Kan det blive større?

DSC_52900001

Nogle gange har hun en pakke lakridspiber med hjem til mig, ganske uventet. Bagt kage så det dufter i hele huset, skrevet en bog der rører mig dybt. Hun serverer varm kakao hver morgen, kører mig fra Herodes til Hvide Sande hvis jeg gerne vil ud at fiske, fodrer dyrene og klapper dem bag ørene så jeg kan få koteletter om søndagen, klør mig bag øret og meget meget mere. Meget af det er måske forventeligt tænker nogen. Jeg synes egentligt, at det hele er helt særligt.

DSC_52930001

Men det mest særlige af det hele er, at hun hvert år, lige så snart det kan lade sig gøre, ligger på knæ på jorden – i marken, i drivhuset og ikke mindst i køkkenhaven. Nusser og ordner, sår, prikler og planter ud. De kommende måneder bruges på at finde de små fine urter frem, holde ukrudtet nede, passe og pleje. Vande om nødvendigt. Og må jeg lige indskyde – dette helt uden at der slækkes på noget af det førstnævnte.

DSC_5288-0010001

Og hvad så? Måske undres du over min betagelse af denne flid i haven. Ser du, det drejer sig nemlig ikke om en hvilken som helst hobby med indbygget job i. Det, hun gør, er intet mindre end det allerhelligste i denne verden. Hun laver vores mad! Og intet kan måle sig med at brødføde familien (i særdeleshed Sørøveren) med ganske særlige, spændende og næringsrige smagsoplevelser, der ikke kun motiverer helt vildt til at lave fantastisk mad, men også holder os på benene; holder os i live.

DSC_5326-0010001

Så må man bare se igennem fingre med, at hun har ødelagt mig for et hvilket som helst andet liv. Jeg kommer aldrig til at holde af det forarmede dallerværk, der ligger nede i supermarkedet. Afhængig, en slags grøntsagsjunkie der blot venter på sit næste fix. Derfor glæder det mig ustyrligt meget at se hende i fuld gang med jorden. Som en kage der skabes med kærlige hænder, bages ved perfekt temperatur og tages ud lige til rette tid. Sådan er Lones køkkenhave, og jeg elsker det.

Søren Sørøver – fuld af betagelse og beundring

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

12 svar til Kan det blive større?

  1. Pingback: Slow Food Youth Copenhagen inviterer til “KOK og LANDMAND” | Beretninger fra et autentisk landbrug

  2. Pingback: Opdatering fra vandland | Beretninger fra et autentisk landbrug

  3. Annette siger:

    Ja, jeg tænkte også, hold da op! Sikke en kærlighedserklæring! Man kan jo næsten blive helt misundelig! Jeg bliver så rørt af folk, der kan udtrykke sig så smukt med ord. Samtidig kan jeg jo kun være enig i, at det at frembringe nærende og sund mad er så væsentligt og desværre underprioriteret mange steder.
    Måtte I blive velsignet med held i alle jeres bestræbelser på at gøre vores jord til et bedre sted.

  4. Tante Pose siger:

    For ein nydeleg kjærleikserklæring!
    Måtte sol og regn velsigne begge to – og alt arbeidet !

    Tante Sofie

  5. hanne lindblom siger:

    helt blæst bagover af så smukke ord….det sande liv og det sande match af mand og kvinde!

  6. Rita siger:

    Hold da op hvor er det smukt skrevet – tror også du mener det🙂

  7. Det er en ren kærlighedserklæring. Større kan det næppe blive. Må alt godt komme til jer og må solen altid skinne over jer og Brandbygegaard. De bedste ønsker fra Henrik Husmand.

  8. Christel siger:

    Søren, hvor smukt! Du er en heldig mand, og Lone er vist en heldig kvinde:-). Nyd hinanden<3

  9. Annie siger:

    Der er da den største kærlighedserklæring jeg længe har læst 😊😊🤗🤗😍😍
    Super positiv og dejlig læsning!

  10. Janne siger:

    Hvor dejligt 🙂 🙂

  11. vivi siger:

    Sikke en erklæring! Hvor er du sød. Solskinshilsner

  12. Marianne M siger:

    Nej, det kan det nok ikke, – blive større. Sikke en dejlig kærlighedserklæring !

Skriv et svar

