Hjemmelavet mayonnaise – opskrift

Hvis du vil gøre noget godt i dit køkken en dag, er hjemmelavet mayonnaise et bud.

Uforligneligt.

Milevidt fra den industrielle slægtning.

Smagen af din mayonnaise afhænger af de råvarer, du vælger – olietype, hvidvinseddike, urter, æggeblomme og sennep.

Sydpå i Europa er olivenolie det åbenlyse valg – nordpå foretrækker de fleste en mere neutral smag fra f.eks. vindruekerneolie eller solsikkeolie.

Du kan anvende den hvidvinseddike, der dufter bedst for dig – med rosmarinkviste eller andet godt.

Hvis du pisker knust hvidløg i blandingen får du aioli.

Krydderurter som dild er også en mulighed.

Sennep findes i et utal af varianter.

Sennep er med til at holde olie og vandfasen smukt forenet – sammen med æggeblommen.

Og ja. Så er der æggeblommen.

I Danmark er der ikke meget at rafle om – det skal være en pasteuriseret æggeblomme fra en ukendt høne.

Syd for grænsen er æg i plastikbægre et bizart fænomen – der bruger man de bedste æg.

Selvom gårdhunden dagligt indtager 2 rå æg direkte fra hønsegården, har en smuk pels og et godt helbred, og selvom hønsene er statsligt overvåget med en omsorg, der får ældreplejen til at ligne vanrøgt, vil jeg ikke vælge at bruge egne æg.

Du tør ikke – tænker du nok.

Nej – jeg tør ikke – må jeg svare – skræmmekampagnerne har gjort et uudsletteligt indtryk.

Så her får du opskriften – den sikre – på hjemmelavet mayonnaise.

Du skal bruge :

1 pasteuriseret æggeblomme
2½ dl. olie af en type du synes om
½ tsk. dijonsennep
1 tsk. hvidvinseddike
2 tsk. citronsaft
½ tsk. groft salt

Det var alt – så går vi i gang.

Find en røreskål med forholdsvis lille bund – for at få samlet ingredienserne, så der er noget at piske i.

Med en håndmixer eller et piskeris.

Du kan også bruge en foodprocessor eller blender til opgaven.

Du bestemmer.

Bland æggeblomme, sennep, hvidvinseddike, citronsaft og salt i skålen.

Det er nemt nok.

Det efterfølgende er også nemt – bare du er tålmodig.

At lave mayonnaise er et studie i tålmodighed.

Pisk pisk pisk – virkelig – og tilsæt olien dråbevis.

Ikke mere end dråber der piskes væk med det samme.

Hvis du – og jeg nævner det bare – hælder olien for hurtigt i æggeblandingen, skiller det hele.

Hvordan kan jeg vide, om blandingen er skilt – tænker du nok.

Hvis du bliver våd i ansigtet – kan jeg fortælle – er blandingen skilt.

Intakt mayonnaise bliver i skålen.

Og her taler jeg af erfaring.

Under den konstante piskning begynder mayonnaisen at blive mere hvid og fast.

Gradvist kan du øge oliemængden til en tynd stråle. Tynd tynd.

Lige pludselig er olien brugt, og du står der med dit færdige mesterværk.

Brug din smagfulde mayonnaise til f.eks. kartoffelsalat, til æg eller nye kartofler.

Og du bliver glad.

For du har lavet noget, der er godt.

Fantastisk fredag
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Tillokkende tilføjelser. Bogmærk permalinket.

25 svar til Hjemmelavet mayonnaise – opskrift

  1. Pingback: Juleopskrifter – udvalgte fra café og landkøkken – flere på vej | Beretninger fra et autentisk landbrug

  2. Dennis siger:

    Jeg har prøvet med stav blender og alverdens forskellige blender typer.
    Men det kan ikke få hele portionen med på en gang, dvs sige at det skiller for mig.
    Men så tænkte jeg hvorfor ikke gøre som i gamle dage, så det gamle piskeris kom frem.
    Og vupti. Perfekt resultat.
    Lavede det enda en gang ti, for at være sikker på at det ikke skulle være førstegangs held.
    Men perfekt resultat igen.
    Piskeris kan varmt anbefales.

    Men udover det. Tak for dette link.
    Mayonnaisen smager så meget bedre end det købte.
    Plus det er gratis fitness for din røre arm.

  3. Anders Høgdall siger:

    Du kan sagtens pasteurisere æg selv. De skal bare dyppes i kogende vand i 15 sekunder. Hvis der er nogle bakterier sidder de på skallen af ægget, ikke inden i.
    Super opskrift 🙂 Jeg har dog lært en snyde metode hvor man kan lave det på 20 sekunder. Det hele hældes op i et glas med olien til sidst. Så tager man stav blender og starter den i bunden af glasset og kører langsomt op. Og så er det klart 🙂

  4. lonelandmand siger:

    Nej – den smager uendeligt meget bedre !

  5. hunden11 siger:

    Jeg vil bare lige høre.. Smager denne mayonaise som den man køber i butikkerne? Den kan jeg nemlig ikke lide…

  6. Christian siger:

    Jeg har idag lavet en lækker valnøddemayonaise. Det laves med en grundopskrift lign. denne her på siden, men istedet for kun at bruge alm. olie så bruges også en valnøddeolie. Denne kan man købe eller lave selv. HVis man skal lave den selv, så kan det gøre ved at putte (meget finthakket) valnødder i olie i 14 dage eller mere.

  7. lonelandmand siger:

    En forholdsvis smagsneutral olie som vindruekerneolie – eller solsikkeolie – er at foretrække 🙂

  8. Tpke siger:

    Kan du anbefale en olie? Jeg synes dem jeg har købt smager for kraftigt

  9. Bjarne siger:

    Kører den i et krus og så får den tæsk med en stavblender. Det virker hver gang og skiller ikke.

  10. Pingback: Almindelig info | Beretninger fra et autentisk landbrug

  11. har tit prøvet at lave mayonaise.. ofte hvor det skulle kaseres pga den skillede… Har endelig fundet en måde hvorpå den kan laves på 2 min … Check it out !!! http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GbPF_rLpd9o Mayo på 2 min ! Bare et tip… man kan selvfølgelig bruge alle de andre ingredienser også for at få smag !! Hygge

  12. Heidi Bergstrøm siger:

    Jeg tør altså godt bruge vores egne æg… Og gør det ofte– Overhælder dem med en tynd stråle kogende vand og kasserer hviden, som kan koagulere lidt på grund af det hede vand.
    Når mayonaisen er færdig, putter jeg den i en ny plasticpose, godkendt til madvarer, binder en knude på posen og klipper et hjørne af. Nu har jeg en “tube” og jeg får ikke luft til det, der ikke lige bliver brugt.

  13. lonelandmand siger:

    He he – og tak..

  14. Asger siger:

    En dejlig befriende beskrivelse af en sand kunst-art. Tak for det!

  15. lonelandmand siger:

    God morgen Alis

    Jeg ville se at få den spist i løbet af et par dage – fordi den er helt fri for konserveringsmidler.

    Den smager også bedst frisklavet, så små overskuelige portioner er vejen frem. Tror jeg 🙂

    God dag til dig også
    Lone

  16. Alis Helle Albertsen siger:

    Hejsa.
    Ved du hvor lang tid kan sådan en lækker mayonaise holde sig ?
    Mange hilsener
    Alis

    Hav en god dag :o))

  17. lonelandmand siger:

    Åh – det lyder godt !!! Alletiders forslag 🙂

  18. Kim siger:

    Dejlig enkel og lækker mayonnaise! Jeg tilføjer gerne et halvt fed knust hvidløg og en masse hakket persille – det er lækkert til grøntsager eller sammen med brød som tilbehør til hovedretten.

  19. Kim siger:

    Tak. Den er go’ hver gang. 😀

  20. birthemor siger:

    Hi Lone og tak for din herlige post med alle de dejlige opskrifter, og den dejlige varme og danske kultur som du deler og spreder til os alle. Jeg bor idet nordlige US i staten New Hampshire hvor jeg har en dejlig have med høje bede som skåner min gamle ryg. Min ven og jeg søger at leve så selvforsynende som vi kan, sylter for hele vinteren, eller tørrer, og fryser en hel del. Vi varmer med en stor brœndeovn. Så du kan se vi har ret travlt med alle disse aktiviteter. Om sommeren når vejret er godt elsker vi at kayakke op nordpå , for det meste op Connecticut River. I Danmark tilbragte jeg det meste af min fritid in en 5.5 m sejlbåd, men kayakken er mere min “speed nu”. Tak igen Lone for dine herlige posts. Birthemor

  21. lonelandmand siger:

    De kan i den grad fryses – i små poser med 2 i hver – eller hvordan det nu passer i huset.

    For det er en solid portion og godt for det !!! Jeg fryser dem, tager dem op når nogen vil værdsætte dem og varmer dem i ovnen.

    Hvis de er tøet op, skal de have 6 minutter ved 200 gr. C.

    Elsker du vil bruge mine opskrifter..

  22. Karin siger:

    Kan de skønne kanelkrøller fryses? Elsker dine opskrifter.

  23. Pingback: Karrysalat – opskrift | Beretninger fra et autentisk landbrug

  24. lonelandmand siger:

    Ja – det er så !

  25. Henriette Skov Nielsen siger:

    Det er nemlig bare godt!!

Der er lukket for kommentarer.