Januar

1-dsc_88200001

Min far går rundt i januar
og bringer nyt til landet
han har en spurv på venstre fod
den luner lidt blandt andet

To sludrevorne skyer ler
når sneen rammer alt der er

Tre kuldebroer uden å
klemmer hårdt hans storetå

Fire hår på underarmen
giver knap nok kroppen varmen

Fem ugler midt for farmors hue
har en stærk tendens til snue

Seks par handsker går han med
de tykke har han fra en smed

Syv Snehvider plus en dværg
laver skihop uden bjerg

Otte blå pingviner falder
over farmands kolde balder

Ni pund hagl i lommen fryser
selv hans lårbensknogle nyser

Hvor hans næsetip er slidt
blomstrer ti krystaller hvidt

I januar der går min far
og er lidt ramt af frosten
han har en spurv på venstre fod
men tøvejr med i posten

Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

3 svar til Januar

  1. Julie D. Skov siger:

    Så fint 🙂

  2. Marianne M. siger:

    ♥️ Som du kan.
    Du er jo helt din egen, Lone, men jeg kom alligevel til at tænke på Halfdan Rasmussen. Og ham er jeg også vild med ♥️

  3. Charlotte den2. siger:

    Kære Lone,
    Jeg ved ikke hvorfor – mine tårer fik frit løb, så smukt, så smukt – rørt til tårer, hver gang jeg har læst dit digt -TAk
    Charlotte

Skriv et svar

