Helsekost i stikpilleform?

DSC_3898

De seneste par måneder har landmanden været sit sædvanelige fraværende jeg, som hun ofte ender i, når der skrives, altså på noget mere end blot et blogindlæg. Det er næppe gået nogens næse forbi, at bogen, der barsles med, handler om mad, og om alt det der dybest set ikke er det, men som vi gladeligt indtager som værende.

Men betyder det, at bogen handler om helsekost, og at alt dette serveres i påtrængende fingerpegende form – som overskriften antyder?

DSC_3952

Sørøveren, ham selv sagde hunden, har stavet sig igennem og sidder lige nu på den tyske autobahn og fordøjer, ikke som de fleste andre en currywurst mit pommes, men budskabet og de mange tankevækkende ord, pointer og råd bogen indeholder.

Man kan ikke komme ud over, at budskabet er svært fordøjeligt, en stor kamel at sluge om man vil, men det er udelukkende fordi, at denne bog tager fat i underbukselinningen på din samvittighed og trækker den hele vejen over hovedet på dig, og den gør det endda, uden at du opdager det. Du sidder bare med en ahaoplevelse og en stærk lyst til god, sund og anstændig mad.

DSC_3897

Og hvordan gør den så lige det? Jo, ser du – helt uden at løfte pegefingeren overfor læseren, bliver man blidt og roligt trukket gennem en fortælling, et drama fra den virkelige verden. Og ikke bare et hvilket som helst drama, nej det handler såmænd om dig.

En usaglig fagbog.. En hvad for noget? Måske er det sat lidt på spidsen, for usaglig er den bestemt ikke, men saglig nok til at være en støvet fagbog er den heller ikke. Den er godt nok bygget op på fakta og resultater fra en pokkers masse undersøgelser, historiske data o.s.v., men mest af alt bygger den på holdninger. Holdninger til mad og råvarer, holdninger til alt det vi putter vi vores kroppe, og alt det vi påfører dyrene, menneskene og jorden imens.

DSC_3896

Bogen indleder med at stille spørgsmålstegn til den madkultur, vi har i dag, fødevarerne kommer under lup, og jeg er sikker på, at det vil sætte tanker i gang hos enhver, der læser bogen – hovedrysten, forundring og måske belæg for noget selvransagelse. Herefter tages de forskellige gange i supermarkedet op til revision, og selvom du nok har hørt om de fleste af de problematikker, der findes i køledisken, leveres de her ganske spiselige én efter én. Og lige netop omfanget af bedrag vil få det til at løbe koldt ned af ryggen på selv de mest selvfornægtende personligheder.

Lad det være sagt med det samme – Dan Jørgensen og hans kumpaner i Landbrug & Fødevarer kommer ikke til at synes godt om bogen. Måske fordi de dybest inde er nødt til at give den ret!

Bagefter fortsætter bogen med tunge emner som GMO, MRSA, folkesundhed, og hvad der deraf affødes.
Det er en helt almindelig antagelse, at Fødevareministeriet og Sundhedsstyrelsen vil os det bedste, men den antagelse sættes behørigt under pres, og det på en måde så rystelserne i din grundvold kan måles på Richterskalaen – jeg siger det bare..

DSC_3901

Nu er dette ikke en anmeldelse af bogen, så der deles ikke en afmålt mængde økogræskar ud, men jeg kan ikke skjule, at jeg er stolt. Stolt over den store viden som Landmanden har på området og ikke mindst hendes evne til at formidle viden om de så ganske uhyggeligt og urimeligt ringe fødevarer, vi fylder vores korte liv med, uden at vi på noget tidspunkt føler os stødt eller trådt over tæerne. Bogen kan bruges til alt fra almindelig inspiration og til at ændre væsentlige mønstre i tilværelsen.

Jeg er slet ikke et sekund i tvivl om, at denne bog vil være til stor hjælp for de fleste, når slalomskiene er spændt på, og styrtløbet ned gennem industrifødevarernes faldgruber skal stå. Faktisk er jeg så optimistisk at tro, at bogen vil få sin helt egen plads, lille som stor, i den forestående og så småt igangværende madrevolution.

Jeg vil gøre alt for at få bogen klar til udgivelse og for at få fundet sparekronerne til trykkeriet, så bogen inden jul kan ligge under både dit eget og dine nærmestes juletræ!

Søren Sørøver – kører til Brugsen med tomme pantflasker i morgen! Leve madrevolutionen!

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

12 svar til Helsekost i stikpilleform?

  1. Irene Bonnicksen siger:

    Jeg sidder i skrivende stund på Fyn og læser din blog .Jeg synes det er mange spændene
    ting du har gang i 🙂 hilsen Irene

  2. Pingback: Rettearbejde | Beretninger fra et autentisk landbrug

  3. Finn Birkholm-Clausen siger:

    Er virkeligt imponeret over den viden I to øko-klumper har fundet frem til. Alle de artikler I har læst. Alle de bøger I har endevendt. GODT, at der er nogen, jer, der sætter MAD til debat. Og ikke Søren S. Gades patetiske ny-udgave af Gris på Gaflen- nu kaldet Danmarks nationalret i Dan Jørgensens Mad-Tænke-Tank

  4. Birgit siger:

    Har I overvejet at udgive den som e-bog? Så kan Sørøveren spare turen til Brugsen 😉

  5. lisbeth67 siger:

    For et par måneder siden skiftede jeg mit fuldtidsjob ud med 20-25 timer om ugen. Ikke nok med at timeantallet faldt, timelønnen faldt også. Det kræver lidt planlægning at få enderne til at mødes, men samtidig ser jeg det som en stor udfordring, for jeg VIL stadig have råd til gode økovarer. Det skal også nok gå, for jeg har en rimelig stor køkkenhave med alskens lækre sager. (Ikke at den nogensinde kan måles med jeres, men…). Ja ja, vel er der da orm i nogle af æblerne, og gulerødderne er lidt skæve, men når jeg står og ser ud over hele herligheden, så føler jeg mig fantastisk rig. Jeg ved præcis, hvordan det er dyrket, og det er en rar følelse. Rigdom måles nemlig ikke kun i penge, vel? ;0)

    Nu glæder jeg mig for vildt til at få fingre i den bog. Jo flere, der slutter sig til ‘koret’, jo tydeligere kan vi høres…! Lyder det for frelst? So be it… I har startet noget stort, bare vent og se.

    Go’ søndag,
    Lisbeth

  6. Anja Fischer Bardrum siger:

    JEG glæder mig helt vildt, landmand og sørøver: You rock

  7. Helle siger:

    Hvor jeg glæder mig til den bog. Godt at nogen tager sig tid til at skrive om det.
    Kh Helle.

  8. Anna siger:

    Det lyder rigtig spændende, jeg ser frem til at læse den. Fortsat god skrivelyst 😊

  9. Berit Beining siger:

    Jeg vil glæde mig til den bog ❤

  10. Karina siger:

    Jeg hørte om problemet med MRSA fra jeres blog og talte derefter med folk i min omgangskreds om det for ca. 1 års tid siden. Og nu er MRSA også kommet kommet til min verden. En bekendt har fået det, og han har så vidt vides ikke været i nærheden af svin. Det er fandme bekymrende.

    Tak for at gøre opmærksom på disse problematikker via jeres blog. Jeg kommer helt sikkert også til at læse bogen.

  11. Anne Mette Otterstrøm siger:

    Jeg glæder mig til at læse den.
    Søren og Lone, jeg sætter så stor pris på jeres enkle, usentimentale og kritiske tilgang til alt det I skriver om.
    Mange hilsner fra en anden landbo Anne Mette

Der er lukket for kommentarer.