Nyt fra Brandbygegaard Folkehave

DSC_84280001

Måske husker du, at der for en måneds tid siden kom en forespørgsel på jord.

For at høre om du, eller nogen nær dig, kunne være interesserede i gratis at låne en jordparcel til dyrkning af grøntsager, kartofler, bær m.m.

DSC_84250001

Det var lidt trægt med interessen, men i løbet af nogle uger havde 7-8 personer/familier meldt sig som mulige dyrkere.

DSC_84000001

Aarhus Stiftstidende skrev en artikel, og den gav et par henvendelser mere.

DSC_84020001

Vi har gennem nogen tid overvejet, om projektet med udlån af jord skulle gennemføres eller ej, men nu gør vi det, og måske kommer flere til med tiden.

DSC_84150001

Desuden er 10 husstande med egen grøntforsyning absolut af vigtig betydning og stor værdi.

DSC_84440001

I går blev stykket målt op i marken – mange gange før det lykkedes at opnå noget, der mindede om en firkant – og Sørøveren fræsede plantedækket op.

Selve køkkenhavearealet er på 2000 kvadratmeter – 20 parceller à 100 kvadratmeter.

DSC_84200001

Derudover er der åbnet en stribe jord langs vejen mod nord, så vi kan plante et læhegn til efteråret. Med blandede træer og bærbuske.

Sådan et levende hegn vil være med til at skabe et endnu mildere klima i køkkenhaverne. Og gøre det hyggeligere at arbejde der.

DSC_84300001

Næste indsats handler om at hegne hele molevitten ind, så rådyr og harer ikke gnaver salatbladene i bund og tager gulerødderne med.

Beslutningen er taget – nu går det fremad
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

13 svar til Nyt fra Brandbygegaard Folkehave

  1. Pingback: Brandbygegaard Folkehave 2016 | Beretninger fra et autentisk landbrug

  2. Pingback: Grundtvigs skov | Beretninger fra et autentisk landbrug

  3. Pingback: Måske vil du med en tur i køkkenhaven? | Beretninger fra et autentisk landbrug

  4. Pingback: Blandet nyt fra Deres indsendte | Beretninger fra et autentisk landbrug

  5. Pingback: Pakket ind i regntøj | Beretninger fra et autentisk landbrug

  6. Pingback: Al magt til planterne! | Beretninger fra et autentisk landbrug

  7. Sikken et skoent initiativ. Det glaeder jeg mig til at laese mere om. 🙂

  8. Camille siger:

    til farmer: Griner haha……jeg bor i Århus…..men oppe på taget af Rådhuset aaaajjjjj der gad jeg dælme da ikke bo ;0))))

  9. Camille siger:

    Jeg havde også klart sagt ja hvis jeg nemt kunne komme til og fra hvor I bor :0) TAK for det arbejde i gør, ikke kun dette her, ALT det I gør for at vi passer bedre på vores jord…..det varmer mit hjerte!!! I love you ;0))) Camille

  10. Farmer siger:

    Herligt med et modtræk til tendensen med at alle skal bo i København og Århus, og helst på taget af rådhuset, for derved være i sikker afstand fra madens kilde.
    Ønske om god læ og grøde for kolonisterne herfra.

  11. Anne Mette Otterstrøm siger:

    Hvor er I bare cool, held og lykke til jer og de heldige familier, jeg stod der med det samme hvis ikke jeg var horns herred bo.
    Mange varme tanker
    Anne Mette

  12. Marianne Luna siger:

    I er simpelthen for seje! Hvis jeg havde nemmere ved at komme til Odder, havde jeg klart sagt ja. 🙂

  13. carl-erik siger:

    Fantastisk initiativ som jeg vil ønske held og lykke med. Og hvor er anpartshaverne dog heldige.

    jeg har tænkt på om I får nogle Zinga Zingana planter til august/september og om I vil sælge nogle stykker til efteråret. Eller evt andre gode sorter. f.eks. Dybdal?

    mvh
    carl-erik

Der er lukket for kommentarer.