Åbent brev til Danpo – en høne at plukke

Vi er blevet gjort opmærksomme på, at Danpo har brugt et billede af Lone Landmand i en forbrugerundersøgelse i forbindelse med deres navn. Her er vores reaktion:

danpo-fix

Til Danpo

Tak for sidst. Jeg sidder og bliver i tvivl om, hvornår det var? Fotoet lyver ikke – det er mig, der står der og holder hønen. Det er nok bare travlhed. I har vel også nok at se til.
Jeg bruger megen tid på at rejse rundt og fortælle om den fallerede fødevareindustri – om hvordan vores fødevarer ikke er, hvad de har været, og om at de slet ikke er, hvad de giver sig ud for at være. Ja, faktisk handler det også om dyrevelfærd sådan som helhed, men specielt om hvordan de danske kyllinger har det. I ved – belastende ingredienser i foderet, alt for hurtig vækst til at knoglerne kan følge med, fodsvidninger, antibiotikaforbrug, mangel på plads, ben- og åndedrætsproblemer o.s.v. Nej, der er ikke meget godt at sige om det. I har nok mest af alt travlt med at holde dyrene under disse forhold og få dem slagtet, mens folkene i jeres marketingafdeling bryder hjernerne med, hvordan I skal få al den dårligdom solgt til forbrugerne. Inklusiv den manglende smag i det strukturløse kød.

Markedsføringsmæssigt er det tvivlsomt at bruge mig i en kampagne for jeres navn i en forbrugerundersøgelse – at vælge én af de mest indædte kritikere af produktionsformen netop i en reklame for det I står for.

Det forekommer stadig at være lidt tåget; hvornår det var, vi mødtes, og det billede blev taget. Jeg mindes heller ikke honoraret. Men som nævnt – vi har alle travlt. I har endda haft så travlt, at I ikke opdagede, at det var en æglæggende høne, jeg havde på armen den dag. For I ved naturligvis godt, hvad der er hvad, og det kan vel ikke være med henblik på at snyde forbrugerne i undersøgelsen til at tro, at det prægtige dyr har noget som helst at gøre med jeres 35 dage gamle forhutlede slagtefjerkræ? En hændelig fejl må det være.

Jeg er stadig lidt rusten med hensyn til det billede, og hvornår det blev taget. Det må være en vellønnet opgave at være repræsentant for jeres virksomhed. I er en del af Nordens største fjerkrækoncern med en omsætning på omkring 5 milliarder kroner. Gad vide hvor mange elendige kyllingeliv, der skal til at give sådan et salg.

Det dæmrer her – det var slet ikke til jer, billedet blev taget. Det var en pressefotograf – Flemming Højer, der tog billedet til en artikel i Aarhus Stiftstidende. For 5 år siden.

Men alting er lidt forvirrende. Hvordan kan det foto så ende i en forbrugerundersøgelse for jer? Er det stjålet på nettet? I ved vel bedre end det. Er jeres nye brand “De danske familiegårde” behæftet med lige så megen hæderlighed som reklamen for navnet?

Én ting er sikker – jeres kyllinger, uanset firmanavn, får først frisk luft og plads, når de sættes i en ovn. Den danske konventionelle kyllingeproduktion er noget, vi som mennesker ikke kan være bekendt. Dyrene har det ikke godt, og det er beskæmmende, at I inddrager min integritet i jeres reklame. Ophavsretten er en sag, I må afklare med fotografen og Aarhus stiftstidende, og min kompensation for at reklamere for en virksomhed, der strider imod det, jeg står for, kan I sende til Dyrenes Beskyttelse. Jeg tænker, at de kan bruge pengene til deres næste kampagne for bedre dyrevelfærd for de danske slagtekyllinger – det er i manges interesse. Ikke mindst i kyllingernes.

Lone Landmand

P.S. De øvrige fotos i reklamen er sløret for ikke at krænke andres ophavsret. De forestiller hyggelige gårde i bindingsværk, en glad familie, masser af halm m.m.

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

13 svar til Åbent brev til Danpo – en høne at plukke

  1. Pingback: Danpo-pigen – åbent brev del 2 | Beretninger fra et autentisk landbrug

  2. Rikke Rønnow Sølvsten siger:

    Kære Lone. Fantastisk skrevet! Er forarget på dine vegne men kan godt lide din humoristiske måde at skrive til dem på. Tror Danpo har en lidt mere bitter smag i munden efter dette. Hvor er det flovt for dem. Ser frem til jeres julemarked hvor hele familien tropper op. Dejlig dag til jer, Mvh en trofast følger alias Rikke Sølvsten

    Den 28. okt. 2016 7.51 AM skrev “Beretninger fra et autentisk landbrug” :

    Lone Landmand posted: “Vi er blevet gjort opmærksomme på, at Danpo har brugt et billede af Lone Landmand i en forbrugerundersøgelse i forbindelse med deres navn. Her er vores reaktion: Til Danpo Tak for sidst. Jeg sidder og bliver i tvivl om, hvornår det var? Fotoet “

  3. Ole Christensen siger:

    Jeg tror gerne på at det var et uheldigt sammenfald som Danpo beskriver det. Men problemet ligger i valg af fotos der afspejler den rene Morten Korch idyl når vi ved at tusindvis af kyllinger lever et forfærdeligt liv som Danpo ikke burde acceptere. Med undskyldningen om at det er forbrugernes egen skyld fordi de ikke vil betale mere. Her burde Danpo hæve barren og kommunikere at kvalitet koster mere både i relation til slutproduktet og opnåelse af dyrevelfærd.
    Ole Christensen

  4. Hersom siger:

    Jeg bliver altid lidt skuffet over virksomheder som gør sådan noget. Det er SÅ belastende for min tillid til dem. Og ovenikøbet med beskeden om at “de ikke vidste hvem der var på billedet”. Det er ikke en acceptabel undskyldning for en virksomhed med en omsætning på 5 milliarder!

  5. Tante Sofie siger:

    Flott reaksjon Lotte! Hurra for deg 🙂

  6. Anita Plesner siger:

    Godt skrevet Lone👏
    Sikke en bommert de har begået – det ville næsten være sjovt, hvis det ikke var fordi det er så tragisk.
    Tak fordi du giver dyrene en stemme ❤️

  7. Eva. siger:

    Så er det jo godt, at marketingschefen hos Danpo, kendte til hjemmesiden LoneLandmand….

  8. Helle siger:

    At det var “et uheldigt sammenfald” var jo til at forudse, ligesom når regeringen hemmeligholder dokumenter, og det så er “en beklagelig fejltagelse” – tzzt. Nu mangler de bare at overføre nogle penge til DB.

  9. Ingeborg Raahede siger:

    DET var alligevel s………….!
    Mangler ord!

  10. Anne Gitte Elbronn, marketingchef ved Danpo siger:

    Hej Lone,
    Vi har læst dit åbne brev til os på din blog og på facebook. Vi har netop talt med analysebureauet og de har fjernet billedet fra testen med det samme. Ingen vidste hvem der var på billedet, og det er et uheldigt sammenfald, som vi naturligvis beklager. Der er tale om en meget begrænset test. Du skal vide, at vi har fuld respekt for dig og din virksomhed. Med venlig hilsen – Anne Gitte Elbronn, marketingchef ved Danpo

  11. Niels siger:

    Danbo fanget i en (h)vid løgn.

  12. Helle siger:

    Hovedrysten. Men der hopper en gærdesmutte rundt udenfor vinduet, ikke at den har noget med Danpo og snyd og bedrag at gøre, men den er nemmere at forholde sig til.

  13. Sådan! Vi ryger alle her hos os helt op i det røde felt😡
    Det skal koste dyrt for dem, og flot at du der tænker på Dyrenes Beskyttelse👍
    Hilsen fra vingården i det sydvestjyske.

Der er lukket for kommentarer.