Sørøverbidrag til anden side

DSC_09360001

For nogen tid siden spurgte Aarhus Update efter et bidrag til debatten om økologisk restaurantmad – ikke mindst med hensyn til fremtiden og den slags vidtløftigheder.

Søren Sørøver skrev et indlæg, og det blev postet i går.

Du kan læse det lige HER.

Del 2 er under udtænkning og kommer til at handle om, hvordan kokkene kan sikre sig de gode råvarer.

Alt godt herfra
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

2 svar til Sørøverbidrag til anden side

  1. Helle siger:

    I og for sig er der ikke så meget, man, jeg, kan være uenig i med artiklen, meeen, jeg blev dog meget overrasket over at læse, at I ikke bruger økologisk kød, når I laver mad til arrangementer o.lign. Det ville jeg gerne høre noget mere om, for jeg kunne nu ikke drømme om at spise kød fra køer, der aldrig har været på græs, svin, der behandles, som man nu gør, når man er konventionel bonde osv.

    • Se Helle, når jeg skriver, at jeg ikke altid bruger økologisk kød til arrangementer, så bunder det faktisk i, at det ofte tilgængelige økokød i bl.a. supermarkederne for det første slet ikke er af god nok kvalitet, og for det andet har dyrene ikke nødvendigvis haft det godt nok. Og nu kan det blive lidt forvirrende, men jeg foretrækker faktisk at købe kød fra gris af en lille konventionel bonde, der har dyrene gående ude hele året med trynen i jorden, fremfor den økogris der ligger i køledisken – den er nemlig og desvære stort set altid opfedet på et betongulv, godt nok både ude og inde, for at samle gyllen op. D.v.s. at den vader rundt i sin egen afføring, ligesom de konventionelle gør det. Kommer det til oksekød, så sikrer jeg mig, at kvæget for det første er kødkvæg og ikke en malkerace, og dernæst at dyrene går ude det meste af året, allerhelst som naturplejekvæg, hvis det kan skaffes. Så når jeg skriver, at jeg ikke først og fremmest bruger økokød, så er det altså ikke med Søren Gades forpinte svinestreger som alternativ, men velvalgte dyr uden for nummer. Det er disse dyr, vi skal have nogle flere af – øko eller ej.

Der er lukket for kommentarer.