Forvent det uventede!

IMG_20160127_0859440001

Sikke noget dallerværk at sige, en kliché og umuligt.

Men tag ud i naturen og forvent!

Tag til dig og glæd dig over hver en spurv der kvidrer, hver en sommerfugl og hver en tidselblomst. Og lige pludselig, imens du har glemt alt om dine forventninger, så kommer det uventede!

Forleden morgen, i tyk tåge, stod jeg med søvn i øjnene, lidt for lidt tøj på, og gloede op i himlen ligesom beboerne i Lille Virgil. Vi har desværre ikke nogen muttersalene stork, men vi har gæs og til tider mange. Jeg kunne vældig godt tænke mig at invitere sådan en fyr til middag, og derfor er der brugt en del tid på at glo op i himlen den seneste tid.

IMG_20160127_0859000001

Og så lige der, helt ude i bunden af engen, ikke langt fra fjorden, kom en lidt kluntet skikkelse traskende op af et halvfrossent vandhul. Jeg tænkte først mårhund, eller en mutantmår, men ud af tågen dukkede en kæmpestor, smuk og lidt overrasket odder op. Med rolige øjne, fine knurhår, og en hale så tyk som en overarm. Den standsede op og kiggede mig lige ind i øjnene. Jeg må have set mindst lige så overrasket ud som den. Vi har aldrig set oddere her før og havde ikke regnet med, at der skulle bo sådan en fyr herude.

Den tog kort bestik af mig og satte kurs mod en lille vold, der går imellem to afvandingskanaler, hvor den så stoppede op og ventede. Jeg ville nødig forstyrre fyren og flyttede min confitering af endnu ikke nedlagte gåselår lidt væk derfra.

IMG_20160127_0834110001

Dagen efter listede jeg ud igen, odderen var der selvfølgelig ikke, men jeg kunne se, hvad den kom for. En stort set fortæret fiskehejre lå på toppen af volden – i noget der tydede på en vanelig vej for en odder. Med fare for at optimismen antager urimelige højder, så tror jeg faktisk, at den bor i området. Odderen har i øvrigt selskab af intet mindre end 6 slørugler, derude i den yderste del af engen, men de virker lige pludselig så utroligt ordinære de ugledyr. Nu når man har et odderdyr!

Søren Sørøver – med hold i nakken. Det havde jeg ikke forventet.

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

6 svar til Forvent det uventede!

  1. Pingback: Nyt dyr på gården – hermelin | Beretninger fra et autentisk landbrug

  2. Farmer siger:

    Herligt med oddere i nabolaget!
    Der kører vældig debat om, hvorvidt der er odderne på Sjælland eller ej.

    http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=136865&ForumID=4

    I det jyske er tilstedeværelsen ikke til debat.

  3. Trine F siger:

    Ved der er en del i det vestjyske, mine forældre fik tømt deres havedam for kæmpe Koi-karper af en Odder, de havde sat overvågningskamera på for at se hvem, der stjal fra dem.
    Men det viste sig at det ikke var en politisag, odderen er selvsagt ikke populær der.

  4. finn birkholm-clausen siger:

    Wauw

  5. Conny siger:

    Med det postnummer I har, burde det vrimle med den slags 🙂 – nej undskyld, jeg ved godt, det hænger helt anderledes sammen

  6. Helle siger:

    Sådan kan man være så heldig, mere end almindeligt heldig. Meeen, de der slørugler er nu overhovedet heller ikke til at kimse af.

Skriv et svar

