Anmeldelse af “Det man spiser er man selv”

Vores gode ven, forfatteren Henning Mortensen, er at finde blandt korrekturlæserne på den kommende bogudgivelse, og i forbindelse med afleveringen af de nødvendige noter og rettelser fik vi i går bogens første anmeldelse. Den bringes herunder.

Ordene er betydningsfulde, og det er afsenderen også, tillige i kraft af, at Henning er det opmuntrende tegn på, at denne bogs modtagere spænder vidt aldersmæssigt.

Og så får Henning ordet.

DET MAN SPISER ER MAN SELV

Denne finurlige påstand er titlen på en bog skrevet af Lone Landmand, som lever sammen med Søren Sørøver, de to – lad mig blot kalde dem en ny tids revolutionære – er både livs- og kampglade. På baggrund af stor videnskabelig indsigt og personlige erfaringer med eget dyrehold og jordbrug har Lone skrevet et omfattende og meget smukt værk, der bør blive en del af enhver dansk husholdning, hvor man interesserer sig for sund kost og dermed for et sundere liv.

Bogen fremfører utallige forslag til, hvordan det er muligt for os alle, unge og gamle, at overtage magten over vore egne liv og ikke lade os styre af den dyremishandlende og giftproducerende fødevareindustri. Den tilbyder, som en del af os i grunden allerede godt ved, produkter, der ved hjælp af kemiske fiksfakserier smager og ligner eventyrlig dejlig mad indpakket i farvestrålende plastikemballage, mens den i virkeligheden ofte er direkte livstruende.

De beretninger om denne totalt pengestyrede industri, som bogen præsenterer os for, er uhyggelig læsning, men heldigvis indrammes det skræmmende af morsomme og livsbekræftende fortællinger fra Brandbygegaard, hvor forfatteren og udgiveren af dette digre og overbevisende kampskrift bor sammen med deres dyr. Disse ofte navngivne væsner har optimalt fine betingelser midt i en grøn, duftende verden. Her tæller indtjeningen mindre – glæden over samværet i den levende og rene natur mest. Og lysten til at frigøre sig for en ond dominans allermest.

Bogens sidste tredjedel udgøres af madopskrifter, som er tilrettelagt på en sådan måde, at alle kan være med, også børn. Og da jeg fandt ud af, hvordan jeg nemt kunne lave min egen kemikaliefri ketchup og remoulade, røg de første plastikdunke i skraldespanden, og det blev ikke de sidste. Snart var der ikke andet i køleskabet end øko- og biodynamiske sager, og så kan I tro mig eller lade være. Nu bør I jo selv opleve, hvad der sker med jer, når I selvfølgelig straks anskaffer dette aldeles uundværlige værk, som peger på en bedre fremtid for dyr og mennesker. Og tænk: På Brandbygegaard findes soen Smaskepot, ornen Bertil, den vrede gase Klaus og hans mage Gertrud, samt det andet gåsepar Fætter Guf og Gåse Åse. De fleste høns hedder Brunhilde. Så er der muflonerne Her Kules og Fru Kules, og den sure vædder Ole samt hans afkom i form af Hest og Sorteper. Desuden falder tankerne lige nu på en ged – Sure Signe.

Hvilke signaler.

Dyr bliver ikke opfattet som tingsliggjorte indtjeningsmuligheder, som man kan behandle uden hensyntagen til deres mangeartede evner og følelser og helt naturlige behov.

Nej, det bliver ikke en kedelig fremtid på dette sted, hvor alt levende bringes ind i et dybere, kærligere og mere morsomt samvær.

Jeg gentager: Få nu fat i den bog!

af Henning Mortensen

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

3 svar til Anmeldelse af “Det man spiser er man selv”

1. Pingback: Sidste gennemlæsning inden trykstart | Beretninger fra et autentisk landbrug