Sagen om MRSA-inficerede svinefarme – eller hvad myndighederne gør, når befolkningens sundhed er truet

I dag bliver en lidt underlig dag.

For Sørøveren og jeg har tænkt os at deltage i noget, vi ikke har lyst til.

Så kan I bare lade være – tænker du måske, og du har evig ret.

Man kan altid bare lade være, men man bør ikke nødvendigvis af den grund.

Ser du – i dag er der en afgørende retssag i byretten i Aarhus.

Den er længe ventet, og det er uanstændigt nok i sig selv.

Den er af almen betydning – for dig også, dels fordi den handler om noget så misbrugt et begreb som ytringsfrihed, og dels fordi den handler om vores tids største helbredsmæssige trussel – spredningen af antibiotikaresistente bakterier.

Det er en offentlig retssag, alle er velkomne, og du kan – ligesom vi – dukke op som tilhører.

For nogle måneder siden skrev jeg et indlæg til dig – Dansk svineproduktion er blevet et folkeligt anliggende.

Det handler i al sin enkelhed om, at den industrielle svineproduktion ikke bare er et problem, du kan forholde dig til, når du står bøjet over køledisken – følgevirkningerne af produktionsformen er vidtrækkende, nu også for mennesker som hverken bor på landet eller spiser svinekød. For alle med andre ord.

Noget tyder på, at myndighederne favoriserer erhvervet på bekostning af befolkningens sundhed. At der overhovedet er en retssag i dag, underbygger formodningen, og set herfra er udfaldet faktisk mindre bekymrende end selve anklagen.

Hvor om alting er, tager vi til byen, lytter, noterer flittigt og skriver om det hele til dig.

Uafhængig af partipolitiske interesser, logebrødre, seertal, kostskolerelationer, redaktionschefer, karrieremuligheder – eller mangel på samme, meningsmålinger, soldaterkammerater, spindoktorer, pensionsordninger, ministerbiler, rygklap, slikkede baller og industriens nådegaver
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

7 svar til Sagen om MRSA-inficerede svinefarme – eller hvad myndighederne gør, når befolkningens sundhed er truet

  1. glæder mig til følgetonen!
    Og deler den gerne!

  2. ingeborg Jacobsen siger:

    Tusind tak fordi I er vore øjne og ører – jeg deler alt hvad I finder ud af !

  3. CC siger:

    Tak for denne dyrebare information, som ellers ville være gået vores næser forbi. Jeg ser frem til fortsættelsen.

    Jeg er rystet over anklagen – især fordi den finder sted på dansk jord. Burde den ikke snarere være med omvendt fortegn? Altså en anklage af myndighederne, for at ville skjule vigtige sundhedsmæssige faktorer for befolkningen.

    Jeg håber at det får sat gang i debatten, og at det vil gennemtrumfe de rette handlinger (og fordeling af ansvar?), så vi kan komme de resistente bakterier til livs.

    Jeg er stor tilhænger af jeres autentiske landbrug. Efterhånden som jeg får større indsigt, er det mig en gåde, at landbruget skal være så industrielt – i alle ordets betydninger. At du selv har været ‘konstitueret’ landbrug, gør dig kun mere troværdig.

    • Jeg kunne ikke være mere enig. Og selvom udlevering af private oplysninger ikke er i orden (især ikke i Se og Hør-sammenhæng, når det er gement sladder og ikke tjener offentlighedens interesse), så kan det være vigtigt at få frem, når det netop tjener offentlighedens interesse.

      • CC siger:

        Måske har jeg ikke forstået sagen korrekt, men forsøger den anklagede ikke blot at gøre opmærksom på faren ved gentagen brug af MRSA (fordi mennesker også kan blive multiresistente), frem for at føre et personligt angreb?

        Det er vidst snarere anklagerens påstand, at det var det personlige angreb, som var hensigten. Derfor bliver denne sag også dobbelt grotesk, fordi det pludselig er den vinkel som sagen får, i stedet for problemets egentlige kerne: nemlig, at ‘man’ forsøger at dække over problemerne med MRSA OG at den anklagede i praksis får mundkurv på, og risikerer straf for sine udtalelser – uagtet at der er ytringsfrihed i landet.

        MEN fremstilling af personlige oplysninger, mener jeg ikke er OK. Vi skal værne om privatlivets fred, fordi alle har ret til at være en del af samfundet, og ikke skal blacklistes.

        Se & Hør sagen mener jeg ligger i en helt anden boldgade, og ærligt talt så synes jeg, at det er noget ironisk som den øvrige presse håndterer den sag (jeg er ved at redigere et blog indlæg om mit syn på den sag, så det vil jeg vende tilbage til, når det er gennemarbejdet).

  4. Helle siger:

    Det ville også være dejligt, hvis en journalist fra en avis gad deltage, at der er nogle offentlige medier, der gider skrive om disse problemer. Men nej, de har jo vigtigere ting at skrive om, såsom melodi grand prix.

    Så tak for oplysningen, jeg glæder mig til at læse, hvad der idag skete i Århus. Med Å ;-))

  5. Finn Birkholm-Clausen siger:

    Bravo bravo bravo. Selv ville jeg utroligt gerne være mødt op- iført blå kedeldragt og store gummistøvler. Men. Desværre er jeg voldsomt ramt af Torkal Facet-syndrom så jeg kan simpelthen ikke sidde i en bil. Jeg ville forbistret meget gerne have mødt op. Så det glæder mig, at I og forhåbentligt også andre møder op og lytter. Det er sgu en katastrofe at et underskudsgivende erhverv fortsat kan koste det danske samfund så meget. Både økonomisk , men også på det miljømæssige og sundhedsmæssige område. GODT AT I MØDER OP. Hils de to anklagede. fra FugleFinn.

Skriv et svar

