Søren Sørøver skriver – Noget om stolthed

DSC_41060001

Madmarkedet er overstået. Overstået er egentlig ikke et godt ord, heller ikke selvom det jo rent faktisk er det, det er. Overstået. Overstået er typisk noget, man forbinder med noget, man ønsker at se en ende på, og det er markedet langt fra.

Jeg har før skrevet om den overvældende tomhed, der bruser ind over gården, når vi står og kigger ned gennem laden søndag eftermiddag efter lukketid. Jeg har også skrevet om den enorme følelse af taknemmelighed, der står som en skærende kontrast til tomheden. Noget der lige tager et døgns tid for at falde til ro i kroppen.

Disse følelser er uændrede, men før beskrevne, så her vil jeg i stedet vove mig ud i at skrive om en anden følelse, der kan være en lidt svær størrelse at omgås, uden at lyde selvfed. Faktisk så kan stoltheden nemt komme i klammeri med den der jantefornemmelse, hvis man tillader at rette stoltheden indad, men jeg vover pelsen alligevel.

DSC_40230001

Vi havde noget, der ligner 1200 gæster på gården i weekenden, og det er jeg mega stolt af! Bum, der var det, jeg sagde det! Ohh jo stolt! Stolt af at vi her på gården sender så meget karma ud, at I har lyst til at bruge en dag hos os. Jeg er stolt af, at vores venner og familie gang på gang stiller op for os og yder en ufattelig og uvurderlig hjælp. Stolt af at vi kan skrabe en flok dygtige og spændende stadeholdere sammen hver gang, og stolt af at du vælger at bruge dine sparepenge hos dem.

Når man på en af de mange ture frem og tilbage fra køkkenet kommer forbi gæster, der står og ser beundrende på gården, og man overhører deres rosende ord om, hvor fantastisk vores gård er, så bliver jeg stolt.

DSC_41130001

Gæsterne kommer af mange grunde, men den overordnede grund er, at I ønsker at være en del af vores verden, om ikke andet så for en stund. I, vi, stadeholderne er på den måde en del af en verden; en del af en bevægelse henimod en kultur, hvor det simple bliver avanceret, hvor det mindre bliver stort, og hvor maden har magten. Den verden er vi umådeligt stolte af, og allermest når du er en del af den.

Tænk engang at flere end tusind gæster, der går overalt på gården, ikke efterlader sig så meget som en enkelt flagrende serviet eller et kaffebæger ude på arealet. Den slags gæster kan man ikke andet end at være stolte af.

Man kan ikke rigtigt føle stolthed over noget, man ikke har én eller anden form for ejerskab over. Måske derfor er det ofte ens nærmeste, man får følelsen for, eller gud bedre det, én selv. At jeg i teksten her føler stolthed over Jer som gæster, er måske lidt grænseoverskridende, men ikke desto mindre tillader jeg mig det. I er alle som én umådeligt vigtige her, og som vores gæster er I en del af gården og en del af os. Det er jeg stolt af!

DSC_41180001

Søren Sørøver – mest af alt stolt af sin landmand

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

7 svar til Søren Sørøver skriver – Noget om stolthed

  1. pia hansen siger:

    Endnu engang bliver jeg løftet og rørt. Var desværre ikke selv med, men får både stemningen og gåsehud af din beretning. Og det er helt ok at være stolt, alt andet ville være at undertrykke en fin og positiv følelse, som vel også er drivkraft til den fremtidige indsats.

  2. Anne Mette Otterstrøm siger:

    Hej begge to.
    Sikke en indsats I gør.
    Skulle I engang være interesseret i at få stadeholdere med som gør det i det kreative, så er jeg meget interesseret. (Baltiske vanter, Höttinger dværge, bæredygtige nisser m.m.)
    Vh. Anne Mette

  3. Lisbet siger:

    Selvtak og tak for en dejlig dag og tak for skøn mad. Det var en fornøjelse 😄

  4. Janne Jaaks siger:

    Jeg er enig med både Lene og Helle 🙂 og til dig, Søren: Jeg kan saftsusemig godt forstå, at du er stolt af din landmand 🙂 JEG er stolt over bare at kende hende 🙂 Jeg har netop modtaget en stak Hønsefødder & gulerødder, og jeg er i knæ over al den kærlighed bogen oser af 🙂 Ren taknemmelighed fra Blokhus

  5. Marianne Luna siger:

    Jeg kan kun erklære mig enig med Helle. Man må gerne være stolt, når man har en grund til det. Og det har I.

  6. Lene siger:

    I har om nogen noget at have stoltheden i. Tak for et hyggeligt madmarked – og især god mad lørdag aften.

  7. Helle siger:

    Jeg har synes da, at I har al mulig grund til at være stolte. Over det I laver, står for, formidler og deler med andre. Jeg håber meget, at det lykkes at komme til et af jeres markeder næste år, i år har det ikke været muligt.

Skriv et svar

