“Balders bog” udkommer i dag – læs forfatter Henning Mortensens anmeldelse her

DSC_08360001

BALDERS BOG

I dag, den 16. april, udkommer Lone Vitus’ anden roman, ”Balders Bog”, som jeg vil anbefale på det kraftigste. Den er endnu bedre og mere original end den første og meget hårdtslående roman om svinebonden Åge. I den nye tilføjer Lone endnu en rig side af sit talent, en med pokerface forsynet, knaldsort filosofisk humor, der anvendes til et dræbende angreb på den totalitære, gennembureaukratiske stat, der frarøver hovedpersonen, den syge Balder, identiteten, ja, selve livet. Skønt hjulpet af vennen Hermod går det kun én vej. De to venner kæmper en forgæves kamp inde i et system af absurditet, galskab og tragikomiske hændelser af mareridtsagtig karakter, man kan sige om bogen, at den er et møde mellem Gøg og Gokke på den ene side og Kafka på den anden; Lone er i topform sprogligt, filosofisk og i sine arrangementer af vidunderligt overdrevne klovnagtigheder. Og bag det hele – naturligvis – denne forfatterindens af vrede og melankoli slet skjulte følelsesstrøm: hvor er vi mennesker dog nogle magtliderlige, selvretfærdige og utaknemmelige bæster, men med få undtagelser, heldigvis. Der findes oprørere. Lone er en af dem.

På et tidspunkt skal Hermod sørge for, at Balder kommer på hospitalet, så hans liv kan reddes, men han har ikke et transportmiddel og opsøger derfor et byggemarked, hvor han beder om ”noget billigt med hjul”. Han ender med at købe den billigste sækkevogn. Anden mulighed er der ikke, hvis de to mænd også skal have råd til mad. Inden den lange og afsindige tur skyller Balder nogle smertestillende piller ned, mens Hermod finder varmt tøj frem. Og en stump tovværk, så Balder kan blive fikseret på sækkevognen: ”Det er blevet skumringstid, og en overset ujævnhed i stien kan nemt få Balder til at gå forover. Ingen ved, om nogen af dem i så fald magter at få ham op at stå igen. ” Dette er ikke udkant, det er bunden under bunden af et system, der ikke blot forvandler mennesker til tal, men til rene nuller. Komiske figurer af ingenting.

De to venners heroiske historie er indbygget i en ramme, som konfronterer den moderne, menneskeskabte virkelighed med den natur, som burde være en gave til os, men som vi misbruger og ødelægger. En smuk havskildpadde er billedet på denne natur, men: ”Havde det ikke været for det sidst spiste stykke badesandal, ville omsætningsgasserne nok have forladt kroppen løbende. I stedet er alt spærret inde bag lås og slå, og det stigende gastryk får benene til at stritte unaturligt ud fra skjoldet. Som en flydemine duver skildpadden afsted på havoverfladen.”

Vi ødelægger mennesker, vi ødelægger natur, vi skaber af det forunderlige og smukke de bomber, der måske vil udslette os til sidst og verden med.

Lone Vitus er, som mange af jer sikkert allerede ved, ikke blot et skrivende, men også et praktisk-politisk handlende menneske. Få nu fat i hendes nye bog – og læs den!

Forfatter Henning Mortensen

Henning Mortensen (f. 1939) har skrevet et halvt hundrede bøger, digte, noveller og romaner. Romanen ”Klovnens rejse” (Gyldendal, 2013) blev præmieret med Holberg-medaljen, og den efterfølgende roman ”Kvinden i korshæren” (Gyldendal, 2015) er blevet nomineret til DR Romanprisen 2016. En ny roman ”Ildsalamander” udgives dette forår på Gyldendal.

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

10 svar til “Balders bog” udkommer i dag – læs forfatter Henning Mortensens anmeldelse her

1. Pingback: Første afsnit af “Balders bog” – sommerlæsning til dig | Beretninger fra et autentisk landbrug