Nytårsdesserter – forslag

Hmm – jeg har vist lovet at komme med forslag til nytårsdesserter.

Mit køkken herinde var ude af drift i går.

Cafékøkkenet er så koldt, at man kun kan lave is.

Derfor bliver det en revival – velvalgte forslag fra arkivet.

Vi lægger ud med Er-du-nogensinde-blevet-kysset-af-en-chokoladetrøffelkage-kage. Fordi den er mørk, fyldig og fremragende som afslutning på en god middag.

Så er det uundgåeligt at nævne en hindbærpavlova. Den kan køres helt op i himlen, hvis du smelter hvid chokolade i fløde, lader det køle helt af og pisker det op. Men derudover følger opskriften – evt. med gode frosne hindbær.

Bourbontærte falder også frem i hukommelsen – fordi den aldrig er langt væk. Elegant og eksklusiv.

Mens vi er i chokoladeafdelingen må chokoladekastanjekagen også med – en klassiker man vender tilbage til – gang efter gang efter gang. Efter gang.

Is – skal der til – hvad med en smægtende hindbærsorbet – klæder altid en chokoladedessert.

Og en pæremarcipankage er et godt bud til dem, der har brug for frugt.

Endelig er der Evolutionskagen – hvad kan være mere passende end at gå ind i et nyt år med en bid af den kage, der skal redde menneskeracen ?

Helt ude af sammenhæng iøvrigt vil jeg lige vise dig, hvordan køkkenet så ud i går aftes – så du ikke tror, jeg har ødelagt det hele.

I morgen kan du se den rodede fremfærd – der er etiske grænser for, hvilke billeder man kan sætte i et indlæg om nytårsdesserter.

Alt godt herfra
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Dejlige desserter, Hverdagen. Bogmærk permalinket.

14 svar til Nytårsdesserter – forslag

  1. Pingback: Pavlova med jordbær – smækker lækker opskrift | Beretninger fra et autentisk landbrug

  2. Nina siger:

    Hej Lone Landmand
    Kagen på billede nr. 2 (en flad kage med hindbær og flødeskum på) – hvad hedder den og endnu vigtigere: ligger der en opskrift til den på din blog (synes ikke jeg kan hitte den…)?
    Venlige nytårshilsner fra Nina

  3. Pingback: Husk nytårsdessert | Beretninger fra et autentisk landbrug

  4. Pingback: Der skal vist bare bages igennem | Beretninger fra et autentisk landbrug

  5. lonelandmand siger:

    Det var så lidt Kathe 🙂

    Håber dit nye år bliver rigtig godt !

  6. lonelandmand siger:

    Du har ret – is er fremragende. Især når man står ved siden af brændeovnen og kigger ud på den.

    Godt nytår og god mad hos dig 🙂

  7. lonelandmand siger:

    Hvad der kommer let går let – 3 kg fra eller til..

    Tak Charlotte 🙂

    Alt godt i dit nye år !!

  8. lonelandmand siger:

    Kæreste Inger Marie

    Det er gennemført entusiasme at fejre nytår flere dage i træk for at komme gennem dessertmulighederne 🙂 Og jo – du er altid på forkant !

    Der var rigelig tid til fordybelse i går – stod i kø i Kvickly.

    Må dit kommende år blive et festfyrværkeri – som du.

    Kærligste hilsner fra mig 🙂

  9. lonelandmand siger:

    God morgen Birthe

    Og jeg glæder mig, til vi ses !

    Tak for dine links i går 🙂 Ved den store test og pointgivning tror jeg, man skal til at sige karrysalat – rødgrød med fløde er ikke længere nationalspisen.

    Varme ønsker for dig og dit nye år
    fra Lone

  10. Kathe Lindhardt Nielsen siger:

    Hej Lone
    Tak for de 2 links, er sikker på at jeg kan drage nytte af dem begge, også til andre påhit 😉
    Godt nytår
    Hilsen
    Kathe

  11. Fuglen siger:

    Rigtig lækre desserter, meen kære Lone. Hvad er der i vejen med isen? Ingenting, og der ved jeg du vil give mig ret. Ikk`? Men det er sgu ingen fornøjelse at lave mad med luffer og ski-udstyr på. Rigtig godt nytår. Jeg kontakter dig først i 2011, ang. de gamle opskrifter.

  12. Øj øl, har taget 3 kg. på bare p.g.a. at læse opskrifterne. Nu ved jeg endelig hvordan jeg får brugt mit glas med kastanjepure.
    Rigtig godt Nytår. Har netop set indlægget i TV med dig i TV-avisen. Ja køn det er hun sku:-)
    Mange hilsner
    Charlotte

  13. Inger Marie siger:

    Lone, hvor svært kan det være, når man har de evner, de ideer og de energier, som du har. 🙂 Vupti så er der 2 skabe som er lagt ned ,eller er det Montana reoler, du lige har været ude at købe….eller måske lå de på lager!!!!- Ja, på lager ligesom dine mange fantastiske nytårsdesserter. Jeg vil gentage nytårsmenuen flere dage i træk for blot at lave og smage de forskellige varianter. Og så er jeg på forkant med , hvad jeg vil udvælge til næste år. :-).- Er det ikke dejligt, at være på forkant?!!!!
    – Må din dag blive fuld af glæde og arbejdsiver….og en lille pause til fordybelse. Knus herfra.

  14. Uhmm, lækre forslag du kommer med der 🙂

    Jeg ønsker dig et fantastisk nytår, Lone og glæder mig til at læse med i 2011 – og ikke mindst til at møde dig…..

    Mange hilsner
    Birthe

Der er lukket for kommentarer.