Den sidste nyttige idiot er ikke født endnu

I går sad jeg og scrollede ligegyldigt ned over facebook feedet for at se, om noget rørte på sig – ikke med de store forventninger, blot lige ét eller andet interessant, du ved nok, hvad jeg mener. Pludselig fangede mit øje et tv-spot lavet af den folkekære statsradiofoni. De røde lejesvende du ved, folkets forkæmpere og alt det der. Det var et spot, der fortæller, at kun én gris har fået for meget antibiotika i 2016. Det fortsætter med, at ud af 3500 prøver var der kun én, der havde et antibiotikaniveau over den tilladte grænseværdi. Åh ja, den af EU fastsatte grænseværdi – den estimerede mængde af lort vi kan indtage og stadig holde os oprejste.

Nå men først blev min undren vakt og kort herefter min vrede. For hvorfor denne korte videospot der kun havde det ene budskab, at alt er godt i landbrugets antibiotikamisbrug? Ser man på indholdet i historien, så er det eneste mirakuløse jo, at landbruget har taget sanktionerne i gulkort-ordningen seriøst og forstår at holde behandlede dyr væk slagteriet, indtil de er under grænseværdien.

Men overskriften i videoen signalerer noget helt andet. Den fortæller den almindelige forbruger, at kun én gris har fået for meget, og det må være et kærkommet budskab i landbruget set i lyset af svine-MRSA-skandalen, svigtende evne til at nedsætte brugen af de vigtigste typer af antibiotika vi mennesker er mest afhængige af o.s.v. Med et slag er alt godt, for der er nu kun én gris, der har fået for meget.

Mage til elendig journalistik og copy-paste af Dødevarestyrelsens pressemeddelelse skal man lede længe efter, eller skulle man. Den slags er vel mere eller mindre almindeligt i disse tider.

Hvis DR-videoens ordlyd skulle have haft sin berettigelse, så skulle den dreje sig om, at kun én gris havde fået forebyggende flokmedicinering, at kun én gris var taget så tidligt fra sin mor, at den havde brug for antibiotika for ikke dø af diarré, at kun én gris levede under så kummerlige forhold, at der skulle antibiotika til at holde den på benene – og den historie er vi ikke kommet bare lidt tættere på. Så godt som alle industrielle grise i dette land lever under så elendige forhold, at medicin er det eneste, der kan sikre deres korte uværdige tilværelse fra fødsel til slagtning. Men landbruget er blevet bedre til ikke at sende dem til slagteriet med en kanyle i røven – jamen hurra hurra. Vi kipper med hatten og danser glædesdans, mens copypasteredaktionen på DR får sig en skive kamsteg mere. Vor Herre til gris.

Søren Sørøver – med varm luft i sejlene

P.S. Du kan se landbrugets nye propagandafilm lige her:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/nyd-din-flaeskesteg-kun-et-svin-fik-meget-antibiotika

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

3 svar til Den sidste nyttige idiot er ikke født endnu

  1. Anita Plesner siger:

    Tak fordi I råber højt om den ulødige journalistik – der er med til at holde befolkningen i glædelig uvidenhed, mens de køber kød fra udpinte og mishandlede svin😡😡😡

  2. Malene Thyssen siger:

    Ja jeg så den også som en artikel på DR.dk og tænkte præcist det samme. Mage til elendig journalistik. Jeg er i grunden direkte fornærmet, hvor dumme tror de vi er? Fremstillet som om kun EN gris havde fået (for meget) antibiotika….hvem tror på den?

  3. Hej Søren og Lone…. Ja- jeg hørte om den ene, stakkels gris der ulykkeligvis viste sig at indeholde mere antibiotika end etc….. og jeg grinede, rystede på hovedet og sukkede…. for ikke at komme til at græde ….. Jeg ved godt, at alt ikke var idel lykke for 75 år siden – men ind i mellem savner jeg i den grad det billede af dansk landbrug, som Morten Korch fremstillede ….. Jeg køber slet ikke svinekød mere i supermarkedet, handler mest kød på Torvet i Svendborg og eller ved en lokal fritidsjæger …. fisk – som skulle være så godt så godt – bliver nu opdrættet med fare for vandmiljøet og de “Rigtige fisk” – suk …. Men jeg glædes over jeres blog, jeres incitament og jeres stædige og stadige indsats for at råbe op og sige fra…. Bliv endeligt ved !!! I har min fulde opbakning – og en skønne dag kommer jeg forbi jeres madmarked eller et af jeres andre arrangementer …. Jeg anbefaler jeres blog til alle jeg møder og fortæller vidt og bredt om jeres indsats 🙂 Keep going ❤ Mange tordensvejrshilsner fra Troense – Vibeke Carmen

Der er lukket for kommentarer.