En helt særlig gave

Sidste efterår kom en regelmæssig gæst i caféen.

En ældre – er ikke for stort et ord – dame, der kørte hertil fra Århus.

Lille, spinkel og glad.

Hun kom som sagt ofte, spiste frokost, drak kaffe, fik lidt kage, greb stokken og så balancerede vi ud til bilen.

Men midt i december – da det store klimatopmøde om global opvarmning og den længste vinter i mands minde fik infrastrukturen til at blive for de udvalgte – ophørte damens besøg.

Jeg tænkte, det var bekymrende.

Til at begynde med var det forståeligt, men som månederne skred frem og temperaturen steg – bekymrende.

Pludselig stod hun her i går.

Med stokken i den ene hånd og en papkasse under den anden arm.

Hvordan hun har forceret indkørslen med rullesten er en gåde.

Måske har papkassens indhold været motivation for at holde balancen.

En gave var det.

Fire tallerkner fra tidernes morgen.

Og et sirligt nedskrevet brev om den familie de har været sammen med.

Ser du – da den ældre dames mormor døde i 1949 overlod hun tallerknerne til sit barnebarn.

Før da havde de tjent en generation længere tilbage.

Altså den ældre dames oldemor der var født i 1835.

Sådan en skrøbelig arv skulle nok kunne få én til at holde sig oprejst.

Da alt heromkring er gammelt, slidt og brugt fandt damen, at hendes tallerkner ville blive påskønnet på gården.

Og hun har ret.

Ja hun har.

Det er en gave med sjæl.

Vi bliver meget gamle i min familie – sagde hun inden hun kørte.

Det er da dejligt – svarede jeg, og manglede bare rottehaler og tandbøjle for at ligne en teenager.

Nej – sagde den ældre dame – for man ved, at man er nødt til at holde sig i gang.

Og det er så besværligt – lo hun.

Let dag til dig
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

10 svar til En helt særlig gave

  1. lonelandmand siger:

    Hej Tine

    Dit ønske er gået i opfyldelse

  2. lonelandmand siger:

    Hej Lene

    Det blev jeg rigtig glad for at læse – Tak

    fra Lone

  3. Tine siger:

    Der er jo egentlig ikke så meget at sige.. men tak for at dele et øjebliks skønhed. Gid de tallerkner må gøre dig glad hver eneste gang, du kigger på dem!

  4. Lene siger:

    Hvor var det dejligt at høre at den ældre dame endelig dukkede op igen, og tilmed med sådan en fin gave. Jeg er sikker på, at du mere end værdsætte sådan en tanke/gave.

    Jeg har fulgt dig i noget tid nu, og har netop været 3 uger i USA og det har været skønt at kunne læse dit nye morgen-indlæg, inden jeg lagde mig til at sove.

    Jeg er vild med dine høns’ tanker og morer mig altid meget over dem. Og jeg har prøvet en del af dine opskrifter, – til stor fornøjelse for både familien og kolleger.

    Du er et fast indslag i min dag.

  5. lonelandmand siger:

    Kære Tina

    Du er meget velkommen – altid.

    fra Lone

  6. lonelandmand siger:

    Tak til dig for at ville læse

  7. lonelandmand siger:

    Og det gør det !

  8. Tina Staach siger:

    Jeg bliver så glad, når jeg læser dette indlæg. Både over den ældre dames gave til dig, men også over dine overvejelser omkring damens mangel på besøg. Jeg er vist nød til at komme ned og se din café snart – også selvom jeg bor på den anden side af Skive, et sådant sted er en køretur værd:o)

  9. BenteOO siger:

    takk til deg for bileta dine, orda dine og oppskriftene dine –
    vakker historie med flere vakre damer!

  10. Pia Eriksen siger:

    Skønt at få lov til at møde sådan et menneske, – det kan højne en ganske almindelig dag.

Der er lukket for kommentarer.