Udgivelse af romanen Under landet

I dag er en helt særlig dag.

Det er alle dage, vil du måske indvende, og så har du ret.

Hver eneste dag er noget usædvanligt. En gave. Værdifuld. Af stor betydning.

I dag sker noget længe ventet.

Romanen “Under landet” udkommer på vores nyetablerede forlag, og Det flydende forlags hjemmeside er søsat.

Med webbutik til salg af bøger – flere skal følge.

Så denne forfatters første roman kan bestilles her i forlagets webbutik, og du kan få et fromt ønske og en krusedulle med på forreste blad, hvis du gerne vil have det.

Desuden er oplaget lagt på lager hos DBK – et af dette lands største bogdistributionsselskaber – og det betyder, at bogen findes hos de fleste internetboghandlere, og at den kan bestilles hjem gennem de fysiske boghandlere. Bare spørg dem.

Selvfølgelig kan du også suse afsted til dit lokale bibliotek og skaffe bogen – det er så godt at låne en bog!

Du kan kigge på anmeldelser og et uddrag fra bogen lige her : Under landet

Bogen er 1 ud af de 23, der deltager i kampen om årets debutantpris på Bogforum 2013

Smuk dag til dig
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Hverdagen. Bogmærk permalinket.

13 svar til Udgivelse af romanen Under landet

  1. Mette siger:

    Kære Lone,
    Jeg har læst bogen med mange blandede følelser. Dels nydelse over den overlegne sprogbeherskelse. Dels har jeg grinet i skægget over personskildringerne, som står så tydeligt, at jeg føler, at jeg har mødt de mennesker. Dels beundring over, at du gennemfører synsvinklen så konsekvent, og lader hovedpersonen udlevere sig selv i sin selvgodhed. Dels forfærdelse over de lidelser, grisene gennemgår og den ækelhed, der hersker i denne produktionsform.
    Da jeg var barn i 70′erne havde vi sommerhus over for bonden Svend Olsen, der avlede grise, som han var stolt over. Hver morgen i sommerferien vågnede jeg ved, at jeg kunne høre dem hyle under morgenfodringen, for lyden fløj ud af de små staldvinduer og over gaden og ind i mit kammer. Jeg var flere gange ovre i stalden. I første stald var der 4-5 søer med deres smågrise. Søerne stod i nogle røde bure for ikke at lægge sig på griseungerne, men der var masser af plads til ungerne og halm, som de lå og sov i, nogen gange under en varm lampe. De havde alle sammen haler, der krøllede. I næste stald var grisene til opfodring, de gik noget tættere og kom rendende og stimlede sammen og gryntede med våde tryner, når man gik igennem stalden. Bagerst stod ornen, som Svend Olsen hver dag talte kærligt til. Han kløede den på ryggen med en kæp, så lopperne sprang, imens den stod helt stille med krum ryg og øjnene lukket i salighed. Svend Olsen holdt af sine dyr og fodrede dem med byg, som han selv kværnede ovre i laden.
    Siden var jeg i gymnasiet (80′erne) på studietur til vestjylland. Her måtte vi kun komme ind i stalden iført hvidt overtrækstøj, og jeg husker den ramme lugt, og at der var stål i gulvet og ikke noget halm. Der var heller ikke dagslys, kun lysstofrør.
    Bonden sagde til mig, at det var os københavneres skyld, at de måtte presse produktionen så hårdt, for nok talte vi om dyrevelfærd, men vi ønskede ikke at betale, hvad det koster at behandle dyrene ordentligt. Det tror jeg er sandt, især for danskere. Kødet i DK er svinsk billigt, det er klamt og skammeligt, at man kan købe det til ingen penge.
    Det var pænt af ham og hans familie at åbne deres hjem for mig, jeg oplevede hvordan mand, kone og to sønner arbejdede fra tidligt morgen til sen aften med alle opgaverne på gården.
    Jeg er meget glad for, at du i din bog beskriver udviklingen og profitmaksimeringen inden for svineproduktionen. Kombineret med den selvforståelse, som man kan møde i dette erhverv. “Bondestoltheden”, der kan risikere at komme til udtryk som foragt for dyr og naturens fine balance.
    Jeg har, da jeg boede på kollegie, oplevet kloge, ordentlige mennesker, der udsprang af denne selvforståelse, som hidsede sig vildt op over, at jeg købte økologisk mælk og næsten ikke ville dele køleskab. Et raseri og en afvisning, som var økologi fanden selv og ødelæggende for deres verden.
    Den blindhed, som du beskriver i din bog og omtaler i dine indlæg på bloggen, er meget svær at have med at gøre. Derfor ser jeg dig som en modig, løvestærk person, når du åbent går ud og siger det, som landets dyrelæger og landbrugskonsulenter sandsynligvis ved om, men ikke taler om, og som ingen journalister skriver om.
    Venlig hilsen Mette

  2. Så har manden min læste bogen (lånt på Horsens bibliotek).
    TOP velskrevet , men umådelig barsk var ordene.
    Han beder mig sige tak for den indsigt, du har bragt ham.
    Nu må jeg igang!

    Hvor har I mange talenter i to!!

    Håber salget/udlånet går rigtig fint for jer!

    • Lone Landmand siger:

      Mange tak for den tilbagemelding – dine ord og din mands vurdering betyder virkelig meget for mig!

      Det er af langt større betydning, end nogen aner.. TAK.

  3. John siger:

    Lånte bogen på det lokale bibliotek Juelsminde, nok som den første!
    Det var en trist oplevelse, og det var vel også hensigten med bogen…magen til åndløs livsindstilling kom næsten bag på mig…..dyrevelfærd, landbrugets vilkår og erhvervets vilkår ufortalt, gjorde hovedpersonernes holdninger så ondt, at den laveste fællesnævner lå langt under hvad jeg troede muligt i dagens Danmark!
    Sidder tilbage med en følelse af tomhed over, at nogle mennesker lever i og på disse vilkår, selvvalgte og påtvunge af et system, der nærmest er menneskefjendsk!
    Hvor får du det fra Lone?
    Uden kapitelinddeling virker bogen som en lang dødsspiral af menneskelig fornedrelse, hvor alt værdigt og livsbekræftende er borte!
    En øjenåbner? Tja, på en måde, men systemet bider sig selv i halen og de involverede parter synes at deltage i dødedansen med griske og begærlige fakter, der efterhånden gør dem til levende døde.
    En kaste-op-beretning!

    • Lone Landmand siger:

      Tak fordi du vil skrive om din læseoplevelse, og tak fordi du har lånt bogen og brugt tid på at læse den. Det glæder mig uendelig meget!

      Men ja, den er barsk, grum og tegner et billede af et erhverv, vi ikke ønsker at vide noget om.

      Den er skrevet set ud fra en nutidig landmands synsvinkel, men på den ærlige måde, der aldrig kommer til udtryk i de dyrt betalte reklamekampagner med bindingsværk, køer på græs og lovprisning af svinekødet.

      Du spøger, hvor jeg får det fra. Jeg havde ikke historien, da jeg gik i gang med at skrive. Den formede sig selv til min store overraskelse – og glæde – for jeg ville også gerne vide, hvor det hele bar hen. Men den formede sig vel på det skelet af indtryk, jeg har taget til mig gennem mit arbejde med og for dansk landbrug gennem omtrent 10 år. I en periode også som brandslukker i store konventionelle svinebesætninger, hvor de havde brug for en udefrakommende indsats til at rette op på forhold, der var gået helt skævt.

      Der er også underspillet humor og distance i historien, men fordi den virker så sand og troværdig (“forbandet sand” skrev Weekendavisens litteraturanmelder Søren Staal Balslev), så tager det hele sig meget alvorligt og bekymrende ud. Det må jeg jo tage til mig.
      Og det er heller ikke dårligt – jeg vil jo gerne have, at bogen skaber indsigt, har noget på hjerte og i bedste fald kan blive debatskabende.

      Mange hilsner fra
      Lone

  4. ilsearanti siger:

    Så fungerer forlagets webshop! Betalingen gik igennem og snart dukker “Hønsefødder og gulerødder” op i min postkasse her på Samsø. Til lykke med forlaget, romanen og webshoppen. 🙂

  5. Jonna Jensen siger:

    Håber det var en dejlig aften, til lykke med udgivelsen, havde håbet at købe den allerede i aften, men mødte problemer med betalingen, prøver igen i morgen, glæder mig til at læse din bog.

    • Lone Landmand siger:

      Mange tak – for dine ønsker! Og for din tålmodighed med at forsøge at bestille bogen.

      Nets – der styrer betalingssystemet – har lovet, at det hele virker i dag over middag. Vi håber, de holder det 🙂

      God dag til dig
      fra Lone

  6. Lone P. siger:

    Varmt tillykke med bogen-
    og hav en god reception i aften.
    Fin hjemmeside (igen igen) 🙂

  7. Gitte siger:

    Har du også gjort noget for at få bibliotekerne til at købe den?

    • Lone Landmand siger:

      Vi er i gang. Bogen er sendt til Dansk Bogfortegnelse, så der bliver lavet lektørudtalelse og ad den vej givet besked til bibliotekerne. Vores eget bibliotek har allerede indkøbt bogen, og de gør et fint stykke arbejde for at udbrede kendskabet både blandt lånere og andre biblioteker. Men når der kommer lidt ro i lejren her, går vi i gang med at henvende os til flere biblioteker i landet 🙂

  8. Hej Lone
    Var på forlagets hjemmeside for at bestille bogen, men når man kommer hen til sidst – har set ordre og skal videre til betaling, så går et eller andet galt. Der står bare error på den side, man kommer ind på herfra. Blot til info :o)
    Bedste hilsner
    Anette

  9. Mosekonen siger:

    Hjertelig TILLYKKE med *barnet*. Ønsker bog + jer god vind i sejlene.

Der er lukket for kommentarer.