Æbleskiver – fyldige, fremragende og fuldgode – opskrift

Der er sikkert lige så mange opskrifter på æbleskiver, som der er bedstemødre i dette land.

Plus det løse.

Og lige så mange idéer om, hvordan de små kager skal være.

Her i caféen skal de være søde, luftige og hævet uden gær.

Hvem vil ikke gerne være hævet uden gær.

Der skal være æble i – ellers skal de bare hedde skiver.

Revet æble i dejen – ikke små hele stykker, der ligger kolde i midten og giver død dej.

Og så skal der lidt tålmod og hjertelighed til ved komfuret – ellers er opskriften ligegyldig.

Du har brug for :

1 dl fløde af mælk fra en kæk ko
3 dl kærnemælk fra ovenstående
50 g smeltet smør – stadig fra samme ko
1 Belle de boskop æble – skrællet og fint revet
1 citron – fint reven skal og kun det gule
3 æg – delt i blommer og hvider – fra heldige høns
250 g mel
150 g sukker
2 tsk vanillesukker
½ tsk bagepulver
½ tsk natron

Samt smør til bagningen.

Det var alt – så går vi i gang.

Hæld fløde, kærnemælk, smeltet smør, revet æble, citronskal og æggeblommer i en røreskål – pisk tingene sammen.

Bland mel, sukker, vanillesukker, bagepulver og natron og vend blandingen i røreskålen.

Pisk æggehviderne stive i en anden skål.

Vend dem forsigtigt i dejen – det gælder om at holde det hele luftigt.

Smelt smør i æbleskivepandens huller og fyld en spiseskefuld dej i hvert.

Når dejen bliver fast og brun, kan du med et snuptag – efter lidt øvelse – vende kuplen rundt og stege æbleskiverne på den anden side. Bliv ved at vende dem rundt i hullerne til sidst i bagningen.

Fortvivl ikke hvis de bliver skæve – det er fuldstændigt uden betydning. Det vigtige er at bage dem.

Læg de færdige æbleskiver i et ovnfast fad og hold dem lune i ovnen til al dejen er forvandlet.

Vær klar til at spise dem nybagte – med dejligt syltetøj og drys af flormelis.

Som barn var jeg til den traditionsrige adventssøndag hos min mormor og morfar i Hillerød. Med grøn adventskrans, røde silkebånd og hvide stearinlys. Med kusiner og øvrig familie rundt om sofabordet der bar et udvalg af service, æbleskiver, sukker, jordbærsyltetøj, glögg, jordbærsaft og ikke mindst fadet med julegodter, mormors brunkager, klejner og vanillekranse.

Der blev budt bordet rundt.

To gange.

Mens vi hørte Poul Bundgaard synge julesalmer på grammofonen.

Afsluttet af en dyb mandestemme der højtideligt sagde – “importøren ønsker dem glædelig jul”, min morbrors latter og min morfar der flåede pladen af.

Hvert år.

I dag ser sofabordet ikke så stort ud som dengang.

Men sådan er det – ting bliver mindre, når de bliver slidt
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Julemad, Kodyle kager. Bogmærk permalinket.

21 svar til Æbleskiver – fyldige, fremragende og fuldgode – opskrift

  1. birthe siger:

    De er voldsomt søde.

  2. Maria km siger:

    Hvor mange får man ud af opskriften? 🙂

  3. Jytte Friis siger:

    Det hører sig ikke til i denne opskrift, der er jo, vanilje i.

  4. Pingback: Æbleskiver a la Lone Landmand………….

  5. Riborg Dæhnert siger:

    Opskriften ser god ud 🙂 Men hvorfor er der ikke kardemomme i?

  6. Så fik jeg bagt dine skønne æbleskiver – de blev et dejligt indslag på en kreativ julehyggedag:

    http://tantesoed.blogspot.com/2011/12/bleskiver-med-bler-og-kreativ-hygge.html

    TAK for dine fantastiske indlæg og opskrifter

  7. Manuela siger:

    Hej Lone,

    tak for en herlig opskrift, den skal prøves i eftermiddag. Vi bor i tyskland og her kender man ikke noget til æbleskiver. De hører til min barndom og det var min elskede mormor, der altid lavede en kæmpe portion.
    Jeg ønsker dig og din familie en rigtig god jul men masser af gode minder.

    Et stort virtuelt kram sender
    Manuela

  8. June Hansen siger:

    jeg skal prøve, selv om jeg ikke vet hva kærnemelk er på norsk. epleskiver er bare det beste som er..

  9. Pingback: Juleopskrifter – udvalgte fra café og landkøkken – flere på vej | Beretninger fra et autentisk landbrug

  10. Lise Groth siger:

    Hej. Jeg laver æbleskiver HVERT år her i Norge, hvor jeg bor på 25.år. Alle er tvangsindlagt til at spise æbleskiver i adventstiden. MEN jeg synes ikke jeg får dem til at smage som de gjorde i barndommen (og nogen gange endnu på et eller andet julemarked i Danmark). Min tante bagte dem i svinefedt – er det mon det, jeg savner?? – Skal nu prøve ovenstående opskrift.
    God jul…
    Hilsen Lise

  11. Anne Mette siger:

    Nej, kun den ene gang, men det gjorde et uudsletteligt indtryk på et barn. Men du har da ret i, at alt andet lys blev slukket, når adventskransen blev tændt, men pladespilleren kørte og man kunne fornemme lyde fra fyr og andet. Jeg husker stilheden, og vantroen blandt de voksne, meget tydligt…

  12. Helle siger:

    I husker begge forkert! Der var lys i adventskransen OG i det lille englespil, som stod på radiatoren (for at udnytte varmen) 😉
    Og hovedafbryderen skyldtes, at vi havde fået lokket farmor/mormor til at tænde for fjernsynet, så vi kunne se Disneys juleshow. Men farfar/morfar var ikke enig …
    Mange morgenhilsner fra et kloster i vintermørke.
    🙂 Helle

  13. lonelandmand siger:

    Altid dejligt med et karmakram 🙂

    Tænk det husker jeg ikke – eller rettere sagt – så husker jeg vist egentlig kun, vi sad i mørke bortset fra lysene i adventskransen. Skete det hvert år ?

  14. Anne Mette siger:

    Med al mulig fare for at ødelægge idyllen, husker jeg særligt den adventssøndag, hvor der, efter godt grin over importøren, blev taget drastiske midler i brug: Der blev slukket på hovedafbryderen! (Formentlig efter devisen: Så kan de lære det! Egentlig lære: Selv gamle mennesker kan opføre sig som utilpassede børn!) Godt, at der var lys i adventskransen!
    På-tærsklen-til-december-karma-kram
    Mette

  15. De skal helt sikkert prøves. Severede æbleskiver for mine spanske venner sidste år… det var en større succes end forventet… de nød både gløgg og æbleskiver. – Det skal vist gentages i år 😉 (med en ny æbleskive opskrift… 🙂 – den ser lækker ud).

  16. Helle siger:

    Kære Lone,
    Jeg bilder mig ind at kunne huske en enkelt anarkistisk advent komsammen, hvor fadet faktisk gik rundt 3 gange 🙂
    Al magt til importøren!
    Knus
    Helle

  17. Uhmm, de skal prøves. Er altid på udkig efter en god æbleskiveopskrift 🙂

    KH
    Birthe

  18. Lars siger:

    Familien er hermed inviteret til æbleskiver hos os i aften. Opskriften ser rigtig lækker ud, tak 🙂

  19. Uhm hvor ser de lækre ud. De skal prøves, når vi får investeret i en æbleskivepande. NU skal det være.

    En herlig dag til jer!

  20. Pingback: Æbleskiver – fyldige, fremragende og fuldgode – opskrift | BRANDBYGEGAARD

Der er lukket for kommentarer.