En vintergæk, en sommernar

Jeg ønsker mig en hellig ko
et horn i siden eller to
men drømmer om en sommernar
en fugl foruden vinger
når landet er som februar
og tonen bliver skinger

Jeg trænger til en klam fidus
det pæne liv i sus og dus
En banemand, en pauseklovn
en kusk som mangler hest og vogn
Jeg ønsker mig en bly viol
en morgenstjerne i gondol
en ungersvend, en pebermø
en kæphøj loppe der kan gø

Jeg drømmer om et nøglehul
lidt skifergas og sorte kul
en spegepølse der er sund
med sort samvittighed som bund
en krage i en gammel sko
og klæder der er uden lige
hvad med et palads for to
måske et enkelt kongerige

Jeg mangler kun en lydig masse
som kan være underklasse
en guillotine, et skafot
en voldgrav om mit store slot
Jeg ønsker blot en mindesten
en ganske lille kæmpe én
et eftermæle som en helt
med eget folk og oliefelt

men mest af alt jeg ønsker mig
at være ganske nær med dig
se morgenstjerner og violer
mindes klodens få idoler
for kampfly, krig og totempæl
er vejen til en sølle sjæl

Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

4 svar til En vintergæk, en sommernar

  1. Ingrid E. Kay siger:

    Tak Lone. Glæder mig til at høre dig på Gothenborg i morgen aften.

  2. Lis Jacobsen siger:

    Mennesker som dig har ikke brug for klamme fiduser☺️
    Herligt digt! God påske….

  3. Smukt, en god påske fra Møn.

  4. Eva siger:

    Så smukt og poetisk – især det sidste vers tager jeg med mig ud i verden i dag 🙂
    Violer herfra….. 🙂

Skriv et svar

