I dag handler det om det nære

DSC_74900001

Efter en lettere turbulent uge er det en stor fornøjelse at kunne koncentrere sig helt og fuldt om en enkelt udfordring – lus i pelargonierne.

Der findes ikke problemer længere, kun udfordringer.

Søren Sørøver og jeg har pakket bøger i alle delvist ledige stunder, og de bør snart komme frem til rette modtagere, hvis der ikke opstår udfordringer undervejs.

Vi er så taknemmelige for tilkendegivelserne om, at det er både vigtigt og nødvendigt at fortsætte formidlingen af de udfordringer, vi som mennesker og menneskehed står overfor med hensyn til at få noget at spise. Det betyder alverden, hvad du mener.

Udover den uvurderlige opbakning har ugen også været præget af mere eller mindre offentlige ubehageligheder, men den slags forventer man, at Karmaklovnen tager sig af. Det er vigtig, at der er arbejde til alle.

Med hensyn til den mere håndgribelige tilkendegivelse af uenighed består udfordringen i at få liv i gårdens gamle rendegraver, så vi kan få ryddet helt op efter sidste weekends uønskede besøg.

Indtil videre har en enkelt journalist og nogle få udvalgte læst den nye bog. Ubegribeligt mange har haft en mening om indholdet i den. Jeg glæder mig sådan over, at den nu er sat fri blandt dem, den er skrevet til. Det er meningen med det hele.

Og jeg håber inderligt, at også nogle af dem, der hader budskaberne på forhånd, vil læse bogen. Selvom de synes, at holdningerne er ekstreme, dumme, skadelige og usympatiske.

Her er vi klar til at gøre det bedre for flertallet
Lone

P.S. Vi fremsender gerne bogen i en diskret brun indpakning.

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

9 svar til I dag handler det om det nære

  1. Gitte siger:

    Er der ikke noget om, at tomme tønder buldrer mest ? Tænk at begå hærværk på den måde…
    Hold ud Lone, det du gør er så fint og vigtigt.

  2. Helle siger:

    Jeg har lige bestilt bogen som e-bog hos Saxo. Måske ville det være en god ide, hvis I skrev på Forlagssiden, hvor man kan købe e-bogen, at man i det hele taget kan det 🙂

  3. Povl siger:

    Den bog fik mig til at miste appetitten på føde varer – rigtig mad vil jeg dog gerne hellere end gerne have. Vi starter igen med at bage selv.
    Fantastik bog du har begået Lone – jeg håber, at den bliver en bestseller. Desværre tror jeg at mange bare vil lukke øjenene i bar afmagt. Landbruget?
    Ja – de er da skide ligeglade, sammen med industrien. Det er bare langt ude, at vores mad er blevet forgiftet.

  4. Birgitte Jensen siger:

    Kære Lone

    Tusind tak for bogen. Er snart igennem. Meget vidste jeg i forvejen ( bor på landet ), men ikke at det stod så skidt til på fiskeområdet. Må indrømme at det berøvede mig lysten til det stykke røgede laks, jeg lige havde købt. Heldigvis har vi en fisker, der hver dag kommer ind med friskfangede fladfisk og torsk.
    Jeg omtaler din bog alle steder. Lad os holde debatten igang.

    Din bog bekræfter mig i, hvad jeg har ment altid, lav så meget selv fra bunden. Jeg har også malet mel de sidste 30 år på en gammel kaffemølle den med hjulet og negerpigen, den der tidligere stod i Brugsen.
    En tidligere kollega spurgte mig engang, om jeg mente jeg kunne lave bedre brød end bageren. Ja det kan jeg. Din opskrift på bagerens jordbærtærte bekræfter mig. Al magt til maden.

  5. henrikbuddenissen siger:

    Kære Lone,

    Vil du ikke oprette en facebookgruppe der støtter maden/viden om produktion etc – måske ift bogen.

    Det kunne være godt at dele og støtte hinanden!

    God dag.

    Bh Henrik

    Den 23/11/2014 kl. 08.31 skrev Beretninger fra et autentisk landbrug :

    > >

    • Lone Landmand siger:

      Kære Henrik

      Idéen er god, men jeg har rigeligt sider at passe for tiden, og det skal gøres gennemført, hvis det skal være. Indtil videre har vi brugt facebookgruppen Lone Landmand til at dele artikler, fotos af høns og andre vigtige sager – den når ud til mange, og mange skriver flittigt og deler derfra.

      Det er nemmest at fortsætte sådan indtil videre, tror jeg 🙂 og du er selvfølgelig velkommen!

      Mange hilsner
      fra Lone

  6. Conny siger:

    Ha- ha, I må pakke ind i gamle aviser, politiske floskler eller hvad man nu har liggende af overflødigt gods, bare bogen når frem – ingen udfordringer i det, vel? Måske lidt mere udfordrende med lusene, det er efterhånden blevet svært at finde mariehøner (mariehøns?) 🙂 De offentlige ubehageligheder håber jeg, I har overskud til at tage som et udtryk for, at bogen er vedkommende – nogle går desværre bare mere efter personen end bolden.

  7. Hvis jeg vil ønske mig bogen til jul …skal den købes direkte hos dig…eller har du et link… God søndag!

Der er lukket for kommentarer.