Grise før tid

DSC_53210001

Måske husker du grisene, vi besøgte forleden dag.

For at se om vi var noget for hinanden.

Sørøveren og jeg var begejstrede, og det må man håbe, at grisene også var, for de flytter ind på gården i morgen.

Eller flytter ud er mere rigtigt – der skal laves en udendørs indhegning til dem i dag.

Det er kortere varsel end forventet, men vi kaster os over arbejdet med at lave bolig m.m.

Den lille grisefamilie, som altså flyttes samlet, består af 1 orne, 2 søer og 4 smågrise fra i sommer.

Soen med de 4 grise er en mager pind, mens hendes søster har fået navnet “Den fede dame”.

Sidstnævnte er temmelig drægtig, og da hun kommer fra en indendørs sti, får hun også sådan én her, så der er fred og ro til at føde grise.

Bagefter kan hun og afkommet vandre ud til fællesafdelingen, håber vi. Ellers må de bæres.

På vej ud for at banke pæle ned
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Anstændigt kød, Hverdagen. Bogmærk permalinket.

8 svar til Grise før tid

  1. Susanne siger:

    Jeg ville ønske at jeg kunne adoptere den lille sorte. Den er/bliver lige til at spise 🙂

  2. Farmer siger:

    Held og lykke med hele svineriet.
    Vær omhyggelig med folden. Jeg husker fra min tid som frilandsgrise-producent, hvor meget jord grisene kunne flytte og smide op på elhegnet, så det gav jordforbindelse med tilhørende springtur for hele flokken.
    -Men I har jo haft udendørsgrise før, så …..

  3. Ulla kristensen siger:

    Hvor ville jeg gerne være gris hos jer 😉

  4. Paula siger:

    Gud, jeg er misundelig…

  5. Finn Birkholm-Clausen siger:

    Godt I fik fat i nogle grise – af den uldhårede type. Ellers kender jeg to steder, hvor de holde dem. Just in case.

  6. Conny siger:

    Stiller grisene sig tvivlende, bliver de sikkert hurtigt overbevist om, at de er flyttet til det helt rigtige sted 🙂

  7. salling48 siger:

    Et rigt liv med behårede dyr, regn og nye pæle .. ..

  8. Helle siger:

    Eh hvor spændende, jeg glæder mig til at se mange fotos af grisene.

Skriv et svar

