Vil du låne et stykke jord til grøntsagsdyrkning?

DSC_19660001

Måske findes der en glæde, som er en anelse større, end den man opnår ved at ligge på sine ømme knæ og bøje den mødige ryg mod jorden.

Men kun måske.

DSC_105300010001

Lige i nærheden er glæden ved at spise de grøntsager, der er dyrket med omhu, omtanke og respekt.

Begge glæder vil vi gerne dele med dig.

Hvis du vil altså.

For her på gården er der mere jord, end vi bruger, og derfor har vi talt om at låne en samling parceller ud til spredning af grøntsagsbegejstring.

DSC_7066-0010001

Det handler om et stykke af marken mellem gården og den lille skov. Marken skal klippes ned og jorden må bearbejdes nogle gange, men det kan godt nås at få stykket med til denne dyrkningssæson.

Det er jo ikke efterår endnu.

DSC_06230001

Der skal også laves hegn omkring alle parcellerne – det ordner vi – ellers vil harer og rådyr spise dine afgrøder. Fra en ende af.

Vi tænker, at parcellerne får størrelse af ca. 100 kvadratmeter, men man kan sagtens slå flere sammen, hvis man er flere, der ønsker at dyrke i fællesskab.

Som kort introduktion på ibrugtagningsdagen giver vi råd og vejledning til uøvede. Ikke sådan en slags højtravende dosering, men noget spørgsmål/svar-agtigt. Hyggeligt også.

DSC_06140001

Gården her er økologisk og det betyder, at der kun må dyrkes uden sprøjtegifte og kunstgødning. De frø og læggekartofler, du gerne vil så, skal også være af økologisk oprindelse – eller egen avl.

Som med så meget andet i dette land, er der noget man ikke må – plastikdimser, havenisser og frackingtårne vil ikke være velkomne.

Sådan er det bare.

DSC_49810001

Og hvis du ikke kan spise din medbragte madpakke, er der ikke noget med at smide den over hegnet ind til grisene. Især ikke hvis den indeholde polsk spegepølse.

Det koster ikke noget at låne et stykke jord til grøntsagsdyrkning her på gården, men det er muligt, at vi laver en indsamling blandt de, som måtte ønske at blive egenavlere, til at dække omkostningerne ved indhegningen. Dyrt bliver det ikke.

DSC_78030001

Hvorom alting er, vil vi høre, om lån af jord til grøntsagsdyrkning har nogen interesse – skal det være, eller skal det ikke være?

Del endelig tilbuddet med nogen, du tænker på.

Langt ude
Søren & Lone

P.S. Offentlig transport findes ikke her, og egne haveredskaber skal medbringes. Vi har det vanskeligt nok med at finde vores efter endt brug.

P.P.S. Adresse: Brandbygegaard, Alrøvej 77, 8300 Odder – det er ca. 35 minutters kørsel fra Aarhus og 20 minutters kørsel fra Horsens.

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

11 svar til Vil du låne et stykke jord til grøntsagsdyrkning?

  1. Pingback: Nyt fra Brandbygegaard Folkehave | Beretninger fra et autentisk landbrug

  2. Pingback: Findes der flere muld-trængende-grøntsags-begejstrede-øko-folk-med-eller-uden-hjemmestrikkede-uldtrøjer/brune-fløjsbukser i denne del af landet? | Beretninger fra et autentisk landbrug

  3. Pia Nielsen siger:

    Hej Lone og Søren,
    Sikke et tilbud! Og hvilken god ide!
    Bliver så glad når jeg støder på mennesker som jer 🙂
    Min have, er en lille altan I midten af Skanderborg. Jeg leder efter et lille stykke jord, hvor jeg kan dyrke mine egne økologiske grønsager.
    Så skulle jeres gode intentioner blive til virkelighed – ja, så vil jeg rigtig gerne være med.
    Kærlig hilsen
    Pia

  4. Kia Jørgensen siger:

    Skønt initiativ! Vi er ligesom Tobias et ungt par der venter barn til sommer og er også interesserede i at dyrke sammen med andre. Det kunne være rart at hjælpe hinanden i sommerferieperioden, så afgrøderne ikke går til, fordi man er væk i en uge eller to. Så Tobias – hvis I vil dele en parcel med et par på 26 år der også venter en fantastisk søn til sommer så sig til 🙂

    Jeg vil i hvert fald gerne høre mere om dette projekt så smid endelig en mail når i ved mere om det bliver en realitet.
    Vh. Kia

  5. Tobias Rank siger:

    Hej Søren og Lone

    Jeg er en ung mand på 25 år. Jeg har et stort ønske om skabe en større forbindelse til de grøntsager vi spiser, og i samme omgang skabe interesse for at spise flere af dem. Selvfølge økologiske og lokale! Jeg har tidligere haft en økologisk forretning i Skanderborg, der handlede lokale økologiske grøntsager, m.m. Mine tanker er at jeg i første omgang ønsker at dyrke jord hos jer, sammen med mine nærme. Men derefter ville det være fantastisk at skabe en større gruppe af unge mennesker der sammen ønsker at dyrke sådan helt fra bunden.

    Jeg er en energisk iværksætter, og det kribler i mig for at komme igang med at dyrke grøntsager, udover min urbane have i vores indtil videre kedelige betongård 🙂
    Til dagligt studere jeg på VUC hvor jeg færdiggør min HF, jeg bor med min forlovede og venter en fantastisk søn til sommer.

    Jeg glæder mig til at høre fra jer 🙂

    Kærligst Tobias

  6. Mette Fritzbøger siger:

    hej Søren og Lone 🙂 kunne rigtig godt tænke mig at være en del af jeres nye ide:)
    Bor i Solbjerg med mine 4 dejlige drenge på 4, 5, 6 og 8 år:) vi bor i rækkehus, så jeg længes efter en ordenlig have med noget at rive i:)

    Til daglig er jeg i pratik i Beder som væksthusgartner, så er lidt grøn både på den ene og anden måde:)

    Hvis i vil vide mere smider i bare en mail:) mvh Mette

  7. K-V siger:

    hvIlden FANTASTIK sød og Generøs idé!!! Det er i denne sammenhæng MEGET ærgerligt, at jeg bor på Sjælland. Jeg ønsker projektet al mulig held og lykke!!!💐🌺🌷🌹🌸

  8. Farmer siger:

    Det er en rigtig god ide!!!
    Vi mangler i DEN grad hjemmeavlere og selvforsynere her til lands.
    Tag f.eks. et kik på gamle luftfotos af haverne ved gårde og huse.
    http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/

    Det er en fryd for øjet med datidens velholdte køkkenhaver.

  9. Christina Præst siger:

    God idé. Her ovre ved København samt Nordsjælland koster det skam penge at låne/leje et stykke jord. Pøj Pøj. Håber at hilse på Jer en gang ved lejlighed. Hilsen Christina, Egehøjgaard, Hillerød

  10. Morten Hansen siger:

    Tak for jeres opslag , vi i make denmark green vil godt i dialog med jer send gerne en email eller tjek evt fb side for info.

    https://www.facebook.com/pages/Makedenmarkgreen/1507324336210876?ref=ts&fref=ts

    Mvh Morten Hansen

  11. Pernille Sparsø siger:

    Tilgiv at jeg bruger spalteplads når jeg slet ikke er interesseret i at opdyrke, end bare et frimærke hos jer! Og det er så ikke korrekt! For da hulen, hvor ville jeg være interesseret hvis jeg boede i Jylland, men nu bor jeg desværre i København. Jeg er fuld af dyb beundring for jeres tiltag! Håber virkelig folk vil stå i kø for at få del i et havelod. Held og lykke til dem, og tak til jer som så generøst lægger jord til. Gid der var flere som jer!
    Bedste hilsen
    Pernille

Skriv et svar

