Rødbedegratin – opskrift

I dag skal der laves mad-ud-af-gården.

Derfor er jeg kun inde på arbejdsværelset et kort øjeblik for at skrive til dig.

Med lidt held kan maden så være klar, når den bliver afhentet.

Den står blandt andet på rødbedegratin – en af mine yndlingsretter i sensommeren.

Lige nu er der faste frodige rødbeder i køkkenhaven.

Hvem kunne ikke drømme om at være fast og frodig.

Og ja – det er en opskrift, du har fået før – på den gamle blog.

Men du får den igen i dag – i kort og fortættet version – fordi den er så god, og fordi den er så vanskelig at finde frem i det gamle system.

Hvis du føler for at bruge din lørdag på nærbilleder af rødbedestrimler, er den gamle opskrift HER

Nu som revival :

8 små rødbeder
350 g feta
½ l fløde af mælk fra en hjertensgod ko
1 dl rasp
1 spsk. smør
Peber

Det var alt – så går vi i gang.

Rengør dine rødbeder og kog dem – dækket af vand – i 20 minutter.

Tænd din ovn og sæt temperaturen på 200 gr. C. Smør et mellemstort ovnfast fad.

Fjern skrællen fra rødbederne og riv dem på den grove side af et rivejern.

Hæld strimlerne i fadet og bland med feta.

Kværn peber over og hæld fløden ved.

Drys med rasp og fordel dit smør i små stykker på overfladen.

Ind i ovnen med fadet og bag din rødbedegratin ½ time.

Spis den og du bliver noget nær lykkelig.

Må din dag give dig plads
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Rødbeder. Bogmærk permalinket.

10 svar til Rødbedegratin – opskrift

  1. Lone Landmand siger:

    Kære Anne

    Det blev ikke helt mellem os.. jeg har delt dine glædesskabende ord på FB under Lone Landmand – for andre bør også blive mindet om rødbedegratinen ikke?

    God aften og tak til dig fra
    Lone

  2. Anne Poulsen siger:

    Kære Lone.

    TAK for denne opskrift som for evigt vil gå igen i mit køkken. Jeg tror det er det bedste som nogensinde er kommet ud af min ovn.
    Overvejer om jeg skulle foreslå landets praktiserende læger at ordinere rødbedegratin i stedet for lykkepiller, for jeg tror effekten er den samme.
    Det føles som om der lægges et varmt tæppe om ens sjæl når denne smukke ret indtages. Indrømmet, jeg havde aldrig troet jeg skulle bruge sådanne ord om mad – men sådan er det altså bare.

    Efterår, kom an! Jeg er beredt!

    PS. Hvis det bliver imellem os, så vil jeg tilstå, at jeg spiste resten til morgenmad. Der var ligesom bare ikke andet at gøre. Nogle gange skal man følge sin mavefornemmelse.

  3. lonelandmand siger:

    Lyder dejligt ! Den er ikke rigtig til at slide op – den opskrift.

  4. Tak for en herlig opskrift. Gratinen kom på bordet i aftes, den gjorde sandelig lykke…

  5. lonelandmand siger:

    Åh ja – den er sikkert god til vildtretter. Også.

  6. Denne har jeg laget før – etter din oppskrift. Anbefales på det varmeste, den smaker nydelig! Har ofte servert den til ryper eller annet vilt.

  7. lonelandmand siger:

    Ha ha – så er jeg bange for, du bliver skuffet…

  8. Ingrid siger:

    …gratinen er sat i ovnen i dette øjeblik…jeg er spændt på resultatet – det ligner jo en dejlig dessert 🙂

  9. lonelandmand siger:

    Selv tak Ulla – rart at vide du vil læse med.

    Min køkkenhave har aldrig før været så ringe som i år – jeg tror også, det er manglen på forår. (og omsorg desværre)

    Ja – rødbeder styrer for vildt !

    Mange hilsner fra
    Lone

  10. Ulla i det Sydøstjyske siger:

    Man kan aldrig få for mange opskrifter med rødbeder. Basta!
    Rødbedehøsten her bliver – ligesom resten af udbyttet fra køkkenhaven – temmelig pauvert. AK, jorden var for kold for længe… det er i hvert fald én af grundene til det ringe resultat i år.
    Tak, Lone – både for opskriften og for en dejlig blog, som jeg først har fundet for nylig; men jeg læser med hver dag!

Der er lukket for kommentarer.