Om min fars sejlskib

Måske husker du, at vi i efteråret en gang skrev om det gode skib Asra. Om at min far har tænkt, at der er en tid til alting og at tiden er til at afhænde båden og kaste sig over noget nyt. Nyt har ingen alder og derfor passer det altid.
Der kom ikke noget salg ud af sidste års opslag og således fik min far hele sejlsæsonen med. Nu starter en ny og det vil være fint, at den bliver med en ny besætning.
Herunder får du min fars ord om det helt særlige skib – det vil være en værdifuld hjælp, hvis du vil/kan formidle budskabet om båden videre til andre, som måske har ønsker om at være på havet tak.

Drømmen om Asra

Asra er en sejlbåd. En sødygtig spidsgatter med nordiske aner. Rigget som ketch til tursejlads. Bygget efter omhyggelige beregninger, af de bedste materialer og med godt håndværk til at holde i 100 år. Søsat i 1980 og stadig i sin bedste alder. Asra er en unik båd. Den fører sit navn i sejlet.

Asra har sejlet i danske og svenske farvande et samlet antal sømil, som kunne række kloden rundt et par gange. Befaret svenske skærgårde og søer, elve og kanaler. Krydset rundt og rundt i de vidunderlige, danske farvande. Fra Arvika i Selma Lagerløfs Værmland til Okseøerne ved grænsen. Fra Øland i Østersøen til Vestervig, hvor Limfjorden ender. Har besøgt og genbesøgt de fleste, danske øer, fjorde og stræder, hvor oplevelserne er mange og gæsterne få. Asra har ankret under Stevns og Møns klinter, under Skyum Bjerge, Hindsgavl, Fyns Hoved, Vresen og Æbelø og fundet nattely under lægivende kyster med stor natur. Sovet under stjernernes og ankerlanternens lys og haft verden for sig selv.

Asra har været familiens mobile sommerbolig. I weekender og ferier. Ført os på besøg på tværs af landet. Til samvær med familie og venner. Givet tætte oplevelser sammen med børn, børnebørn og oldebørn. Badeture, fisketure og mandeture. Middage på fjorden. Efterårsture i Det Kongelige Teater med overnatning i Langelinjehavnen. Besøgt favoritspisesteder uden at tænke på bilkørsel. De senere år min trygge ven på enmandssejladser i de gamle spor.

Asra har været opfyldelsen af en livslang drøm, og ofte bliver den beskuet i havne af folk med drømme i blikket. ’Kræver det ikke meget tid at have sådan en båd?’, lyder spørgsmålet som indledningen til en snak. Tid fra hvad, tænker jeg. Når jeg har været i gang med forårsklargøring eller været på en tur, føler jeg mig yngre, når jeg kommer hjem, end da jeg drog ud. Den tid, der er gået, bliver måske lagt til mit liv. Asra var navnet på den gudinde, som passede på forfatteren Knud Andersen på hans sejladser kloden rundt i forrige århundrede. Han nåede at blive rigtig gammel.

Asra-drømmen bygger på de ældste danske traditioner om et land bundet sammen, ikke adskilt af vand. Asra er også fremtidens svar på et godt liv med minimal klimabelastning. At bevæge sig rundt ved naturens egen kraft båret på naturens egne materialer følgende naturens egne love i naturens egen verden uden konflikter.  

Ps. Det er nu blevet tiden, at jeg må give drømmen videre. Asra gør jeg forårsklar, her på Hjarnø, som jeg plejer, men inden søsætningen vil interesserede kunne komme og se, hvad der normalt gemmer sig under vandet. Fra sidst i april vil Asra kunne opleves i sit rette element. Ring eller sms til Søren Knudsen 23431332, hvis du har en drøm.

Pps. Hjarnø ligger centralt i landet med ideelle sejlmuligheder i alle retninger. Her vil der nok også fremover være plads til båden.

Ppps. Beskrivelse og udstyr:

Sejlbåd 32´ ketch bygget 1980 i lærk, eg, teak og Oregon pine. Blankt træ er oliebehandlet. 28 hk Volvo Penta diesel fra 2015. Nyere sejl. Bredde 3,3 m, dybgang 1,5 m, vægt 6500 kg. Unik, velsejlende og velholdt turbåd.

Indretning:   Båden er udrustet for nem og sikker single hand sejlads. Bekvem turbåd for 4 – 5 personer. 6 personer på dagture og ved spisning om bord. Med en dybgang på kun 1,5 m kan den besejle næsten alle farvande og havne.

Agterruffet rummer skibskontor, navigation og udstyr.

I cockpittet har bænkene liggelængde. Stort foldebord for spisning.

I kahytten er der pantry og stikkøje i sb side. U-bænk og bord i bb side. Stuveplads i skuffer, skabe, bord og bænk. Reoler og låger over køjer.  Hynder og puder med Savak møbelstof. (Grønlandsk uld)

Pantryet har gaskomfur med ovn. 2 gasflasker. Køleboks med Danfos kompressor. Køkkenvask. Service for 6 personer. Alt køkkengrej medfølger.

Toiletrummet går fra borde til borde med håndvask og skabe i sb. Kemisk marinetoilet med indbygget tank og holding tank. Tømning over bord via pumpe og søventil eller ved sugning gennem dæksstuds. Garderobe i bb side.

 I forrummet er der 2 gode køjer og en del stuveplads.

Navigation:   Garmin kortplotter, ekkolod, VHF-radio, pejlekompas, søkort.

El-udstyr:      Adskilt forbrugsbatteri og startbatteri. 220 V landkabel. Ladeaggregat. El-varme i kahyt. Lanterner for sejl, motor og ankring. 12 V og 220V eludtag flere steder i skibet. ’Cabin’ lamper ved køjer og ved kortbord.

Tanke:           Ca. 200 l ferskvand. 100 l dieselolie.  75 l toiletaffald.

Fortøjning:    6 fendere, rigeligt tovværk. Stævnstige til brug ved lav bro.

Ankring:        Plovanker med kæde i fuld længde. Ankerspil og selvstuvende kædekasse.

                      Danfort hækanker med tov og kæde til brug i den svenske skærgård.

                      Avon gummibåd med træårer. Badestige.

Vinterudstyr: Vogn samt stativ og presenning for udendørs vinteropbevaring.

Andet:           Spilerstage, bådshage, foldecykel.

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.