Så er råmanuskriptet klar

DSC_35780001

Det går stadig fremad med den nye bog.

Og måske har den sin berettigelse.

I går viste en afstemning blandt DR-brugere, at de fire førende nationalretter i Fødevareministerens charmeoffensiv for industriel dansk svineproduktion er stegt flæsk, flæskesteg, smørrebrød (med leverpostej eller hamburgerryg?) og endelig kommer frikadeller ind på en 4. plads.

Der er ikke rigtig nogen grøntsager at spore.

Jeg er nået så langt som til at kunne sende et råmanuskript til gennemlæsning blandt udvalgte.

Venter bare spændt på tilbagemeldingerne.

Måske tager jeg fejl – måske er fremtiden den døde danske gris
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

8 svar til Så er råmanuskriptet klar

  1. Karina siger:

    Jeg håber “Mad” vinder over “Fødevarer”. 🙂

  2. Riborg Dæhnert siger:

    Jo, der hører da grøntsager til de nævnte retter: Til stegt flæsk skal der MASSER af persille i sovsen + kartofler og gulerødder for at give lidt farve- og smagsoplevelser. Og flæsket skal steges i ovnen med et drys timian på 🙂 Til flæskesteg er det traditionelle tilbehør rødkål, men det varierer med årstiden. En salat med mormor-dressing er fin – eller rosenkål 🙂 Til frikadeller hører absolut stuvet hvid- eller spidskål 😀 Hvis altså det skal være ærkedansk og og ‘nationalagtigt’ ? Og frikadellerne behøver ikke at være særlig ‘kødagtige’. Farsen kan fyldes med alt muligt ‘grønt’ + havregryn.

    Ang. smørrebrød …. ja, der er jeg mere loren 😦 Der er ikke meget ‘grønt’ i det – bortset fra den italienske salat på hamburgerryggen eller de syltede agurker på roast beefen 😉 Ok, der er rå løg til den marinerede sild!

    Selv spiser jeg yderst sjældent gris – og kød i det hele taget – og da kun økologisk. Og smørrebrød? Det er ikke lige mig. Jeg kan godt lide rugbrøg – men det bliver ofte til en kartoffelmad med purløg, et stykke med rygeost eller røget hellefisk – eller æg og tomat.

    Fisk spiser jeg derimod gerne. Jeg er så heldig at kende en, hvis bror er fisker, så dem får jeg frisk fra hav 😀

    Nå, det var en lang ‘smøre’ fra mig ang. nationalretter.

    Jeg laver af og til de klassiske ‘mormorretter’, for de smager og dufter af barndom 😀 Min sønderjyske far lærte min færøske mor at lave grønlangkål, gule ærter, stuvet hvidkål osv. – og hun lærte ham at elske fisk og lammekød.

    Hvis jeg skulle have stemt på en dansk nationalret, ville jeg nok have valgt blomkålsgratin 😀

  3. Helle siger:

    Det mest bizarre er vel, at Dan snakker om at der skal mere “nordisk mad” på tallerkenerne, når han så selv bliver spurgt, hvad han selv ville have meget lyst til, siger han rødspætte med persillesovs. Jeg troede, det skulle handle om noget nyt, innovation og måske en smule planter på tallerkenen. Men hvis folk ikke kan komme i tanker om noget mere spændende en stegt flæsk, så er det vel det, man skal have lov at have som sin nationalret. Det vil bare aldrig blive min, ej heller om grisen havde haft jord under trynen.
    Jeg glæder mig til at læse din bog.

  4. Jeg glæder mig til at læse din bog, Lone. Som i virkelig. Det er et meget vigtigt indspark i debatten.

    Jeg har stemt på grød til Danmarks nationalret. I det mindste noget uden kød. Egentlig havde jeg drømt om en god grøntsagssuppe, men jeg tvivler desværre på, at hovedparten af landets indbyggere tror på den. Måske forbinder vi frikadeller med dansk, men man kan jo netop revurdere “nationalretter” med den konkurrence, Jørgensen har sat op.

    Bedste hilsner
    Luna
    baermonster.wordpress.com

  5. beritlypart siger:

    Hvis nogen havde spurgt mig, hvad, jeg mente, var Danmarks nationalret, havde jeg også nævnt en af de fire retter. Det er for mig billedet af typisk traditionelt dansk mad. Men det er ikke det samme, som at det er det, jeg selv spiser til hverdag. Jeg går aldrig om bord i højt belagt smørrebrød eller stegt flæsk med persillesovs. Flæsesteg, synes jeg, hører julen til. Frikadellerne simrer derimod på min pande ca en gang om måneden gerne stoppet med revet squash. Mon ikke der er mange danskere, der har det sådan. Jeg tror, din bog rammer lige i tidens ånd og glæder mig til at høre mere om den. Glædelig tirsdag 🙂

  6. Uglemor siger:

    Der er da ikke noget i vejen med at spise en død gris, hvis bare den har haft trynen i jorden medens den levede. Det er måske som min mor altid sagde. Der er ikke noget i vejen med gris, der er noget i vejen med KUN gris.
    Forøvrigt er jeg mon diskvalificeret til at være dansker, når ingen af de fire valgmuligheder er at finde på min tallerken?

  7. Jannie Holm - Petersen siger:

    Tak for din indsats. Den kommer til at stå på hylden.

  8. ilsearanti siger:

    Til lykke med at du nåede hertil med skriveriet og god vind fremad. Må responsen bringe masser af medvind. Jeg er ligesom du en, der ikke spiser døde grise, og som slet ikke kan forstå, at det er muligt at behandle levende væsener, som man behandler de levende grise. Må din dag blive fyldt med arbejdsglæde, æbleduft og høje tanker.

Der er lukket for kommentarer.