Når man peger på andre!

I Politiken kunne man d. 23. marts læse, hvordan vores fødevareminister anklager detailledet for dobbeltmoral. De vil tjene penge på økologi! De tillader sig faktisk at lægge samme procentuelle avance på økologi som på konventionelle varer.

Jeg ved ikke, om der sidder nogen derude, der havde forventet andet, troet eller bare haft et håb om, at Dansk Supermarked og Coop ville fylde deres butikker med økologi og så i øvrigt ikke tjene på det.

Bevares, jeg synes bestemt, at supermarkederne har et ansvar, men det handler langt mere om tilgængelighed i min verden. Hvis de vil støtte op om økologien, så fylder de flere varer ind i butikkerne og især på kødsiden.
Den trøstesløse vandring langs de endeløse kølemontrer med burgrise, tremmekalve, og så videre ender næsten altid i en lille uanselig afdeling, hvor der ligger to pakker fadkoteletter og en stak knust malkeko. Søger man økologisk kød, er man dårligt stillet. Vil butikker tage chancen og fylde mere ind på hylderne, er det dem vel undt at have samme avance på disse varer som på alle de andre.

DSC_36330001

I min lille verden er Dan ude i et helt forkvaklet ærinde her, og langt fra det ærinde som jeg havde håbet, han ville påtage sig. For hvorfor råber manden vagt i gevær over en økologisk kylling til 170,- og sammenligner i samme sætning med prisen på en kylling til 29 kroner?

Kære Dan, der skal for alles skyld slet ikke findes kyllinger til 29 kroner i køledisken. Der skal ikke ligge flæskestege til 35,- kroner kiloet, ligesom der ikke skal findes buræg til under en krone stykket. I dag er der en alt for stor prisdifference mellem konventionelle varer og økologiske, men det er ikke de økologiske, der er dyre, det er de konventionelle, der er kvalmende billige.

Akkumuleret elendighed er, hvad det er. Horribel mangel på dyrevelfærd, katastrofale konsekvenser i forbindelse med foderproduktion i bl.a. Argentina, og en fødevarekvalitet der håner kokken. Hvorfor er det lovligt?

DSC_36270001

Som Dan udtaler, så er det ikke en rentabel vej at gå for den skrantende danske stat at sætte momsen ned på økologiske varer.

Nuvel, hvad så med at lægge afgift på GMO-soja importen – de penge kunne man passende bruge på at få fødevareministeriets embedsværk til at komme med et helt nyt forslag til en lovgivning, der gør det muligt for de små landbrug igen at have kyllinger til salg, uden at skulle tvinges til at bruge en bestemt race fra et bestemt rugeri, og som også åbner for hjemmeslagtning, så der kan sættes en stopper for ulideligt lange transporter over landegrænser bare for at få hovedet kappet af kyllingerne.

Se dybt og inderligt på systemet Dan, og brug din energi der hvor den kommer til at gøre en forskel – også selvom det er knap så nemme historier at sælge til aviserne, og selvom industrilandbruglobbyisterne vil stå på tæer for at buhe af dig.

Kunne en friskslagtet kylling købes hos naboen til lav pris, så skal jeg love dig for, at supermarkederne nok skulle finde ned til den samme pris – på den ene eller anden måde.

Søren Sørøver – der har en høne at plukke med systemet!

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Anstændigt kød, Hverdagen. Bogmærk permalinket.

15 svar til Når man peger på andre!

  1. Bent V siger:

    Man kan jo kun være enig..
    Men jeg tror DS og COOP, har mere respekt for forbrugerne end for Dan, så jeg startede for et år siden, da der pludselig ikke var økologisk kyllingebryst i min lokale Superbest mere, med at spørge efter det. I starten fik jeg at vide at det var udsolgt, senere at det vatr udgået. Det fraholdt mig ikke fra at spørge hver gang jeg kom i SB. Slagteren er begyndt at betragte mig som lettere dement.
    så i lørdags da han havde demo af noget oksekød, han stod og stegte, og spurgte om jeg ville smage, sagde jeg at når du vil begynde at sælge mig økologiske kyllinger, så kan vi gå videre til dit oksekød, indtil da køber jeg ikke et gram kød hos dig

  2. Lone Landmand siger:

    Det er ikke sikkert, at forbrugerne altid ved, hvad der foregår i levnedsmiddelindustrien…

    http://www.dr.dk/levnu/mad/kyllingeavler-forbrugere-er-ligeglade-med-om-dyrene-spiser-gmo-foder

  3. salling48 siger:

    Søren Sørøver – der har en høne at plukke med systemet!
    En stak knust malkeko.
    Søger man økologisk kød, er man dårligt stillet.
    Som Dan udtaler, så er det ikke en rentabel vej at gå for den skrantende danske stat at sætte momsen ned på økologiske varer.
    Johs. Thomsen: Man kunne tro, at Sørøveren underdriver udbudet af økologisk kød.
    Indtil nu er alle med Sørøveren – og jeg er er ozze klar, med næsten 90 % opbakning.
    Alligevel er den sorte vandhund ude, hvor han/Lone ikke kan bunde. Der er mange problemer i dette land og et er, at vi, der bor på landet må betale for afstanden til livet i byen. Og det er dyrt.
    Jeg bor som Lone/Søren ude på landet og betaler nøjagtig det samme som en person i de 4 største byer. Måske har jeg det lidt bedre herude- og alligevel? Her kommer mange lastbiler med mælk, etc,/nu er det sæson for markarbejde, så kommer der tusindvis af .. og sender mængder af diesel i hele området – altså alle dage- stik den. Jeg skal lige kommentere den om momsen: det kunne laves om på et split øjeblik, vore politikere aner ikke, hvordan en dygtig mand/kvinde med et regneark kan ændre tingene. Det kunne måske give os økologiske varer, vi alle har råd til.. .. nej, vel ? Husk at stem til EU- valget ..

  4. Tak! Søren. Det ville såmænd også¨gøre en stor forskel, hvis Dan Jørgensen og Fødevarestyrelsen ville lade os sælge kyllinger ved stalddøren på rimelige vilkår. På den måde kunne vi avlere komme lovligt af med gode danske kyllinger og forbrugerne kunne købe et godt produkt! http://www.organictoday.dk/lad-os-fa-lov-til-at-saelge-slagtede-kylllinger/

  5. Conny siger:

    Hovsa, jeg vidste slet ikke, at det er ulovligt at købe høns lokalt…. Gad vide, om jeg kan huske det?

  6. Helle siger:

    Der kunne sælges mange økologiske produkter med reduceret moms for de penge, der postes i endnu et stykke unødvendigt motorvej, renovationer af kongelige boliger til en halv milliard osv. Så Dan trænger nok bare til at tænke lidt “ude af kassen”, som det så fint hedder på nydansk!! Pluk, pluk, pluk.

  7. Du har SÅ meget fat i den lange ende her. Lad Sørøverflaget komme til tops.

  8. Lisbeth siger:

    Vores lokale Føtex brillierer en gang imellem med 25% på al økologi, men når den økologiske kylling kører gennem kassen, så er der pludselig ikke procenter. Bagefter skal man skal stå i kø endnu en gang ved klagekassen for at få den rabat, som man har krav på. Sidste gang var svaret, at lige netop de økologiske kyllinger var til fuld pris…
    Der er nogen, der tjener fedt på økologien og jeg har en mistanke!!!

    • ina siger:

      Så skal man protesterer, det er klart at hvis de skriver nogen steder at der er 25% rabat på øko, så kan de ikke efter forgodt befindende trække kyllinger ud, men skal sælge til tilbudspris

  9. Johs. Thomsen siger:

    Man kunne tro, at Sørøveren underdriver udbudet af økologisk kød – for at fremme forståelsen, men det gør han ikke: i går var jeg i den lokale Føtex og tjekkede (igen) køledisken, hvor jeg fandt tre (3) pakker med økologiske svinemørbrad, das war alles!
    Søren fortjener alles opbakning.
    vh. Johs.

  10. Laila K siger:

    Du skulle have daglige eller ugentlige indlæg i Politikken og andre aviser som dem du skriver her! Send dit indlæg til alle som har brug for at blive råbt op!
    Tak!

  11. Marianne M. siger:

    Pluk, Søren Sørøver, pluk!

  12. Hanne P. siger:

    Godt skrevet. Håber du har sendt det direkte til Dan.
    Dejlige hønsedamer.
    Venlig hilsen Hanne P.

Der er lukket for kommentarer.