Den kriminelle biodiversitet

DSC_02950001

Her langt ude på landet gør man sig rimeligt umage for at overholde landets love.

I det omfang det er muligt.

DSC_02970001

Vi fratrækker ikke ekstravagante flyrejser eller jakkesæt i regnskabet.

Vi har ikke givet et fejlagtigt afslag på ophold til statsløse unge.

Hindret sammenføring af tamiler, forsøgt at slippe af med naboerne, solgt nationens aktier i DONG til en grådig kapitalfond, overført en gigantisk telefonregning til borgerne eller hængt nogen ud for deres seksualitet i håb om at sætte skub i en skattesag.

Og så videre, og så videre – opremsningen er nærmest uendelig. Det er den faktisk.

DSC_03220001

Men så er der andre sammenhænge, hvor vi er klar til at tage de skridt, som det officielle Danmark ikke ser sig i stand til.

Vi vil med glæde modtage hans hellighed Dalai Lama her på stedet – hvordan kan man andet, når der er tale om verdens fredeligste mand? Og fri for fossile brændstoffer er han også.

DSC_03320001

Mens vi er ved det nærmest kriminelle – fra i dag vil Sørøveren og jeg som en tilbagevendende begivenhed bytte frø.

Nogle rødkålsfrø for borlottibønner. Chili for ærter. Salat for artiskokfrø og tomatfrø for lidt porreafkom. Måske vil vi endda give hinanden nogle rabarberfrø uden at få noget igen. Ikke bare en byttehandel men en klokkeklar foræring.

Vi vil hylde biodiversiteten; fejre gamle sorter som er rige på næringsstoffer, de ulige gulerødder og friheden til selv at vælge, hvad der skal være at spise.

Vi vil være høje på hvidkål, skæve på selleri og pushe pastinakker!

DSC_03430001

Fra i dag er Sørøveren og jeg alvorligt kriminaliserede.

Fra i dag er det forbudt som privatperson at sælge, fordele eller bytte frø fra en lang række grøntsager.

Fra i dag vil Søren Sørøver og jeg bytte hjemmeavlede frø hver dag, og når politiet kommer og henter os, hører du ikke mere herfra.

Så ved du hvorfor.

DSC_03570001

Al magt til maden!
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

25 svar til Den kriminelle biodiversitet

  1. Pia Mariah Hansen siger:

    For hyland da – hvem kan dog finde på sådan et tosset lov. Hvor længe endnu, må vi mon få lov til at udveksle Ilt/co2 med vores træer & planter – her er jo også tale om en global udveksling til fælles bedste. Uha da, jeg håber ikke den frø-lov får noget langt liv på jorden.

  2. Jeannie Vogt siger:

    Hej Lone, på facebook er vi en gruppe der hedder “tomatentusiaster” Vi har besluttet at når den første af os skal ind at ruske tremmer vil vi andre melde os selv kollektivt og i solidaritet 😀

  3. Johnny Holm Jorsal siger:

    Lone, der ligger en underskriftindsamling imod lovindgrebet her: http://www.skrivunder.net/gor_det_lovligt_igen_at_bytte_plantefro ikke at jeg tror det gør nogen forskel, men det ligger der altså.

  4. Jannie Holm - Petersen siger:

    Men alt der er genmanipuleret må gerne komme over grænseskel! Jeg undres??? Eller gør jeg! Det har jo nok noget med penge at gøre.godt jeg ikke er rig på dem.

  5. Anja Fischer Bardrum siger:

    Hahaha, hvor ER det morsomt. Lad os endelig pushe pastinakker sammen 🙂

  6. Mona siger:

    Den er jeg med på! Jeg er alligevel i forvejen kriminel, idet jeg jeg tillader mig at stjæle!!! fra Genbrugspladsen (fordi jeg i min selvvalgte ignorance tror den hedder sådan fordi man rent faktisk skal genbruge hvad man finder der) …
    Nu har jeg forsøgt at læse mig igennem alle §’erne – og det ser ud til, at frø til hobbybrug er undtaget reglerne, såfremt de ikke sælges i pakninger over en vis vægt … Så bliver det desværre nok lidt svært for mig at blive kriminel på den front også. Ikke desto mindre ønsker jeg jer held og lykke med forehavendet. Al støtte herfra – fra én der sidder og sorterer frø af egen avl til at dele med interesserede!

  7. Birgitte Jensen siger:

    Uha uha i er på vej ind på den kriminelle løbebane. Jeg kommer med varm suppe, hvis i bliver buret inde. Lad os endelig få nogen flere kontrollanter. Det er lige det, vi har brug for 🙂

  8. Celina Zetterstrøm Wilf siger:

    Tak fordi du spreder budskabet.

  9. Jamen, det giver jo overhovedet ingen mening!
    Tak for at sprede budskabet. Og tak for jeres blog og den måde, I skriver om landbruget o.lign. på. Det er så vigtigt! Jeg har lige købt din bog, og glæder mig til at gå i gang med at læse den. 🙂

  10. karen keinicke siger:

    FRØ…..jeg har faktisk haft den tanke, at nogen kunne være interesseret i, at vi der selv avler får dårlige frø. Om jeg er paranoid…syntes bare ikke, at gulerødder er hvad de har været, er blevet til fodergulerødder. Kartoflerne ligeså, ikke det udbytte der før har været. Så jeg slår mig på italienske frø: Franchi Seeds of Italy 1783.
    Men at modarbejde folk med en tåbelig lov er set før, så flyttes der fokus fra de virkelig slemme til mikroproblemerne…eller måske bare tænkte problemer! Sund fornuft er så fraværende. Det har jurister siddet og brugt tid på??

  11. Marianne siger:

    Jeg elsker alle jeres blogs – den her her jeg så helt vild med ha ha! Al magt til JER

  12. Conny siger:

    Vi ses muligvis bag tremmerne, for jeg vil også fremture med at bytte/forære frø – anede i øvrigt ikke, at det var kriminelt, nu kan jeg jo ikke længere dække mig under ‘ignorance is bless’ på det område 🙂 Jeg vil slet ikke vide noget om, hvorvidt det også er ulovligt at finde nye hjem til små babyrabarberplanter, når man har haft (for) stor succes med spireforsøgene 🙂

  13. Inger Heyerdahl-Jensen siger:

    Hvilken fryd at læse for en af dine medkriminelle! Men i virkeligheden har det været forbudt i årevis i Danmark, vi har bare ikke gjort vor borgerpligt og læst bekendtgørelsen. Med de mængder af love vi har i dette land, er vi måske – uafvidende – kriminelle på andre områder også. Men det som er rigtig, rigtig træls er at vi i princippet har samme lovgivning i hele EU. I Danmark har man bare valgt en meget stram fortolkning i modsætning til andre lande. I øvrigt har det tilsyneladende sneget sig en lille ny bestemmelse ind i forhold til det forslag der var sendt i høring. I tillæg til at overtrædelse kan straffes med bøde nu som før, er denne sætning kommet til §46, Stk. 2: Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. Så er I forberedt som virksomhed:-) Frøhilsner Inger Heyerdahl, Frøsamler

  14. Eva siger:

    Hvad sker der lige ?
    Det er så morsomt – at nogen overhovedet kan tænke så småt 🙂
    bruge lange indviklede uddannelser til at udtænke –
    og finde på disse tiltag…..

  15. Marianne M. siger:

    Nej nu må det sg da snart holde op.
    Al magt til bytterne, maden og den sunde fornuft.

  16. Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvorfor det er nødvendigt med det lovindgreb?????

  17. Helle siger:

    Stk. 2. Bestemmelserne om salg gælder også for besiddelse med henblik på salg, udbud til salg, fordeling, levering og anden form for overdragelse mod eller uden vederlag.

    Fuldstændigt pløk – længere ude kan man altså ikke komme! Jamen har de gode mennesker da intet bedre at give sig til. Og om nogen af dem nogensinde har set et gulerødsfrø eller kan kende forskel på grønne og valske bønner, kan man jo godt have sine gode tvivl om.

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=161528 – hvis man skulle være interesseret i at læse teksten selv.

  18. Johs. Thomsen siger:

    Hvad sker der, hvis I får nogle frø op under neglene og forlader matriklen? er I så frøeksportører, der skal have plantepas? eller er I direkte på sortlisterne, når I har sorte negle?

    Nu må uddannelsestiden for jurister squ snart sættes i vejret.

  19. Gitte Brink siger:

    Man skulle næsten tro det var 1. April!

  20. finn birkholm-clausen siger:

    Nej nej nej. For mange år siden var vi en gruppe fugleentusiaster, os med de mange slags fasaner , ænder og papegøjer, der blev udsat for CITES-konventionen. Husker selv, at jeg godt måtte FORÆRE mine hjemmeopdrættede fasaner væk, men sælge dem måtte jeg så absolut ikke.
    Ikke uden CITES-certifikat, hvilket Fredningsstyrelsens daværende fuldmægtig, Birgith Sloth konsekvent ( og ulovligt) nægtede mig. Se det var tider. Nu har Naturstyrelsen ( som de kalder sig nu) fundet ud af – igen ulovligt, at vi ikke må holde europæiske hjemmehørende fugle i vore volierer- uden at de er registrerede. Hovsa.
    I har tilsyneladende også fundet smuthullet. Man må bytte , men ikke sælge, hobbysorter. Så fortsæt endelig med det. Ellers mødes vi i statsfængslet. Al magt til den sunde fornuft.

  21. Mette Berg-Jensen siger:

    Al magt til frøe(r)ne. Sæt igang – byt.

  22. Skal vi ikke indrette vores eget frøbytteservice? Så kan vi hygge sammen i fængslet.

  23. Jeg undres og ryster på hovedet!

  24. Johnny Holm Jorsal siger:

    Øhh, hvem har fundet på det, det er dog det et af de mest tåbelige lovindgreb jeg længe har hørt tale om, og hvem skulle så håndhæve det ? Frøpolitiet eller ? Men det gør vel at dba, gul og gratis samt diverse haveforummer er nød til at lukke deres menupunkter for dette marked, idioti.

Der er lukket for kommentarer.