Er det debat, når en landmand slår en brugsuddeler i hovedet med Samvirke?

Mit svar er klart JA! JA for helvede, det er debat, og det er lige netop den debat, vi har brug for.. Diverse organisationer, især landbrugets, hyler op om, at det er med til at ødelægge debatten, når Samvirke bringer en så kontroversiel forside. Coop selv sidder også, presset nuvel, og ytrer ærgrelse over, at billedesiden til den mest omtalte artikel i Samvirke nogensinde er blevet genstand for debatten i stedet for indholdet. Men hør nu her kære Coop, havde det ikke været for de billeder, så ville vi INGEN debat have om den artikel. Den havde passeret ubemærket hen, landbruget ville have læst den, og så ville de have tiet den ihjel.

I lagde madding ud og landbruget tog den. Da de så mærkede krogen, sprællede de, og måske sprællede de mere end en privat handelsvirksomhed som jeres brød sig om, men så sig det, som det er, den gav lidt mere negativ omtale i udvalgte kredse, end man bryder sig om, det er trods alt kunder og samarbejdspartnere, men kom ikke og sig, at I er ærgerlige over debatten – for den kunne ikke være orkestreret bedre, det kunne den simpelthen ikke!

Der kan ikke herske tvivl om, at landbruget, oftest repræsenteret af Landbrug & Fødevarer og Bæredygtigt Landbrug, er presset i mediebilledet. Den ene kampagne fra organisationer og private efter den anden understreger behovet for ændringer i et erhverv, der gang på gang gør sig bemærket ved at ville have mere – mere opdyrket §3 areal, mere gift og mere kvælstof, flere dyr i staldene osv. Den ene negative historie efter den anden om grådighed bliver bakket op af et hyl af landbrugets offerrollekor ligeså snart, de ikke får deres vilje.

Når konventionelle landmænd står udenfor en brugs i Vestjylland for at klippe folks medlemskort over, som service når uforvarende kunder kommer for at handle, viser det med al sandsynlighed, at debatten er i gang og det på et niveau, vi ikke har set før. Det ene radio- og tv-program efter det andet tager sagen op, og forurettede repræsentanter for landbruget sidder og beder om rimelighed og respekt, men det de i virkeligheden opnår, er fokus på, at deres landbrug er holdt oppe af kemi. Deres bedste forsvar er, at det er meget værre i udlandet, og det vil jeg ikke anfægte, jeg gider egentlig ikke engang sætte mig ordentligt ind i det. For det ændrer intet. Det, jeg i al stilhed beder om, er et reelt valg. Og det er det, Samvirke er med til at give forbrugerne ved at fortælle sandheden, ved at starte en debat og det har de gjort med et billede, som alle, og jeg mener ALLE, der har mere end to 25 ører at flytte med, kan se er en overdrivelse. Selvfølgelig skal man ikke have beskyttelsesdragt på, når man spiser de konventionelle fødevarer. ALLE ved, det ikke hjælper en hujende hattefis. Giften er i maden, indtages gennem munden og den ender på indersiden af kroppen. Måske sker der ikke noget ved det, måske får jeg kræft, diabetes, mine unger får underudviklede hjerner, vage kønstræk, reproduktionsvanskeligheder m.m. Vi ved det ikke med sikkerhed, men jeg har ikke lyst til at tage chancen, og Landbruget respekterer ikke mit valg.

“Jo, vi gør”, synger offerkoret – nej, I gør sgu ej, for så ville der ikke være prosulfocarb på min økoæbler, I ville ikke kæmpe med næb og klør for at sprøjte lige over vores grundvandsboringer, I ville ikke køre mange tons kobber ud i naturen hvert år osv. I er – undskyld mit franske – pishamrende ligeglade med mine valg, og når I siger, at Coop ødelægger debatten, så mener I stilheden. Den stilhed, der gør, at folket har mere travlt med, hvem der vinder i vild med dans, end med hvad de putter i munden, og hvorfor køen til kræftbehandlingerne kun bliver længere.

Samvirke har brudt stilheden, og ham eller hende, der har lavet og tilrettelagt den artikel, burde indstilles til en Nobelpris i folkeoplysning. Og dig derude, du burde lægge alle dine sparekroner i den eneste butik, der vil noget mere end bare bundlinje.

Søren Sørøver – svøbt i økoflaget!

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

17 svar til Er det debat, når en landmand slår en brugsuddeler i hovedet med Samvirke?

  1. Finn siger:

    Poetisk og sandt 🙏

  2. Bo Aakjær siger:

    Jeg er enig i, at gift og det der ligner skal ud af såvel fødevarer som alt andet vi omgås i dagligdagen.

    Der hvor jeg tror, mange mennesker er blevet lidt fornærmede over forsiden og tilhørende artikel, findes måske et helt andet sted.

    Nemlig hos de producenter af lokale fødevarer, der nu i et stykke tid er blevet opfordret af coop til at producere lokalt. Det har de haft en fin succes ud af, og alle var vel egentlig enige om, at det er godt med lokale varer.

    Nu oplever de samme mennesker så, at coop anklager dem for at være årsagen til al ondskab i fødevarer.

    Så forstår jeg godt, at de er en smule sure, og viser det på forskellig vis.

    Hvis Danmark ville, kunne vi blive økologisk foregangsland og sælge viden til andre.

    Desværre er der ingen bærende politiske partier der synes at økologiske fødevarer spændende nok, så samvirke effekten er ovre i løbet af et par måneder – og alle vi der tror på økologi og rene produkter er kun kommet lidt videre.

    Konklusion må være, at der ofte er flere sider af den samme sag….

  3. Anne maya siger:

    Tak for dit opråd!

  4. Susanne Juul Nyholm siger:

    For første gang, har jeg i år, hørt vrede udtalelser mod landbrugets forbrug af pesticider – fra folk, jeg aldrig ville have drømt om, ville ytre sig om det😮

  5. Mona Bankmar siger:

    Hvorfor skal vi lukke munden om det vigtigste af næsten alt
    Sprøjtegiftene sluges jo råt🍓🍒🍷🥝🥑

  6. Kurt van Lilienthal siger:

    Det er første gang nogensinde jeg har fået lyst til at handle i et supermarked blot fordi de udtrykker en holdning.
    Det er jo uafviselig sandt at vore traditionelle fødevarer er forurenet med pesticider og at overforbruget af antibiotika i kødproduktionen truer med at ødelægge dette ellers mirakuløse middel mod sygdomme. Hospitalerne har i årtier kæmpet mod stadigt flere multiresistente bakterier, fremkaldt af landbrugets blinde brug af antibiotika som præventive midler i foderet.

  7. G Hansen siger:

    Godt brølt. COOP har med ovn. forside og artikel fortjent min uforbeholdne loyalitet.

  8. Helle siger:

    Ok, så har jeg lige fået rettet håret på plads igen ;-)) sådan!

  9. Anita Plesner siger:

    Så sandt som det er sagt👏
    Du har ordet i din magt. Flot skrevet👍🏻👍🏻

  10. Anja siger:

    YES YES YES

  11. TAK! SØREN! for Søren hvor er det lige i øjet (som sædvanlig på jeres blog). Jeg sender en storformat kopi til min (eks)-brugsuddeler. Har lige brugt mine sidste overtalelsesevner på at få min lokale brugs til at udlevere Samvirke til mig. Forgæves! Næh – de havde ikke udsolgt af dem, men kunne ikke tillade sig at miste kunder!!! Alle blade var pst væk og kunne heller ikke skaffes. Jeg fik påtalt: Den lokale brugs kan jo ikke stå til ansvar for COOP’s skræmmekampagne. Folk omkring os måbede. Er vi flere der er klar til at skifte Brugs? P.S. Hvorfor er artiklen ikke oppe på jeres twitter??

  12. Hanne Ginger-Mortensen siger:

    Jeg har lært uendeligt meget af at læse denne blog de seneste 2-3 år. Noget af det havde jeg måske ikke lyst til at vide, men sådan må det være. D. 29. sept. stod mit hjerte næsten stille, da SS fortalte om Samvirkes seneste nummer. Min første reaktion var at gå over i min Irma og give chefen den største krammer. Jeg er ikke medlem af Coop, men det bliver jeg og jeg stak et “Samvirke” i tasken.
    I dag bliver der så fulgt op på sagen og jeg vil rigtig gerne høre mere. Sikke en gave det er at vide at I er der.

  13. Uglemor siger:

    Godt brølt. Manden, der har ansvaret for artiklen er blevet fyret i stedet for at blive indstillet til medaljer. Skal vi oprette en støttegruppe på fb eller … ?

    http://journalisten.dk/opsagt-samvirke-redaktoer-jeg-ved-aerlig-talt-ikke-hvorfor

  14. Marianne H. siger:

    Tak. Bladet vil blive gemt, så kommende generationer kan lære om de trange kår, der engang herskede for økologien.

  15. John Hansen siger:

    Tak for et supergodt indlæg. 🙂

  16. Thomas Jensen siger:

    Wohoo!

  17. Ole Christensen siger:

    Et harmdirrende og helt relevant brøl fra en ægte sørøver. Tak for det!!

Skriv et svar

