Kulturstater eller kaos

Ude i landbohaven – nøjagtigt midt for stuehuset – står gårdens flagstang.

Den har været her længere tid end jeg.

Var afskallet og afbleget, da jeg flyttede ind for godt 20 år siden.

Soklen forneden og kuglen foroven var knapt røde, og stangen var mere algegrøn end hvid.

På en hylde i entréen var Dannebrog efterladt. Pænt lagt sammen og klar til at fortsætte med stedet.

Jeg var begejstret.

Flagstangen er lang og tung, den blev med besvær tippet ned, slebet og malet. Kridhvid.

Soklen blev renset med en stålbørste og malet med stærk rød maling. Kuplen fik også nogle penselstrøg, og så blev der investeret i en ny fin flagsnor, inden stangen kom til at pege ud imod det uendelige univers igen.

Jeg flagede og flagede.

Det så gribende smukt ud – der midt imellem de gamle storkronede æbletræer, stuehusets røde teglsten, den blå himmel og hvide drivende skyer.

Og jeg var påpasselig med at løbe ud i aftenens dugvåde græs for at tage flaget ned inden solnedgang. Og uden at det omfangsrige stof rørte jorden.

Dannebrog blev lagt sammen og kom ind i entréen, præcis som de gamle mennesker på stedet før mig havde sørget for.

Nu har det ligget sammenfoldet i omtrent 10 år. Der er ikke rigtig noget at flage for længere.

Ingen grund til at vise sit nationale tilhørsforhold – kun grund til at undskylde det.

Jeg tror ikke på nationalstater, verden er ændret, og de kan ikke håndtere det globale. Jeg tror på kulturstater.

Når jeg kigger ud af vinduet, kan jeg se det meste af flagstangen. De dele som ikke er forsvundet ind i voksende trækroner.

Soklen er afbleget, og malingen skaller af i flager. Stangen er grågrøn, og flagsnoren stiv og mat. Dannebrog er gemt af vejen.

Ikke dansker – bare et menneske i verden
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

18 svar til Kulturstater eller kaos

  1. Marianne Luna siger:

    Kære Lone
    Jeg holder så inderligt meget af din blog og dit syn på økologi og bæredygtighed. Men jeg bliver ked af det, når du skriver “Ingen grund til at vise sit nationale tilhørsforhold – kun grund til at undskylde det.”
    Jeg ved ikke, om jeg overfortolker dit blogindlæg med nedenstående kommentar. Men det er sådan, jeg læser det – måske fordi debatten fra venstrefløjens side (som jeg selv er en del af) har handlet rigtig meget om “os” og “dem”. Et os og dem, som jeg finder inderligt forkert, selvom jeg udmærket ved, at det også kræver granskning af min egen navle og retorik.

    Jeg er også træt af valget. Sur, vred, skuffet, forvirret, forundret. Men for mig at se er det så vigtigt, at vi prøver at forstå DF’s vælgere, for de har deres grunde. Ikke, at jeg er enige med dem. Langt fra.
    Men DF er fx nærmest det eneste parti, der har italesat udkantsproblematikken. Et udkantsdanmark, der føler sig mere og mere overset og truet. Vi SKAL tale DF imod – med argumenter. Men vi skal ikke tale ned til deres vælgere, som om de er dummere end os.

    Kærlig hilsen
    Marianne Luna

    • Lone Landmand siger:

      Kære Marianne

      Tak for din besked – jeg forstår.

      Og nej – indlægget handler ikke om “os og dem” i den forstand, du nævner! Men det handler om “os-og-dem-retorikken” i den offentlige bevidsthed – i mediebilledet, blandt politikere og på de sociale medier, om intolerance, snæversynethed og marginalisering af dele af befolkningen både i Danmark og på kloden som sådan. Det handler om et system, som styrker uligheden. Det handler også om vores engagement som krigsførende nation i samarbejde med USA. Blandt andet. Jeg synes, vi har en del at undskylde for.

      Varme hilsner til dig
      fra mig 🙂

      • Marianne Luna siger:

        Tak for dit svar, Lone! Vi har bestemt meget at undskylde for. For den sags skyld kan vi gå tilbage til slavehandel og grønlandske børn, hvis det skulle være. Og krig, ulighed osv. Jeg tror egentlig, vi er meget enige – om det så er godt eller skidt, fordi det er et tegn på et land, der går i den forkerte retning.

  2. finn birkholm-clausen siger:

    Fødselsdage er nu altid værd at fejre. Om det så bare er Mozart- vores kat- som har fået killinger. Vi hejser flaget – ikke af nationale grunde- men for at dele glæde med naboer og venner. Så det
    Vi hiver nok flaget op på onsdag – så ved DU hvorfor !!

  3. Holger Ø. Mortensen siger:

    Da vi kom til det lille husmandssted for snart 20 år siden, stod flagstangen helt skæv på sin jernsokkel. Med en gammel traktor blev stangen rettet op, siden en ny sokkel og flere gange maling. Gennem årene er der flaget masser af gange. Vi benytter enhver lejlighed til at hejse Dannebrog. Senest var det hejst på halv stang på valgdagen. At vi befinder os i den sværeste parlamentariske tid siden 2. Verdenskrig bør markeres med flag på halv.
    Men nu vil jeg gå ud og hejse Dannebrog igen – denne gang på hel. Thi der er fødselsdag på ejendommen.

  4. Susanne siger:

    Her underskriver jeg af hele mit hjerte.

  5. Janni N. siger:

    “Ingen grund til at vise sit nationale tilhørsforhold – kun grund til at undskylde det.”
    Klart det mest ynkelige jeg har læst i meeget lang tid…

    (perfide gutmenschen har godt nok aldrig rykket nogen ting i denne verden)

  6. Tak for en smuk beskrivelse. Jeg var ved at sætte flaget på halv her til morgen, men stoppede mig selv. Ingen på gården er jo døde. Men det bliver en hård tid for økologien, lokale fødevarer og ikke mindst det mindre landbrug.

  7. karen keinicke siger:

    For fanden…..jeg er enig med dig. Det er sgu pinligt at være dansker! Det er ikke nok at flytte til Økoærø eller ØKOsamsø……længere. Vi er bare ikke modne til demokrati. Valget har vist os, at rigtig mange mennesker i vores midte, ikke forstår den virkelige verden og dens nutid og fremtid. De er med til at skabe yderligere afvikling og udvikling af menneskelige, økonomiske og miljømæssige katastrofer.
    Nu er der endnu mere brug for at vi samles og viser frem, vores alternative naturlige bæredygtige virkelighed. Alternativet har nævnt at de vil starte grupper op, hvor vi kan snakke om bæredygtighed og den virkelige verden – måske vi skal tilskynde til den slags, lokalt hvor vi bor.

    På kødkvægets dag på søndag, vil jeg uddele en invitation, hvor der er økospisning og foredrag med dig Lone i Dyreborg d. 25. sept. “Se din mad i øjnene”. Vi må tro på, at vi alle kan gøre en forskel gennem vores eksempel. Oplysning må der til!!!! Lones foredrag finder sted i samarbejde med Faaborg Folkeuniversitet og Dyreborg Kulturhus. Tak fordi vi har dig Lone.

  8. pia hansen siger:

    Dejligt når nogen kan skabe klarhed i ens hoved, og sætte ord på det man føler, og så på en gribende og smuk måde samtidig.
    Håber det vil gå hurtigt med udviklingen af den 4. hjerne, som nogen mener er på vej. Det går jo åbenlyst ikke så godt med de 3 vi allerede har.

  9. Henrik siger:

    Hvor har du ret, Lone.

    Fællesskabet og samhørigheden hører til på et langt dybere plan – tættere på naturen og mennesker, som vi er i os selv; langt længere fra politiske systemer, menneskeskabte, unaturlige regler og påklistrede seudo- og metaværdier, kunstigt og unaturligt forsøgt vævet ind mellem flagets fibre.
    Jeg er enig:
    I meget lang tid er der blevet vævet i ét væk – med uskønne nuancer.
    Jeg ville heller ikke have lyst til at udstille det nuværende håndarbejde.

  10. Eva siger:

    Glæden er i alting og ingenting, bor alle steder, også for enden af en flagstang. 🙂

  11. Else Hansen siger:

    Selvfølgelig er jeg et menneske, men jeg er meget glad for at være født i Danmark som er et dejligt land, ikke et paradis, men når jeg går i min landbohave på Fyn føler ofte at det er nær. Vi flager med glæde til jul, påske og pinse og alle fødselsdage og mærkedage for os selv og naboerne.
    Måske er vi fynboer nok meget glade for det som ser kønt ud !

  12. salling48 siger:

    Hold flaget højt, i mod og med vind .. ..

  13. Lone vibe-Hastrup siger:

    Det er da trist, at du har det sådan. Det ser altid flot ud med Dannebrog på en flagstang.

  14. Anja siger:

    Tak.

  15. Hanne Wienberg siger:

    TAK. Vi ses. H&H

    Sendt fra min iPad

    > Den 19/06/2015 kl. 06.55 skrev Beretninger fra et autentisk landbrug : > > >

Der er lukket for kommentarer.