nej hov, dig har jeg da aldrig stødt på før, men vil helt sikkert holde øje med dig for sikke en herlig opskrift og med et herligt humør tusind tak for de mange smil jeg fik undervejs.De bedste hilsner fra Sanne i virum

  3. Evelyn Koch Agersbæk siger:

    Undskyld, blander 2 opskrifter sammem! Men fælles for dem er, at makronmassen ikke bliver sprød😄

  4. Evelyn Koch Agersbæk siger:

    Jeg er faldet over din lækre opskrft på makronsnitter i Hjemmet 2016. Jeg har dog et tilbagevendende problem; nemlig makronmassen. Jeg kan ikke få den sprøde overflade frem, jeg er en habil bager, og syntes at det er mega træls med en blød overflade. Har du et godt råd til mig? Hilsen Evelyn Agersbæk

  5. Ebba siger:

    Skal æggehviderne ikke piskes ?

  6. Christina Korbo siger:

    Tak for en dejlig opskrift. Jeg blev i godt humør af at læse den.
    Markronsnitter er i øvrigt en af mine yndlings synder..

  7. Pingback: Dobbelt fødselsdagsfest | Dalsgaard i Skivholme

  8. Peter With siger:

    Jeg vil prøve denne opskrift her i USA. Hvad er størrelsen på en dansk bradepande.

  9. Sandie siger:

    Jeg har netop taget min (med hindbær marmelade) ud af ovnen og sikke det dufter! 🙂 Min ser ikke så pæn ud som din, men pyt skidt med det, jeg håber bare på, at den smager så godt, som den dufter 🙂 I øvrigt, dejlig blog I har!

  10. Pingback: Kagedrømme til dig – med opskrifter | Beretninger fra et autentisk landbrug

  11. carsten nordholt siger:

    Kære LuneLone

    Ingen tak – selv og snitter årsag!!:-)

    Når man selv lykkes, lykkes meget – skulle vi være så heldige, at vinden kommer bagfra, og bringer dig så let fremt, at der blir tid til “Og halsen af…” så vil jeg juble og samtidig være ked – tredjelinjen i den sang kunne indikere et lidt andet emne end mad – men hvad – uanset det, skyder dit sprog, som skrevet andetsteds, smukke knopper – mht hønsene og de deraf følgende rødder har du så overvejet i et lille digitalt genoptrykt oplag – eller er der gået ged i forlaget – kan osse tilbyde at sadle muldyret – ride vestpå med vand nok til en 10 dages tid – finde det ene træben og sørøverskuden – kun for at få lov til at aflevere nogle ganske få fotografråd til dine i øvrigt helt fine billeder – du ved, at som med vinden, gør mad sig bedst med lyset bagfra – derefter skulle der nok være plads på usb-nøglen til et lille hønsemadmanus;-)

    Alt det bedste retur til dig
    Carsten

  12. Lone Landmand siger:

    Kære Carsten

    Mange tak for dine gode ord!

    “Hønsefødder & Gulerødder” er aldeles udsolgt, og det er langt fra sikkert, den bliver genoptrykt. Lige nu arbejdes der på en efterfølgende madbog “Og halsen af en svane”. Ingen aner, hvornår den udkommer – kun når der er tid til overs, bliver der lavet sider. Men lykkes skal den 🙂

    Alt godt herfra
    Lone

  13. carsten nordholt siger:

    Ups – soory – troede det var din selvbiografi – men nærlæser jo at mange på den litterære stige kalder den skønlitteratur – havde kun skimmet og faldt over ordet dysfunktionalitet….. og blev så en anelse for hurtig oppe i hovedet – arbejder tæt på Lisbeth Zornig for øjeblikket:)

    kh
    Carsten

  14. carsten nordholt siger:

    Kære Lone

    Tusind tak for den fineste opskrift og dit sprudlende humør, som bobler rundt mellem linierne, så man
    slet ikke kan lade være med at røre glade følelser med ned i “gryden” – her eksvis spredte der sig her
    en ordentlig håndfuld hakkede hasselnødder ned i makronen….næsten helt af sig selv:)…. mums.

    Vildt inspireret ville jeg ind at kigge på “hønsefødder & gulerødder” men alle “mouse over” klik bringer
    kun din fede selvbiografi frem – er der andre måder at få info?

    Al mulig go vind bagfra

    kh
    Carsten

  15. Åh, min yndlings! Får mig nu til at fælde en lille tåre, fortabt i minderne fra sidst, jeg bagte dette vidunder, selvom jeg dog brugte blåbærmarmelade til at skabe den himmelske mundfuld (ok, der var mere end en. En del flere). DET er kærlighed i en bradepande. Det er magi. Festfyrværkeri på tungen, der går lige i hjertet. Med ærbødig tak!

  16. Pingback: Makronsnitter | Signes Mad

  17. Pingback: De allerbedste hjemmebagte kager – opskrifter | Beretninger fra et autentisk landbrug

  18. lonelandmand siger:

    Det er fordi, hindbærsnitterne ligger på den gamle blogplatform – linket er HER

    God weekend til dig og dine heldige unger !

  19. Helene siger:

    Åh, den ser lækker ud, men jeg var faktisk på udkig efter din opskrift på hindbærsnitter. Den er superlækker, og jeg har lovet ungerne at lave den, men jeg kan ikke se den herinde mere. Hjææælp!

    Kærlig hilsen

    Helene

  20. lonelandmand siger:

    God aften Margaretha

    Undskyld det langsommelige svar 🙂 det er en standard bradepande, der hører til en ovn – ca. 35 * 40 cm

    Mange hilsner fra
    Lone

  21. Margaretha Olsen siger:

    Hur stor ska brædpannan vara?Tack.

  22. Pingback: Dagens forsinkede indlæg | Beretninger fra et autentisk landbrug

  23. Pingback: Så ved du, hvorfor jeg har været fraværende | Beretninger fra et autentisk landbrug

  24. FruBand siger:

    Fik sms fra faderen halvvejs gennem ferien ” Kagen spist,- kom snart hjem” Så stor succes,- brugte iøvrigt (hjemmelavet) blommemarmelade. Det kan anbefales…
    Hilsen FruBakand

  25. Pingback: Stadig travlt med indkøb og madlavning | Beretninger fra et autentisk landbrug

  26. lonelandmand siger:

    Man er klar her – helt klar 🙂

    Men er lidt i tvivl om evnerne m.h.t. at svare fornuftigt..

    Altid altid altid traditionel ovnvarme – bruger jeg. Har man en bageriovn, der kan styre luftfugtigheden i bagværket, er det en anden sag. En almindelig husholdningsovn tørrer bare tingene ud, når man tænder for luftfunktionen – eller får brød og kager til at hæve i stiv blæst.

    Jeg har ikke forsøgt med glutenfrit mel, men der er ingen grund til ikke at prøve – en søster bør man tage sig godt af. Det er jo en mørdejsbund – den skal være tæt og fast – så hvedemelets gluten må være af mindre betydning. Bag endelig med andet mel og skriv hvad du synes – hvis du vil 🙂

    Ja og så er der bagepulveret – man kan lave det selv – jo ikke uden kemi – men med mindre – har tænkt at lave en opskrift her, når jeg har afprøvet det. Jeg kan godt forstå, du vil undgå den slags – lav dejen uden – som sagt skal den være fast og tæt. Hvor galt kan det gå ?

    Rigtig hyggeligt besøg til Jer
    fra Lone

  27. Jerzy siger:

    Nu er min søs på vej og jeg er stadigvæk tændt på dine snitter.
    Jeg ved at, at du har en problematisk PC, men kunne du ikke svare på mine spørgsmål pr. mail for eksempel?

    Ønsker dig en god – ikke Micro$oftbaseret PC.

  28. Lone, jeg lavede disse i går, og de var intet mindre end fantastiske. Du havde helt ret: supernemme! Og det kan ikke smages, at de er så nemme. Win-Win!

  29. FruBakand siger:

    Kører på ferie engang i nat,- mon ikke en gang makronsnitter kan holde os vågne og friske hele vejen. De ser ihvertfald lækre ud og da det er min fars yndlingskage og han skal være hundepasser, må jeg vist hellere bage rigeligt.

    God sommer

  30. Conny siger:

    Hjemmelavede makronsnitter er lækre – hjemmelavede makronsnitter med chokolade må være overlækre – jeg har chokolade på lager 😛

  31. Oh, my God hvor ser det FANTASTISK ud!! Bliver nok “nødt til” at bage den snarest muligt 😀

    KH
    Birthe

  32. Jerzy siger:

    Jeg er fra Mars, så jeg vil vide om temperaturer gælder varmluft ellr traditionel varme.

    Dog er en del af mig fra Venus. Derfor spørger jeg:

    Kan jeg erstatte hvedemel med en glutenfri slags, da jeg kunne tænke mig at lave din überlækre kage til min søs, som har cøliaki?
    Når man(jeg) forsøger at undgå kemiske tilsætninger i madvarer, så er bagepulver jo ikke den bedste argument. Det er jo kemi i 5. potens. Hvad er det med dinatriumfi(fosfat). Kan man bruge andet hævemiddel?

    Ønsker dig en damn good cup of coffee til kagen

  33. Sweetymum siger:

    mums…… engleguf til mine øgler……

  34. Smølfine siger:

    Uh, hvor lyder de fantastiske. Makronsnitter er min absolutte yndlingskage! 🙂

  35. Wauw, hvor er det bare en smækkerlækker snitte 🙂

  36. Charlotte siger:

    Har fundet alt frem til snitterne, venter på at smørret skal blive tilpas blød. Det bliver til hjemmelavet hindbærmarmelade, men det kan vel nok bruges.
    Finder snart hagesmækken frem, mundvandet er begyndt at blive produceret:-)

    Mange hilsner
    Charlotte

  37. BenteOO siger:

    Du verden – det må være en fantastisk kake – tror jeg bør lage den til venninner som kommer på besøk på lørdag!
    Vi fortjener en slik!
    Ønsker deg en deilig dag!

  38. Pingback: Magiske Makronsnitter – opskrift | BRANDBYGEGAARD

Der er lukket for kommentarer.