Klassisk citronmåne – opskrift

Jeg har ikke glemt, at du for længe siden fik en opskrift på citronfuldmåne.

Men den hører til i en alternativ afdeling – med fuldkornsmel og heftig citronsirup.

I dag får du opskriften på en klassisk citronmåne – også fuld.

Overskårne citronmåner fra tanken er noget, nogen har fundet på for at tage det dobbelte for det halve, og man ender alligevel med ikke at få noget.

Til dejen har du brug for :

125 g smør lavet af mælk fra en ko i ro
300 g rørsukker
3 store æg fra en hardcore høne – 4 små æg alternativt
125 g mel
1 spsk. Amaretto – mandellikør
1 vanillestang
Skal af to citroner – dyrket så du har lyst til at spise skallen

Til glasuren har du brug for :

200 g flormelis
Saft fra 1 citron

Det var alt – så går vi i gang.

Tænd din ovn og sæt temperaturen på 150 gr. C.

Find en lille springform – 22 cm. – frem og beklæd den med bagepapir.

Riv skallen af dine citroner – forsigtigt så kun den gule del kommer med.

Skrab kornene ud af vanillestangen og drys dem i en røreskål sammen med smør, rørsukker, amaretto og citronskal.

Pisk pisk pisk – til blandingen er blød og ensartet.

Tilsæt æg – ét af gangen – og pisk dem grundigt ind i dejen.

Vend mel i til sidst, rør kun kortvarigt og hæld dejen i din springform.

Ind i ovnen med den og bag kagen 1 time.

Lad kagen køle lidt og tag den ud af formen.

Lemp bagepapiret af og sæt din citronmåne på et fad.

Pres saften af den ene citron og lad den dryppe gennem en si.

Rør glasur af flormelis og citronsaft – lad glasuren stå og vente til den begynder at blive lidt fast.

Så har du mere styr på den, når du overtrækker kagen.

Tæt citronsmag – blød, blid og fugtig fuldmåne.

Giv den til et politisk parti eller til nogen der har fortjent den.

Må din mandag lykkes
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Kodyle kager, Med frugt. Bogmærk permalinket.

17 svar til Klassisk citronmåne – opskrift

  1. Anja Vignsen siger:

    Kan citronmånen fryses med godt resultat – eller kan man bage den lørdag og bruge den mandag?

  2. Ibs siger:

    Jeg skal bage feriekage til kollegerne, fordi det nu endelig er min tur til at holde fri, og en citronkage er jo dejligt sommerlig. Men skal der ingen bagepulver/andet hævemiddel i kagen?

  3. Pingback: Kagedrømme til dig – med opskrifter | Beretninger fra et autentisk landbrug

  4. Pingback: De allerbedste hjemmebagte kager – opskrifter | Beretninger fra et autentisk landbrug

  5. Pingback: Citronmåner « Marias Madplan

  6. lonelandmand siger:

    Du vil ikke fortryde 🙂

  7. lonelandmand siger:

    Jamen hvad kan være mere rigtigt til en citrusglad astronom ?

  8. Katrine Marie siger:

    “Giv den til et politisk parti eller nogen, der har fortjent dem.”
    Det lyder som en idé. Kagen ser god ud. Måske skulle man prøve den en dag?

  9. mosaica siger:

    Lækkert! Jeg kan godt lide næsten alt citrus, og jeg er en amatør astronom, så denne kage er perfekt. Jeg har for nylig lavet flere sicilianske appelsin kager og mens de er dejlige, så også er mangfoldighed 🙂

  10. lonelandmand siger:

    Altså – den her udgave konserverer ikke ens krop så godt som den fra fabrikken – til gengæld smager den bedre 🙂

  11. lonelandmand siger:

    Den her er vanedannende 🙂

    God dag Birthe

  12. lonelandmand siger:

    Så er de nok levende og velduftende 🙂 Lige det rigtige valg !

  13. lonelandmand siger:

    Selvfølgelig er det fortjent !!!

  14. jeanette2970 siger:

    Det lyder lækkert, jeg har også prøvet at lave det sidste år og det smager så meget bedre end dem fra tanken – som jeg ikke kan få mig selv til at spise.

  15. Haps, den skal da SÅ meget prøves!! Jeg er vild med citronmåne – både hel og fuld – og når den er hjemmebagt (ikke dem fra tanken….)

    Mange hilsner
    Birthe

  16. Anna siger:

    hvor praktisk – jeg har stadigvæk 4 øko-citroner siddende på vindueskarmen;) tak for opskriften! jeg skal nyde den 🙂

  17. Conny siger:

    Jo, skulle måske prøve, hvordan sådan en måne kan smage – må ellers med røde ører bekende, at jeg godt kan li’ den fra tanken, men jeg kender jo heller ikke andet.
    Vil så afgjort bage til mig selv, fortjent eller ej 🙂

Der er lukket for kommentarer.