En større beslutning. Og den er nødvendig.

1-DSC_63290001

I knap 5 år har Søren Sørøver og jeg lavet opskrifter og tilhørende madfotos til Aller Media.

Et sæt hver uge, varierende i indhold efter sæson og fantasi og med en fast deadline.

Vi har været glade for muligheden – at kunne udarbejde materialesættene under fuld frihed herhjemmefra og at det har været en væsentlig grundlæggende indtægtskilde i det lille foretagende.

Desuden har vi ad den vej fået budskaber om vigtigheden af ordentlige råvarer, dyrs velfærd og menneskers glæde ved hjemmelavet mad ud til mange mennesker, vi ikke ville nå ad vores sædvanlige kanaler.

Alligevel har vi for et par uger siden meddelt, at vi ønsker at stoppe med leverancerne.

Ikke fordi vi har en alternativ indtjening, der kan erstatte den, som bortfalder. Blot fordi vi har for meget arbejde og er nødt til at prioritere tid og retning i det.

Vores dage er for lange og i perioder – som nu i foråret/forsommeren – for pressede.

Tilsammen har Sørøveren og jeg brugt ca. 100 dage om året på arbejdet med opskrifter og madfotos, og en del af den tid kan kanaliseres over i vores vin- og ølproduktion.

Det er helt nødvendigt og forhåbentligt også indtægtsgivende.

En del af den frigjorte tid skal bruges til et lavere tempo. Det er også helt nødvendigt.

Søndag morgen stod vi tidligt op, efter at være kommet sent i seng, fodrede dyrene og kørte til København for at deltage i Frugtvinskuet.

Deltagelsen blev kort, for deres indsendte vendte blikket indad og dejsede om med kramper. Blev kørt bort i ambulance og måtte overnatte overvåget på hospitalet.

Jeg kan ikke huske noget, det er værst for dem, der kan.

Så det er mejslet ud i sand, at vi skal gøre noget anderledes, og det er en trøst, at beslutningen om at frigøre de 100 dage om året er taget og iværksat.

Alt det daglige kan gøres langsommere, og der er kun os selv til at styre det.

Normalt kører jeg altid bilen, når vi skal nogle steder. Krampeanfaldet har givet et halvt års karantæne fra bilkørsel, så fremover må Sørøveren folde benene sammen og føre køretøjet.

En daglig påmindelse her langt ude på landet.

Det hele handler om at afvæbne sig med tålmodighed
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

42 svar til En større beslutning. Og den er nødvendig.

  1. Uglemor siger:

    Kære Lone.
    Et lidt impertinent spørgsmål fra en gammel Uglemor: Du er vel ikke gravid? Det ville glæde mig …❤

    • Lone Landmand siger:

      Kære Uglemor
      Tak for det opmuntrende spørgsmål. Det er jeg simpelthen for gammel til at være, og jeg har bidraget solidt til overbelastningen af denne klode🙂

      Gode hilsner herfra
      Lone

  2. Pingback: Broderskab | Beretninger fra et autentisk landbrug

  3. pallehh siger:

    Hej Lone.
    Fy da en grim oplevelse. Jeg har prøvet noget lignende med min hustru, så Søren Sørøver har også fået noget at tænke over, formoder jeg.
    Tak for din ærlighed.
    Rigtig god bedring og varme tanker til jer begge.

  4. Ingeborg siger:

    ❤️

  5. Annette Jeppesen siger:

    Kære Lone,
    jeg kende dig ikke, men følger ivrigt din blog og synes du er en fantastisk personlighed, på alle måder.
    Jeg håber du får det bedre og jeg håber også, at du vil konsultere din læge med dine symptomer, så der kan blive passet godt på dig, ud over det du selv og din familie gør.
    Kærligste hilsner Annette Jeppesen

  6. Deborah siger:

    Rigtig god bedring og pas godt på hinanden!! Mange gode tanker herfra

  7. Hanne siger:

    God bedring. Og husk at lave ingenting..

  8. T siger:

    Jeg er selv ved at komme mig efter kroppen havde sendt så mange signaler, som jeg ikke så da, men når jeg kigger tilbage, godt kan se var kroppens måde at fortælle mig, at jeg havde alt for meget fart på. Ville for meget på for kort tid. Ville hjælpe her og der, blive bedre og bedre til mit job, rejse langt frem og tilbage mellem job og dem jeg har kær. Nu er jeg ved at omprioritere mit liv, ikke af ren lyst, men af nødvendighed. Så er glad for at høre, at du allerede nu reagerer fornuftigt på din krops besked til dig. Varme tanker sender jeg til dig, Lone, og din Sørøver. I gør et godt stykke arbejde, men pas på jer selv samtidig. I

  9. Sys Vad siger:

    Må langsommeligheden bekomme dig – og jer vel. Rigtig go bedring – og fornøjelse med at nå derned hvor luften kan trækkes friere🙂

  10. Vibeke Persson siger:

    Sikken en forskrækkelse! Godt, at du handler på den! Rigtig god bedring!
    Jeg sender dig en virtuel sjæleplejende æblekage og ønsker om alt det bedste, Vibeke

  11. Anita siger:

    Pas på dig selv og hinanden. God beslutning!

  12. Carl-Erik Brandt siger:

    tak for din indsats store – og store inspiration – vi ses forhåbentlig til madmarked eller aftensmad – gå en god dag og tag/giv dig god tid🙂

  13. Flore Gretha Petersen siger:

    Rigtig god bedring 💜🌸

  14. Elsemarie siger:

    Rigtig go’ bedring🙂

  15. Birgitte Jensen siger:

    Sikke en forskrækkelse. Har prøvet det. Gav anledning til at overveje hvad der er vigtigt her i livet.
    Hvad er det, der dræner en for energi ( skip det ) eller giver energi.( mere af det ).
    Håber du lytter efter, så kroppen ikke behøver at tage mere barske metoder i brug. Lær de små advarselssignaler din krop giver dig, når du er ved at overskride din grænse.
    Rigtig god bedring☺

  16. Karen siger:

    Kære Lone,
    Jeg synes også at det er godt du lytter! Til din krop og så videre, som de andre skriver.
    Du bliver god igen!
    God til at prioritere din tid bedre.
    Jeg så dig til irmas fødevaremesse. Du var med i panelet.
    Jeg tænkte at du så træt ud. Jeg ved du var det og vidste at du var det forkerte sted.
    Sørg for at være de rigtige steder fremover!
    Brug dine vidunderlige evner hvor de batter mest! Du ved, indånding og udånding.
    Alle de bedste ønsker for tiden fremover.

  17. hanne lindblom siger:

    også jeg vil sende en lille tanke til jer og glæde mig over, at du lytter til din krop – den ER den klogeste af jer to. Jeg nyder dine skriverier, men sæt det ned til hver anden dag, det må også give mere tid. Varme tanker her fra sydfyn

  18. Ka’ du ha’ en rigti’ go’ bedring med fuldt at komme til kræfter igen. Varme tanker.

  19. Marianne M siger:

    Nogle gange – når hovedet ikke kan forstå – hjælper kroppen med at frembringe en dybere indsigt. Hvor er det godt du ‘lytter’ og ved, hvad der skal til. Masser af ønsker om heling til dig- og at livet fremover for jer begge kan leves i et roligere tempo🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌

  20. Ib Krause-Kjær siger:

    God bedring Lone! Pas på dig selv!

  21. Niels Kaslov siger:

    Vi frygtede at sygdom var årsagen til, at vi ikke – som håbet og ventet – traf dig og Søren til vinsmagningen i Valby. Vi fik dog en flaske gin med hjem og vil sende jer en venlig tanke, når vi nyder den.
    Pas nu lige så godt på hinanden, som I med jeres oplysende arbejde forsøger at passe på os og vores natur.
    Find tid til at nyde biernes summer og flittige trængsel ved flyvebrættet. Det bruger jeg en del tid på – det er livsbekræftende og afslappende.
    Kærlige tanker
    Niels

  22. frukat siger:

    Mange gode tanker fra mig til dig….

  23. K-V siger:

    Sikke en forskrækkelse!
    Rigtig god bedring!!
    Pas på dig!!

  24. karen keinicke siger:

    Kære Lone
    Hvor voldsomt at høre, hvad der er hændt dig. Rigtig god bedring og ja…især langsomhed. Den styring som ligger i præfrontal cortex – hvor vi konsekvensberegner vores handlinger og ikke bare suser derudaf, fordi vi kan lide den hastighed. Du har brug for afspadsering i nogen tid fremover.
    Jeg håber I har folk omkring jer, som kan give jer begge en hjælpende praktisk hånd. Tak fordi du som altid, giver os noget at tænke over. Du har sat så mange skibe i søerne rundt om i Danmark, at den gode udvikling ikke stopper, selvom du sænker dit engagement.
    De bedste ønsker for jeres sommer.

  25. Birthe Reumert siger:

    Kære Lone – Herligt at du er hjemme igen!!God beslutning … Nu må vi se om du kan holde planen – he he! Du kaster dig altid ind i kampen for de gode fødevarer og et godt liv!! Dejligt .. Men super at du holder lidt mere fri..du leverer jo drømme om det gode liv til alle os andre!! Mange knus til dig og Søren ! Vi savnede jer.. Men godt vi kan ses næste år ! Birthe

    Sendt fra min iPhone

    > Den 7. jun. 2016 kl. 09.06 skrev Beretninger fra et autentisk landbrug : > > >

  26. Trine Krebs siger:

    MANGE KØS

  27. Tante Pose siger:

    Varme tanker til dere begge. Pass godt på hverandre !
    Riktig god bedring til Lone!

  28. Mette siger:

    Rigtig god bedring og rigtig god beslutning.

  29. Rigtig god bedring og varme tanker.

  30. Eva. siger:

    Tak for deling af dette.
    Varme tanker og langsomhed til dig/jer.
    http://www.livetifarver.dk

  31. Marianne Luna siger:

    Varme tanker din vej, Lone. Og pas på dig!

  32. Inger siger:

    Bomstærke Lone. Jeg kan slet ikke forestille mig dig på langs, slået ud.
    Jeg behøver forhåbentlig ikke at sige: Bliv nu rigtig grundigt undersøgt og sæt så farten ned.
    Vi kommer og støtter vinhandlen på et tidspunkt.
    Rigtig god bedring!

  33. Palle siger:

    Der kommer et ps til min kommentar: “Himlen kan vente” med Henrik Strube…❤️

  34. Lene siger:

    Sikke en forskrækkelse – pas på dig! Livet er det dyrebareste man har🙂

  35. Hanne siger:

    Kroppen har en skarp metode at meddele at nu er det nok. Pas paa dig selv. Kh Hanne I GB

  36. Ellen Hilstrøm siger:

    Kære Lone! Hvor trist at høre… Håber du har det bedre. Og hvor godt at se, at I har taget en beslutning om at ændre noget, som måske stresser. Kærlige tanker til dig fra mig – Ellen – en af dine mange beundere🙂

  37. Kirsten Dahl siger:

    God bedring. Godt I forstod et vink med en vognstang. Take care 😍

  38. Palle siger:

    Kære Lone
    Jeg har længe fornemmet der måtte være noget med et 48 timers døgn omking Odder, nærmere bestemt på Brandbygegaard. Nu er jeg klar over hvad prisen for det har indebåret, og det ser ud til at lige den “kassekredit” ikke kan bære mere. Et harskt vip med vognstangen har du, I begge, fået. Må det bedste angsommere NU folde sig endnu mere ud for dig for Søren og for Hanne And.
    Knus
    Palle

  39. Tak fordi du også deler dette. Mange tanker herfra og held og lykke med det hele. Håber det går langsomt

  40. Laila Frank siger:

    Rigtig god bedring, husk du har kun det ene liv.

Skriv et svar

