Vejr og vind

Der blæser en iskold vind – også udendørs, og lyden er anderledes.

Ikke husets lyd men baggrundslyden. Den der er under alt.

En slags dyb vedvarende rumlen og trækken i alting – også i sjælen.

Det med at der ikke findes dårligt vejr, kun dårlig påklædning, må være den menneskelige arrogances trumfkort.

Intet kan kue os, heller ikke det eneste fænomen, vi mangler kontrollen over.

Men det gør noget, vejret, i hvert fald blandt dem der føler.

DSC_53610001

Blæst giver uro. Dybt nede fra gensumpen stiger en utryghed, der måske handler om, hvad blæsten kan ødelægge – ens ly og hjem.

Kulde og mørke er trykkende. Uanset supermarkedernes bugnende udvalg og tilsyneladende forsyningssikkerhed, tramper vores veludviklede krybdyrhjerne i kraniets gulvbrædder og insisterer på, at mad er betinget af sollys og varme.

Og det er jo rigtigt. Vi har bare glemt det. Lidt.

Når det lysner en smule ganske snart – bare nok til at man er manøvredygtig – vil jeg trække termokedeldragten udenpå de to lag bukser og tre trøjer for at gå ud og morgenfodre dyrene.

Det er en udmærket påklædning.

Men jeg glæder mig til sommer
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

4 svar til Vejr og vind

  1. Hanne Ginger-Mortensen siger:

    Ja, du har fuldstændig ret: Det er en kold tid, vi lever i !
    Varme hilsener, Hanne

  2. thorsager siger:

    Ej hvor er den hønsehund fin. Ja, godt nok en bidende kold lille brise

  3. finn birkholm-clausen siger:

    Min kone gik og mumlede om, at hun godt kunne tænke sig lidt frostvejr. Og jeg tænkte i mit stille sind, at frostvejr, det kunne jeg godt undvære. Nu er den så her frosten med sin chil-lfaktor . Om det skal vare ved, tror jeg nok, at en foret flyverdragt må blive min kommende vinterbeklædning. For de tykke trøjer og jakker jeg har. Det er ikke nok, når man SKAL ud for at fodre fasaner og ikke mindst vande dem. Det er jæklans koldt. Det er vinter. Fimbul-vinter

  4. Ulla Møller siger:

    Hej, er ny i dit mailsystem, fået adressen af Inge Hørup, vores søde veninde. I gl. dage kom vi meget hos Ulrik, og han hos os.
    Jeg læser med stor glæde dine input, tak for dem. Glad hilsen fra Ulla

Der er lukket for kommentarer.