En besked fra Søren Sørøver til “Rådet for mindre Bolognese”- Fødevareministerens nye kæpko

DSC_27700001

3 dage hvor man vender Dan Jørgensen ryggen for at koncentrere sig om sin egen tilstedeværelse på Food Festival i Aarhus, og så kommer man hjem til endnu et rystende ligegyldigt populistisk projekt fra vores fødevareminister. Ligegyldigt er måske et lidt groft ord, der er jo en mening med alt her i denne verden, trods det sommetider ikke virker sådan, men lad os lige vende tilbage til det senere.

Det er madvanerne, vi skal gøre noget ved – vi skal holde op med at lave al den spaghetti bolognese. Et problem der fylder meget for vores minister, så han har nedsat en tænketank.. Alene ordet tænketank har en svag klang af ligegyldighed. Det har altid været de siddende regeringers bedste kort “lad os nu starte med at brainstorme”. Det ender næsten altid med, at stormen lægger sig, en rapport bliver lavet og ditto arkiveret lodret. Men ingen skal sige, at der ikke er gjort noget!

Vi laver de samme få retter for meget. Repertoiret er simpelthen for lille.
Det kan jeg måske godt forestille mig. Der bliver helt sikkert lavet en uhyggelig del frikadeller, koteletter, stegt flæsk, og måske flæskesteg lørdag aften. Det ville da være fantastisk, hvis vi kunne få mere variation ind. Så der skal laves en tænketank, og hvem er mere oplagt som formand end flæskesidernes ukronede konge Søren Gade? Man kan sagtens forestille sig ham arbejde benhårdt på, at der skal mere bulgur og flere kikærter på tallerkenen – han er i forvejen sådan en slags ekspert i arabisk fra sin tid som forsvarsminister.

Spøg til side – hvad i himlens navn laver han som formand for dette råd? På Fødevareministeriets hjemmeside kan man læse, hvor glad Dan er for, at Søren har sagt ja til pladsen. Det stinker mere end oplandet til en svinefabrik på en forårsdag. Det er ren og skær taktik og rygklapperi fra begges side, og jeg begriber stadig ikke, hvad denne slet skjulte og gentagne alliance skal tilføre vores madkultur. Landbruget, som vi kender det i dag, er sammen med supermarkedernes fokus på strømlinede produkter og færdigretter, nogle af dem, der bærer skylden for den elendighed, Dan vil prøve at rette op på.

Tv-kendisser, sundhedsapostle og landbrugstoppen er med på den lange liste af kloge hoveder, der skal sidde og tænke store tanker om dit middagsbord. Og mon ikke de hurtigt kan blive enige om, at man skal huske, når nu danskernes spisevaner udfordres, at det skal give vækst i dansk industri, sikre nogle flere månegrise, og flere gode momskroner på den lidt bedre råvare. Vi skal jo vækste! For gud og fædrelandets skyld.

Men måske Dan ikke rigtig har øje for den udvikling, der er sket i landet de seneste mange år? Hvem skal lave mad, når mor og far arbejder til kl. 17? Hvem skal blive inspireret, når der skal handles ind i rask trav? Hvem skal lære børnene at lave mad, når de stressede forældre ikke engang selv har overskud til at lave ordenlig mad fra bunden? Hvem skal sikre, at skolekøkkenerne er i en brugbar stand? Og hvem var det nu, der syntes, at løsningen på det hele var, at vi bare skulle arbejde 12 minutter længere – så blev alt godt igen?

Man kan godt frygte, at den udvalgte delegation i Rådet for mindre Bolognese koster mere at holde i gang, end at få lavet nogle nye fantastiske børnekogebøger og apps til gratis brug i alle skolekøkkener. Man kunne godt forestille sig, at der kunne blive til nogle ekstra skolekøkkenundervisere eller nogle spændende ekskursioner til producenter, der rent faktisk laver gode råvarer til inspiration for elever og lærere. Men nej, lad os nedsætte en tænketank, så gør vi da noget.

DSC_105300010001

Til sidst er jeg lige nødt til at korrigere Dans allerførste udtalelse på den ministerielle hjemmeside. “Danmark har et unikt fadebur af gode råvarer, der skal helt ind på de danske spiseborde.”
Nej Dan, Danmark er en ørken af uendelig ligegyldigt overforarbejdet, stærkt pacet, overfodret, kunstgødet, gennemsprøjtet vakuumpakket elendighed. Start med at fjerne alle de regler der favoriserer storindustrien og dræber alle de små initiativer, og du skal se løjer og grønlangkål.

Søren Sørøver – med høje bølger i tænke tanken!

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

17 svar til En besked fra Søren Sørøver til “Rådet for mindre Bolognese”- Fødevareministerens nye kæpko

  1. Johs. Thomsen siger:

    Fedt indlæg gamle sørøver! er ved at stave mig igennem alle de blogs, jeg ikke fik læst mens jeg gik på fjeldet i Norge, apropos: en sær oplevelse, som fortæller en masse om, hvordan det hele er skruet sammen: på fjeldet kunne vi hver dag plukke alle de blåbær og tyttebær, vi kunne spise (man får permanent blå tænder og læber!), og hvad ser man på tilbud i en discountbutik i Beitostølen? blåbær 150 gr, 32,- Nkr – importeret direkte fra Polen. Blåbær skal være så sunde.

  2. Godt skrevet, og hvor er jeg enig!
    Og noget helt andet: Hvor var det fedt at se jer i den virkelige verden til Food Festival og smage jeres lækre vin. 🙂
    Bedste hilsner
    Luna /Bærmonster

  3. Pingback: Den beskedne revolution | Beretninger fra et autentisk landbrug

  4. Martin Jensen siger:

    Dejligt at du råber op, håber ministeren hører dig. Men pasta bolognaise burde tages af, det tager jo et par timer at lave hvis den skal blive god, tænk hvor meget ekstra vi kan arbejde… Mad er vigtigt, og det vigtigste lige for tiden er at lave det hele fra bunden, og skulle så være en enkelt lille bakterie i begyndelsen så er den dræbt under varmebehandlingen… jeg læste for noget tid siden en artikel om det at lave billig mad, noget med mad for 20kr… det var vist havregeød det meste… jeg har fundet ud af de sidste par år, at når man skal lave god mad billigt kræver det overblik planlægning og stor indkøb. Istedet for en tænketank så få de i befolkningen der har lav indkomst(brutto) (fordi de er nemme at finde frem til) og laver god mad billigt til at lave ikke en kogebog, men mere en god mad for få penge. Det vil give to umiddelbare virkninger der vil komme en bog til skoler mv og de lav indkomst familier kan få lidt ekstra fra skattefar som tak for hjælpen…

  5. Frederik Jernside Møller siger:

    Sikke en sørøverhistorie. Jeg gider ikke betale din insulin. Håber du får skørbug

  6. carl-erik brandt siger:

    Kære Sørøver Søren – Dine kommentarer falder i god jord – og selv om der heller ikke er ret meget tilbage af det – synes jeg du skal blive ved og ved :-).
    Jeg tror ikke der er så meget god og usprøjtet jord tilbage der hvor Dan og Ko – kommer.
    Så de skal inviteres og inviteres ud for at se – hvordan sådan noget ser ud.
    Og til @salling48, jeg forstår hvad du mener – men jeg synes ikke der er for meget brok 🙂 Og uanset hvad og hvordan – så tror jeg desværre at der skal smittes mange politikkere med resistente bakterier – før der virkelig sker radikale ændringer.

    • salling48 siger:

      carl-erik. Tak for forståelsen. Sørøveren er en guds benådet fortæller, men har desværre det gen, der elsker brok (kald det hvad du vil). Jeg læser mange læserbreve og er på FB. Der er så meget brok og en så grim tone, at man ret hurtig hopper videre. Sørøveren ville (måske) vinde meget ved at vende måden at fortælle en spændende historie på.

      • Hr. From – Man skulle tro, at du efter at have fulgt bloggen lang tid ville vide, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det, du vælger at kalde brok, ser jeg som en sund kritisk vinkel på flødebollernes tomme kalorier. Og når vi skriver på den måde – tager en aktuel sag op og vender den på hovedet – bliver det læst, debatteret, diskuteret og delt rundt i alle kroge af internettet. De flinke og rare historier kommer ALDRIG så langt ud. Og i øvrigt så er der ikke skabt en positiv vinkel på den udvikling, vi står i. Alternativet ville være at holde sig i skindet, lav profil og bare være vidne til deres uduelighed.. Det kommer ikke til at ske. Husk lige på at vi også angriber situationen fra den anden side – ved at arrangere vores madmarkeder og skrive om de producenter der går imod strømmen. Måske skal dit polfilter vendes en gang, så du kan se lidt lysere på de indlæg, du mener er for dystre..

      • salling48 siger:

        Jeg respekterer jeres synspunkter og gav alene mine indtryk videre. Jeg er meget glad for det for jeres indlæg i debatten, – men men – du giver selv et eksempel – du angriber mig og trækker noget fra min fotografiske karrierer ind og fortæller mig, at jeg er forkert i min konklusion.. Vær nu venlig bare at betragte dette som et indlæg og ikke en diskussion. Hav en daglig weekend ..

      • salling48 siger:

        det indlæg blev jeg meget vred over – den gang – et polfilter kan ikke vendes ..

      • salling48 siger:

        det indlæg blev jeg meget vred over – den gang – jeg blev vred over din foragt over at få et enkelt god råd .. ..

  7. mathias siger:

    HØRT

  8. Uglemor siger:

    Hvad er der nu i vejen med Pasta bolognese, bare det bliver lavet af ordentlige råvarer, så kan men da spise det flere gange om ugen, ikke sandt. På en eller anden måde er det usselt at Dan Jørgensen vil blande sig i HVAD vi laver af råvarerne, men ikke i HVORDAN selv samme råvarer fremstilles. Suk.

  9. Finn Birkholm-Clausen siger:

    HVor sætter du dog lige fingeren i det dårlige øje. Alt for ofte har vi ladet LAndbruget og dets lobby sætte dagsordenen for det danske køkken. “Gris på gaflen” fik for alvor den danske husmor til at købe industrilandbrugets produkter. Leverpostejen blev opfundet for at kunne sælge de millioner af overflødige svinelevere. Nu er leverpostej blevet en vildt integreret del af danskernes madpakke. Godt vi kan sælge grisetæerne, -trynerne og kyllingefødderne til kineserne. Ellers kommer de nok snart med som uundværlige dele af Tænketankens nye kogebog for husfædre/mødre og ubeheftede børn. Vi skal jo tilsyneladende lave en fuldstændig absurd og absolut ikke bæredygtig produktion af slagtesvin i Danmark. Og resultaterne som Søren så malende beskriver: ligegyldigt overforarbejdet, totalt enssmagende, stærkt pacet, overfodret, overgødsket, oversprøjtet og vacumpakket. Resultatet af korn og Soya i en tyk stråle. Og for køernes vedkommende, majs-ensilage fra gry til kvæld – hver dag- året rundt. Så vi er da virkelig sikret et ensartet og enssmagende produkt. Så sæt dog de små MAD-producenter fri Dan Jørgensen og stop produktionen af B-U-L-K: . B-illigt, U-L-ideligt, K-rap.
    Ps Hvor er det bare dejligt at være så privilegeret som jeg er, at sidde og vente på Karens gryde, med hjemmeavlede lammekotelletter med alDanmarks hjemmeavlede grønsager. Se det er MAD.

  10. salling48 siger:

    Kære sørøver og landjomfru, I er dejlige, men er brok hele tiden nu den rette vej ?
    Jeg køber mad, er uddannet i mad, og nu alene pensionist, og det er dyrt. Jeg følger jeres råd, een kan ikke vide alt. Jeg begyndte at købe æg af naboen oppe ad vejen og fandt ret hurtigt ud af, at jeg rent faktisk ikke vidste noget om produktionen. Har min nabo, der bor på et lille jordstykke adgang til hvad høns har brug for, eller var deres mad fra en sæk ? Prisen er meget det samme som i DagliBrugsen, så hvad havde jeg gang i. Jeg overvejer stadig, også fordi naboen sjældent har æg, når jeg skal bruge dem. Jeg spiser ret meget færdigmad, men må også lave andet fyld, en mand har brug for mere end 350 gram. Uanset hvad jeg køber af mad, der skal laves fra bunden, koster det rigtigt meget… ..P.S.: godt, I havde dejligt vejr i under Food Festival.

  11. Ann Dorte siger:

    Håber denne velskrevne tekst fra en, der har udfordringerne helt inde på livet, når frem til dem, der har magten til at gøre noget ved det! Jeg frygter bare, at de ansvarlige hverken besidder evner eller viljen til at ændre på tingenes tilstand. Vi andre kan kun tilstræbe at fylde kurven med ordentlige varer og lade “skramlet” ligge på hylderne!

  12. Vibeke siger:

    Godt brølet, Søren Sørøver!

Der er lukket for kommentarer.