Ground control to Major Tom

Jeg har gennem tiden fået en fornemmelse af at være i tæt kontakt med jorden.

Ikke bare noget forbigående eller tænkt, men en ganske virkelig følelse.

Det lyder som et velgennemført kursus i grounding – tænker du måske – kan der være tale om den ophøjede tilstand, hvor samtlige kroppens muskler har en funktionel tonus?

Næppe – må jeg svare – dertil når en landmandskrop ikke.

Oplevelsen er langt mere jordnær og konkret. Især udendørs.

Ikke nok med at jeg har udviklet en evne til nøjagtig temperaturaflæsning, også underlagets beskaffenhed, tekstur og fremmedlegemer følger med min nye bevidsthedstilstand.

Og der er ikke tale om afbrudte beskeder men om en konstant signalstrøm.

Måske en form for jordforbindelse, der kun er de få forundt.

Nu bliver det her lidt selvhøjtideligt – tænker du nok – og højttravende.

Du må mene om det, hvad du vil – bliver svaret – man er jo ikke sat på denne klode for at sidde og lade som ingenting, når store åbenbaringer viser sig.

Jeg overvejer faktisk, om fornemmelsen har et religiøst potentiale.

En mindre kult vil være en start, og så må den udvikle sig, efterhånden som der bliver nogle budskaber at formidle.

Og de skal nok komme.

DSC_65660001

Jorden taler til mig
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

8 svar til Ground control to Major Tom

  1. Du mangler da et stoppeæg. Stopning kan læres. Den med ulden som lægges ind i er da genial. Så spare du stoppetiden . Som ellesr er ret meningsfyldt arbejde.

  2. Mona siger:

    Hvor bliver jeg glad af at læse dette! Tror mit højeste ønske for denne jord ville være, at alle landmænd kunne få samme oplevelse som du. Selvhøjtideligt og højtravende? Nej, slet ikke! Religiøst? Ja, for pokker – hvorfor ikke? Det er der ikke noget nyt i, for øvrigt. Og det må være en religion for fremtiden. For en sådan religion må i sagens natur (!) være levende, foranderlig og rummelig – og racisme, materialisme og terrorisme ville der slet ikke være tid til!

    PS. Huller i hjemmeskoene kan stoppes med kartet uld der lægges inden i hjemmeskoen (før hullerne er helt så store som dine 😉 – og så futter man rundt i dem – gerne i bare tæer og mens man bager en kage – hvorved ulden vil filte sammen med hjemmeskoene. (Varme + fugt + friktion = filtning).

  3. Bjørg siger:

    Jeg ble berørt av ditt innlegg,
    kjente det kroppslig. Det er stort å få oppleve dette for deg kan jeg tenke. Jeg skal bake din eplekake i dag . God helg.

  4. Margit Nielsen siger:

    Altså, du skriver forrygende ! Fik mig en herlig latter til morgenkaffen. Tak for det!

  5. carsten nordholt siger:

    Hej Lone – sådan helt hernede på jorden – tror du så egentlig ikke, at den taler til alle – og at det blot er de få, der evner at lytte?:) – du er et privilgeret menneske – tak fordi du deler dem!

    Noget fra det lidt mere luftige: David Hockney: “Man siger kunstnere lever i Nuet, når de arbejder – nu er Nuet der jo hele tiden…….så gad vide om det ikke er dét, der er evigt”

    Håber sådan du bevarer kontakten – også når du får nogle nye sutter:)

  6. Christine siger:

    Kan I ikke filte nogle nye af griseuld??

  7. Conny siger:

    Der er forstærkninger på vej om et øjeblik, skal lige have spidset strikkepindene – den slags jordforbindelse er efter min mening ikke ønskværdig i den kommende årstid 🙂

  8. Eva siger:

    Sådan nogle strømper har jeg også. De varmer helt ind i sjælen. 😊

Der er lukket for kommentarer.