En nedarvet kringle

DSC_83080001

Dengang jeg kom til gården – for 20 år siden – så den anderledes ud.

Ikke bedre, ikke værre.

Bare anderledes på en anden måde.

Men uanset måde virkede den rigtig. Som det rigtige sted at være.

DSC_87200001

Den første her fra egnen, jeg mødte, boede i huset tættest på gården.

Bodil kom med malebøger til børnene, bød velkommen og var det mest hjertevarme menneske man kunne ønske sig at kende.

Hun var barnefødt på gården og bagte sin mors – Marie Brandbyges – kringle.

Bodil sørgede for, at jeg lærte alt om servering i sort tøj og lille hvidt skødforklæde. Vi kom alle steder – til forsamlingshusting, bestyrelsesmøder, familiefester og meget andet. Bodil stod for maden, og jeg undgik at tabe serveringsfadene. Mit helt særlige talent lå nok indenfor uddeling af festsange, og det nævner jeg ikke for at prale. Det håber jeg, du ved.
Bodil sang altid i køkkenet, og skaffede bestillinger fra landmandsmøder til privat selskab for Dronning Margrethe. Jeg gjorde ikke forskel og spildte ikke på nogen.

DSC_08660001

Da jeg flyttede ind, havde Brandbygegaard stået tom nogen tid.

Helge og Marie var kommet på plejehjem, og planterne begyndte at overgro stedet.

Det var Torneroseagtigt uden tornene.

DSC_88270001

En dag kom den meget gamle Marie på besøg sammen med sin datter og datterdatter.

Godt støttet bar hendes spinkle krop det klare sind rundt på gården.

Da vi kom om til kampestenbygningen, så hun ned langs en lav nyklippet hæk formet som et kirketårn og udbrød – “Det er nøjagtigt sådan, Far ville have den.”

Og jeg blev glad for at have klippet hækken rigtigt, men syntes også det var et stort ansvar at overtage andres hække plus det løse.

DSC_89450001

Bodil var min bedste ven de første år på gården, og det var et tab at miste hende. Det var det for hele hendes familie og for verden som sådan.

Der var andre ting, hun nåede at lære mig. Glæden ved blød hjemmebagt kringle med remonce blandt andet

I går aftes gik jeg i køkkenet og bagte den ene plade kringle efter den anden – efter Marie Brandbyges opskrift. Den kringle som hører sammen med gården.

Det er meget muligt, at Søren Ryge og andre gennem tiden har ledt efter Danmarks bedste kringleopskrift, men så har det været spild af tid – den har altid været her.

Al bagværket er pakket i fryseren, for til den kommende weekends madmarked bliver der brug for store mængder.

Kringlerne kommer en tur mere i ovnen, og så er der lun kage med frydefuldt fyld.

DSC_08710001

I ydmyghed over at være en del af gårdens historie
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

20 svar til En nedarvet kringle

  1. Inger brandbyge jensen siger:

    En dejlig beretning fra stedet hvor jeg trådte min barnesko, hos bedstemor og bedstefar i Amstrup.
    -Og ja duften af bedstemors hjemmebag sidder stadig i næseborene.. :).
    Glæder mig til et stykke kringle,når min mor,søster og jeg kommer tilbage til mors barndomhjem imorgen..

    Inger..

    • Svend Pedersen siger:

      spændende læsning for mig.
      vi boede i Amstrup få år,jeg gik i skole, klasse med Karen Brandbyge (ålstrup skole)
      min søster gik i skole sammen med Inga Brandbyge
      Svend Pedersen
      svsvede@stofanet.dk

  2. Janus siger:

    Så fik du fandeme også tårerne frem på den gamle her. Meget rørende historie. 😂

  3. Lis brink siger:

    Jeg glæder mig til at smage kringlen på lørdag.
    Føler også jeg er en del af gårdens historie, da min mand og jeg er gift på gården, viet af Helge , mens gårdens familiemedlemmer stod og kikkede ind af vinduet , og bagefter serverede Marie småkager . Det var i 1967

  4. Pingback: Marie Brandbyges kringle – en klassiker fra gårdens køkken og den bedste kringleopskrift nogensinde | Beretninger fra et autentisk landbrug

  5. Sys Vad siger:

    Smukke ord om mennesker og bagværk :-)) Go dag

  6. Lotte siger:

    Sødeste Lone.
    Jeg glæder mig til at smage Brandbygegaard Kringlen i den kommende weekend.
    Hvor er det bare fantastisk med sådan en opskrift – og med sådan en historie. Den giver ubeskriveligt meget mening. Smuk og rørende.
    Ryges opskrift er også god. Bagt med smør vel at mærke. Margarine har ingen gang på jorden. Heller ikke i kringler.
    Kærligst

  7. Finn Birkholm-Clausen siger:

    Hvor er det altid så livsbekræftende at læse dine epistler, LOne. Vore børn og børnebørn skal arve jorden. Slægt skal følge slægters gang. Lørdag KAN vi ikke, men måske søndag, om jeg ikke er for fladmast

  8. Tante Sofie siger:

    Takk for ein nydelig fortelling!

  9. Karina siger:

    Det er ikke mere end en lille uges tid siden, at jeg tænkte på, hvor navnet Brandbygegaard mon kom fra: Var det ét, som du/I havde fundet på, eller kom det med gården? I hvert fald var det et specielt navn, så jeg var lidt nysgerrig.
    Og nu blev der løftet lidt af sløret for historien bag navnet – helt uden at jeg behøvede at spørge. Sikken en service. 😀

  10. Ingeborg Raahede siger:

    Tak for en dejlig morgenhistorie.
    Livsbekræftende og smukke billeder.
    Glæder mig til kringlen.

  11. Marianne M. siger:

    Kære Lone .
    Så kom der gang i tårekanalerne fra morgenstunden – og tak for det. For det var både bevægende og dejligt at få en bid af din og gårdens historie. Lige som alt det levende, du tager dig så omhyggeligt af, kan sproget også glæde sig over de bedste betingelser. 🌺🌻🌷🌼🌸🌹

  12. ilsearanti siger:

    Hvor frydefuldt at læse … og at indtage det du kan og gør med ord. Tak for smuk morgenhistorie.

  13. Helena Drewes Bollesen siger:

    Du skriver fame godt…

  14. Vianne siger:

    Kære Lone. Så smukt og bevægende at læse om både Bodil, gård og kringle. You made my day ❤
    De bedste hilsner her fra Amager

  15. Henriette siger:

    Tak Lone- for den morgenfortaelling-og jeg bliver nysgerrig-om der mon der staar et lindetrae paa gaarden -maaske plantet af en af de gaeve kvinder……………..

  16. Pia Christensen siger:

    Jeg synes det samme som Anette 🙂 Du forstår jo da at reklamere for den kringle der?!

  17. Anette siger:

    Vil meget gerne prøve en kringle, der er bedre end den Søren Ryge fandt i sin tid. Vil du af med opskriften?
    Anette

Skriv et svar

