Vinterplaner

dsc_33650001_1

Hvad skal din skrivetid til vinter så bruges på – spurgte Sørøveren forleden.

Og det virkede som planlægning i en abstrakt fjern galakse.

Jeg kan bedst forholde mig til én dag af gangen, hvorimod forlagsdirektøren trives fint med uendeligt drømmeri.

Men der var alligevel sået et frø af muligheder, en spirende tanke om tid at disponere over.

Og nu ved jeg det.

Vinterens skriveri skal blive til en børnebog. En ordentlig bog der beskæftiger sig med råvarernes tilblivelse, madens sammenhænge, husdyrenes trivsel, dyrkning af planter, menneskenes behov, spisning, samt nogle få opskrifter, der gør verden håndgribelig.

Ikke en omskrevet udgave af Mad vs. Fødevarer, som kræver en henved voksen læser, men en ny bog med en jordnær indgangsvinkel, et ordvalg egnet for de 8-12-årige og spækket med tegninger, der på en rar måde illustrerer det vigtige.

Landbrug og Fødevarer har en veludbygget undervisningsafdeling, som tilbyder stort set alt i formidling af fødevaresystemet (nærmest gratis alt efter hvordan man ser på det), og en ny bog, om det vi spiser, vil næppe blive hjemkøbt i klassesæt til landets skoler. Men det er ikke en hindring.
Bogen skal skrives alligevel, for det er tænkeligt, at bedsteforældre, forældre og børn sammen kan få noget ud af indholdet. Noget andet end det reklamer m.m. formidler.

Det er helt nødvendigt at tage hånd om den viden, der skal tilgå børnene, for at de kan tage vare på sig selv og deres klode – også som voksne.

Og titlen?

“Det man spiser, er man selv”
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

11 svar til Vinterplaner

  1. Hersom siger:

    Du kan være stensikker på at mine børn skal have den bog😀 Og jeg vil helt bestemt smuglæse den selv først😉

  2. Annette siger:

    Den vil jeg gerne læse for mine børnebørn! Jeg ved det allerede, inden du har skrevet den. Det er en bog, jeg gerne ville kunne skrive til dem, men jeg har ikke dit talent for sprog. Dejligt, at du skriver den.

  3. Anita siger:

    Hammer god ide👍🏻 Go Lone. God skrivning.

  4. karen keinicke siger:

    Glæder mig i den grad til at købe og læse den og give den videre til mit barnebarn på 8 år!

  5. Malene siger:

    Én mere solgt hertil. Hvis vi har startet ventelisten🙂

  6. Henriette siger:

    Dagens bedste nyhed. Den skal jeg læse med mine børn. Fed idé.

  7. Ulla Thing siger:

    Dejligt Jeg glæder mig til bogen. Laver du en venteliste til forventningsfulde købere? Jeg vil gerne på listen. Vh. Ulla Thing

  8. Fin idè!
    Mon ikke en tegner som Ida Gantriis kan illustrere?

    Peter

  9. Uglemor siger:

    Den er en oplagt gaveidé til alle børnefamilier ved forårets komme. Helt fin idé.

  10. Grete Kragh siger:

    Helt enig. Glæder mig allerede – og på forhånd tak🙂
    Kh Grete

  11. Christa Una Ryholt siger:

    Kære Lone Landmand

    Dèt er vel nok en god idé!

    Kærlig hilsen (man kommer jo til at føle, at man kender dig og din sørøver gennem dine skriverier)

    Christa

Skriv et svar

