Der var engang en kødspiser

dsc_0487-0010001

Der var engang en Sørøver, der så forfærdelig gerne ville udfordre den måde, han spiste kød på. Ikke fordi han spiste voldsomt meget, heller ikke ret meget af den virkelig underlødige slags, du ved – den slags man finder i bøffen på unavngivne familierestaurenter med gyldent mågelogo eller i den lokale Else pælse pølsevogns døde indianer i kajak.

Men der var såmænd grund nok til at udfordre alligevel, og metoden var enkel. Denne Sørøver satte sig for udelukkende at spise kød fra dyr, han selv havde taget livet af. Husdyr fra gården, fisk fra hav og sø og vildt fra mark og skov, nedlagt med eget våben.

Med andre ord gjorde Sørøveren sig til en slags vegetar i det øjeblik matriklen blev forladt. Undtaget af meget få gange hvor et stykke spegeskinke har sneget sig med i de dybe lommer. Sørøverens ellers store glæde ved mad fra andres hånd blev sat på prøve og megen ærgrelse har gennem året presset sig på. Mange fine delikatesser er blevet afvist, og selv hans mors frikadeller blev dømt ude.

Man skulle tro, at det var et forfærdeligt afsavn, en ørkenvandring uden sidestykke, en tung byrde at bære.

Faktisk har det ikke været så slemt, hvis man skuler til det ligegyldige, underlødige kød, men der har været noget afsavn af udvalgte dyrearter – oksekød og kylling især.

dsc_0607-0010001

Når jeg ser tilbage på et år, der ligesom så mange andre er gået alt for hurtigt, så er der ikke rigtig noget, der taler for, at jeg skal gøre det her ret meget anderledes resten af mit liv. Det at tage livet af dyret for at spise det, har vist sig at blive tungere og tungere for mig, og gradvist med denne erkendelse bliver det kød, jeg spiser, mere og mere eksklusivt. Jeg tvivler på, at jeg ender med at forkaste kødtrangen, men forbruget bliver mindre, det er jeg sikker på.

Der har været en masse udfordringer, mest mentalt gennem det seneste år, men alligevel føler jeg ikke, at jeg er færdig. Der er stadig ting, der ændres i mig før, under og efter slagteprocessen, og når jeg senere indtager kødet.

Derfor har jeg valgt at tage et år mere på denne ganske simple præmis – der er alt for mange ting, jeg endnu ikke har fået testet af, og tanker der langt fra er tænkt til ende.

Jeg fortæller meget mere om forløbet under mit første foredrag på principlandbruget Steensgaard d. 12. oktober.

Som før nævnt ender det hele i en bog om emnet. Bogen bliver ligeledes trukket det næste år igennem – vi skal have det hele med!

Søren Sørøver – med kødben

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

4 svar til Der var engang en kødspiser

  1. Pingback: Et sted med lavvande | Beretninger fra et autentisk landbrug

  2. Helle siger:

    Jeg kan huske, at nogle af de første grise I havde, blev skudt af en, I havde fået til at komme og gøre det. Da du nu har valgt kun at ville spise kød fra dyr, du selv har dræbt, er det af moralske/etiske, eller hvad man kan kalde det, grunde? For dyrevelfærdsmæssigt kan der vel ikke være en mere nænsom død for et landbrugsdyr end at blive skudt på marken uden stress og fastholden og boltpistoler etc.? Som altid når man skriver sådan et spørgsmål, er det svært for læseren at “høre” tonen, så jeg vll igen gerne understrege, at det er spørgende ikke andet.

  3. Iwan siger:

    Tak fordi I gider…..

  4. Anita siger:

    Interessant eksperiment. Mon du ender som vegetar eller måske som pescetar? Jeg glæder mig til at læse din bog.

Skriv et svar

