Græskarsuppe – yndlingsopskrift

Det er blevet septemberkoldt nu.

Både om natten og om dagen.

Om dagen kan man holde sig varm i solen.

Men det er ikke altid til at få plads der.

Det er med andre ord tid til suppe.

Græskarsuppe.

Af Hokaidokugler.

Hvis du ikke har græskar i haven, skal du ikke være ked af det.

Jeg har heller ikke nogen.

Og der er andre ting i tilværelsen af større betydning end fejlslagen græskardyrkning.

Det hele handler om ikke at tage det personligt.

I går – på indkøbsturen – fandt jeg et par smukke orange græskar.

Tid til yndlingssuppen – tænkte jeg – og hjembragte gevinsten.

Har jeg ikke fået den opskrift før – tænker du måske – for et par år siden.

Jo – du har ret – kan jeg fortælle – men den er så god, at vi støver den af og flytter den med herover til det nye overskuelige arkivsystem.

Lad os så komme i gang.

Du skal bruge et hokaidogræskar, der vejer ca. 1 kg
4 fed hvidløg
1 løg
1,5 – 2 liter hønsebouillon – en god én
100 gram flødeost
½ dl mørkt brunt muscovado sukker
½ – 1 rød chili afhængigt af styrken
2 tsk. god karry
½ tsk. koriander
1 håndfuld pinjekerner
Salt
Olivenolie

Tænd din ovn på 190 gr. C.

Skær top og bund af græskarret. Del det over så du kan skrabe alle kernerne ud.

Skær de to halvdele i mindre tern – de er meget hårde at skære i.

Bliv ved – suppen er arbejdet værd.

Læg græskarstykker og de 4 upillede fed hvidløg på et stykke bagepapir og dryp olivenolie over græskarternene.

Sæt pladen i ovnen og tag de 4 fed hvidløg ud efter 20 minutter. Græskarstykkerne skal have ca. 50 min. i alt.

Varm en pande med en lille smule olivenolie og rist pinjekernerne til de bliver gyldne. Kværn lidt salt over dem – olien får det til at hænge fast. Gem dem til at drysse over den færdige suppe.

Mens græskarret bager, kan du skære løget og din chili ud i små tern. Varm lidt olie i en stor gryde og tilsæt løg. Lad dem småstege til de begynder at blive klare og tilsæt så karry og koriander.

Lad lige krydderierne svitse med og hæfte sig godt på løgstykkerne. Så tilsætter du bouillon, chili, flødeost, sukker og de bagte græskartern.

Tag de bagte hvidløg ud af deres skaller og lad dem følge med ned i gryden. Lad det hele småsimre sammen i 15 minutter og find en stavblender frem. Hvis du ikke har sådan én, er det fint at purére suppen i flere omgange i en køkkenmaskine – det giver bare lidt mere opvask.

Hvis du synes, suppen er for tyktflydende, kan du spæde lidt mere bouillon i gryden – det kommer an på, hvor stort et græskar du begyndte med.

Drys lidt ristede pinjekerner over hver suppetallerken og server med et stykke rigtig godt brød.

Lækker lækker lækker krydret suppe – varm føde på en kold dag til en lun sjæl.

Må din søndag svøbe sig om dig
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Sublime supper. Bogmærk permalinket.

22 svar til Græskarsuppe – yndlingsopskrift

  1. Hmm, så står din skønne græskarsuppe og simrer på komfuret! Den er hurtigt blevet vores yndlingssuppe på en råkold efterårsdag 🙂

  2. Pingback: Halloween, efterår og lister - trendr.nu

  3. nitanilssonAnita siger:

    Tak for en vidunderlig nem opskrift på den perfekte græskar suppe! 😀 Den er et kæmpe hit og vil man have lidt ekstra varme kan friskrevet ingefær anbefales 😀

  4. Pingback: Lidt af hvert plus dit og dat | Beretninger fra et autentisk landbrug

  5. Tina Lerche siger:

    Lækker lækker suppe – mange tak for opskriften – helt perfekt med bagningen af græskaret – det gav fantastisk smag.

  6. Pingback: Suppeopskrifter – opsamling | Beretninger fra et autentisk landbrug

  7. Mona siger:

    Uden tvivl den bedste græskarsuppe jeg nogen sinde har smagt!

  8. Dorte Gleie siger:

    UHM! Jeg laver græskarsuppen for anden gang i denne uge! Har dog tænkt mig at fryse noget af den ned. Kan man det?
    Jeg har først lige for få dage siden fundet din side, men den bliver fast besøgt fra nu af. Jeg har straks anbefalet den til en veninde, der også ejer de flotteste høns. Jeg selv er bedre til det med opskrifter, og jeg skal bare prøve en masse fra din samling. Ville ønske, jeg boede lidt tættere på Odder, men der er lidt langt fra Falster til din skønne gård.
    Apropos opskrifter, var det så ikke noget for dig at opfinde nogle gode opskrifter med broccoli? Så sund en grønsag, men så kedelig, hvis den bli’r kogt. Jeg tænker SUNDE opskrifter – IKKE den med en masse mayonaise og flæsk!
    Til sidst skal du også beundres for din positive måde at indtage livet på! Fantastisk, at du begynder dage(n) med at finde det smukke i og omkring dit hjem og så fotografere det, – forlænge nydelsen! Det bliver jeg meget inspireret af – øv, at jeg ikke er morgenmenneske, men det kan nu være, jeg vil prøve det selv, – måske i skumringen…
    Mvh
    Dorte

  9. lonelandmand siger:

    Mange mange tak 🙂 Håber virkelig det hjalp..

  10. Kan se at indlægget passer med årstiden nu. Og jeg er så gal i skralden, at jeg bliver nødt til at lave din suppe for at kunne komme videre. Lyder jo lovende at “skralden” bliver helt “væk”. 🙂

    Knus herfra;
    Marianne (der mange dage må have et “fix” Lone Landmand (også i de gamle arkiver) for at få dagen til at hænge sammen.) Tak sødeste!

  11. Vivi siger:

    Den BEDSTE græskarsuppe nogensinde! Den får plads i yndlingsarkivet.
    Tak for opskriften – og for et inspirerende site iøvrigt. Beundrer din måde at skrive på.
    KH Vivi

  12. Pingback: Opskrifter med chili – opsamling | Beretninger fra et autentisk landbrug

  13. lonelandmand siger:

    Man kan, men det smager bare ikke lige så godt – hokaidogræskar kommer i den gule førertrøje, og der er langt ned til andenpladsen.

  14. busted siger:

    kan man bruge et almindeligt græskar skal nemlig udhule at til lygte og der bliver jo temmelig meget frugtkød som de andre år bare er blevet smidt ud lidt ærgeligt hvis nu det kunne bruges

  15. lonelandmand siger:

    Hej Christina

    Jeg vidste ikke, nogen kunne tænke sig at tage skrællen af..

    Min stavblender er nu afgået ved elektronikdøden. Der bliver ikke mere græskarsuppe her, før jeg får sparet sammen til en ny.

    God fornøjelse med din suppe !

  16. Christina Jensen siger:

    Uhh, jeg skal lave denne suppe i aften…den lyder sååå lækker!

    Jeg så engang i Friluftshaven (2006), at de puttede de orange græskar i ovnen 20 minutter, hvorefter de kunne skrælle dem så let som ingenting…men jeg vidste ikke man kunne spise dem med skræl! 🙂

  17. lonelandmand siger:

    Selv tak Tina – omme i London – der er et dejligt sted.

    Jeg håber, du bliver tilfreds. Jeg tror det…

  18. lonelandmand siger:

    Hej Jens Gert

    Tak. Mange tak.
    Har lige været inde på din blog for at læse – meget interessant – skriv endelig noget mere – jeg hænger på…

    God aften fra
    Lone – der altid bor på landet

  19. Hej Lone
    Flot blog og fede opskrifter. “Man skulle altid bo på landet”…

    vh Jens Gert

  20. Alle fortaeller mig hvor laekker graeskarsuppe er, men indtil nu har det aldrig tiltalt mig. Du faar det til at baade lyde og se laekkert ud; nu skal det proeves! Tak for opskriften. 🙂

  21. lonelandmand siger:

    Helt væk – blød og lækker !

  22. Lene siger:

    Men du har jo skræl på græskaret, når du stiller det i ovnen! Kan den virkelig blive “væk”, når du blender suppen?

Der er lukket for kommentarer.