Farmors brombærsyltetøj – opskrift

Ok. Farmor er måske for stort et ord.

Det er bare Lones.

Men det kunne ligeså godt være farmors.

Syltetøj lavet som syltetøj bør laves og har været lavet gennem generationer.

Glem alt om vand, hvidt pulver og skærefasthed.

Syltetøj er den ægte vare. Brombærsyltetøj i særdeleshed.

Bag de tornede opvækstvilkår og det potente ydre gemmer et brombær en smuk og følsom sjæl.

Og den må man have øje for, hvis det fulde potentiale skal komme til sin ret.

Uopmærksom håndtering giver moste bær og kogning giver hårde tingester uden liv.

Det hele handler om indlevelse.

I forgårs fandt jeg en pose brombær i fryseren, i går lavede jeg brombærsyltetøj og i dag skal du have opskriften.

Du har brug for :

1½ kg brombær
1 kg sukker
Saft og skal af en velvalgt citron

Det var alt – så går vi i gang.

Læg dine frosne – eller friske hvis det er årstiden for det – bær i en gryde af passende størrelse. Hæld sukkeret over, læg låg på og sæt gryden i et køligt rum et døgns tid. Rør forsigtigt et par gange undervejs.

Meningen med det hele er, at trække saften ud af bærrene så sukkeret opløses.

Imens kan du tænke over, hvor du satte kassen med syltetøjsglas, da du byggede køkkenet om.

Find glas frem – små er bedst af hensyn til holdbarhed efter åbning – så er de klar.

Efter moden tid kan du hælde grydens indhold gennem et dørslag eller en sigte.

Tilbage i gryden med saft/sukker blandingen, tilsæt citronsaft og fyr op.

Når brombærsaften koger lystigt, kan du hælde bær plus citronskal i gryden.

Og så er det, du skal være helt oppe på dupperne. Ikke noget med at koge noget her.

Følg temperaturen med et termometer og lad grydens berusende indhold nå op på 90 gr. C.

Tag gryden af varmen og fordel dine bær i syltetøjsglassene.

Sæt gryden tilbage på komfuret og giv saften fuld varme.

Denne gang går du op til 105 gr. C – hverken mere eller mindre – for at nå det punkt hvor sukkeret bliver sirupsagtigt.

Det gør ikke dit syltetøj fast – sådan er denne verden ikke – for du hælder saften ned over dine fugtige bær og lukker glassene tæt til omgående.

Hvis du har været lidt fiks på fingrene, vil du se, at lågene under afkøling suges nedad – så er dine glas langtidsholdbare. Hvis du er i tvivl, om det varme syltetøj har været tilstrækkeligt til at varmebehandle dine glas, kan du efterfølgende henkoge dem (der er en vejledning i henkogning, hvis du dykker ned i kommentarfeltet på siden om hyldeblomstsaft).

Og så er der brombærsyltetøj – til brug over vanilleis, i morgenmaden eller på et stykke brød i balance.

Selvfølgelig søndag
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Syltede sager. Bogmærk permalinket.

25 svar til Farmors brombærsyltetøj – opskrift

  1. Lars siger:

    Jeg oplever at der tit er lidt mug på en del af brombærene. Hvordan bekæmper denne opskrift dette?
    Jeg prøver naturligvis at pille det fra, men er sikker på at jeg misser nogle.

  2. Pingback: Chokolademuffins med brombærtopping -

  3. Maria siger:

    Hej Lone!
    Jeg har aldrig rigtigt prøvet at lave marmelade, men jeg er igang med din brombær likør opskrift derhjemme, og elsker tanken om at kunne genbruge bærrene! Men hvis jeg skal prøve at putte rom i, hvornår og hvordan skal jeg så putte det marmeladen? Og skal det være mørk rom?
    Mvh Maria

  4. Pingback: Brombærsyltetøj -

  5. Steen siger:

    Kære Lone

    3½ år senere *s* Jeg samler altid mine bær tii hobe i min fryser, så jeg kan producere 10 kg på en gang! Jeg kan rigtigt godt lide din fremgangsmåde, dog har jeg muligvis et supplerende tip, når jeg så tør bærrene op, opnår jeg at temmelig meget saft løber fra – præcis som du gør med sukker og bær – dog med den forskel at jeg ikke behøver at behandle bærrene så voldsomt. Saften koges så, som du skriver ind med sukkeret og citron og gerne også med vanilje korn og stænger. Herefter finder jeg alle mine glas – fordeler bærrene i glassene og hælder siruppen over, hvorefter jeg henkoger i 25 minutter(små glas). Så bevares bærrene fint 🙂

    Og man løber ikke tør – holder sig fint 14 dage i køleskab efter åbning.

    Knus

  6. Pingback: Bærmonster-Brombær | Bærmonster

  7. søren siger:

    Så er årets første brombærsyltetøj lavet, 4 kilo alm. brombær og 2 kg brombær med rom, mandler og chokolade…uhm ikke mindst det sidste smager godt til is….

  8. Pingback: Bedårende bløde birkes boller – opskrift | Beretninger fra et autentisk landbrug

  9. Hanne Thomsen siger:

    Jeg har fuldt din opskrift den syltetøjet er helt tyndt !!! Kan du hjælpe ???

  10. Birgitte Jensen siger:

    Kan også anbefale solbær med rom 🙂

  11. Vibeke Andersen siger:

    Hvor meget rom ville du beregne til 1 1/2 kg bær?
    Vores tornefri brombær har beriget min familie med så utrolig mange bær, at vi laver brombærsyltetøj til julegaver i år – og den der idé med rom i lyder bare utrolig lækker 🙂

    Vibs

  12. Inge fra Sorø siger:

    Hej Lone. Din brombærmarmelade opskrift lyder rigtig fristende, den vil jeg prøve til sommer. Kender du en opskrift på en rigtig god orangemarmelade.
    VH
    Inge

    • lonelandmand siger:

      Kære Inge

      Der kommer jeg desværre til kort – eller d.v.s. jeg har en vidunderlig opskrift, men jeg har lovet min bedstefars søster Hilma at værne om den med mit liv – for at få den..

      Og man skal holde, hvad man lover.

      Vi prøver i stedet med en opfordring her – findes der en læser i miles og atter miles omkreds, der kan og vil dele en opskrift på rigtig god orangemarmelade ?

      Og så venter vi og ser..

      • Christine siger:

        Jeg bor i miles omkreds, og ja, jeg har en opskrift på verdens bedste orangemarmelade!
        Men den er naturligvis på engelsk, for det er vel engelskmændende (og -kvinderne), der bedst kan dét dér med en rigtigt klistret, bitter orangemarmelade. Jeg fandt opskriften for mange år siden hos Delia , som er så fattet, omstændelig og pertentlig at det næsten ikke er til at bære. Men den virker. Og når man først har fattet hvad det hele går ud på, og måske fundet sine egne genveje, så er den faktisk relativt enkel, selvom den ta’r tid. Men det gør ting jo.
        Her er opskriften: http://www.deliaonline.com/recipes/cuisine/european/english/traditional-seville-orange-marmalade.html. Måske er der en kyndig sjæl der kan oversætte…
        Prøv det, det er det hele værd! Needless to say, men husk at bruge økologiske appelsiner!

  13. Lisbet Krogh Christensen siger:

    Endelig, der manglede en brombærsyltetøjsopskrift i mit køkken. Efter min fødselsdag fandt jeg et glas i køleskabet, men med min hang til ristet brød med brombær, er det vist bedst at jeg begynder at producere selv. Dog har jeg svært ved at finde en ordentlig plante til haven, de har jo rykket tornene af de små stakler men hvad er bedre til at holde andre væk fra sine brombær end…torne? mmmm
    Lisbet

    • lonelandmand siger:

      Planter uden torne giver bær i overvældende mængder, man slipper let om ved at plukke dem, og planten overtager ikke resten af matriklen. Stort set det modsatte gælder for de vildtvoksende med torne. Sidstnævnte smager bare af mere..

      Et vanskeligt valg..

    • Birgittte siger:

      Jeg har en brombær uden uden torne, som smager fantastisk og giver store søde velsmagende bær! Den hedder Thornless (og ikke Thornfree, som giver store smukke hårde bær uden smag), desuden har den meget smukt løv, som får fantastiske høstfarver, så dekorativ er den også 🙂

  14. birthemor siger:

    Ih hvor ser det lœkkert ud, det maa jeg prøve når der er bœr igen. birthemor

  15. Fuglen siger:

    Brombær??? Det er min mor god til, men hun har jo også haft en god læremester. Men mormor kunne være uheldig, og få lavet noget som ikke ville tykne. Solbær, så vidt jeg husker. Men hvad gør de kloge? Smører margarine på det, til tider, tørre franskbrød. Masser af syltetøj på den anden side, og så er man jo nødt til at spise det hele på en gang. Og syltetøjet kan ikke løbe igennem. Genialt, men det blev aldrig gennemtrumfet derhjemme. Det var pragtfuldt at være barnebarn der, men i dag vil jeg nu foretrække smør.

  16. Lavendel siger:

    Uhm…det er en rigtig Lone-opskrift, vi er SÅÅ enige om fremgangsmåde og indhold…måske lidt rom, når det går højt, gerne i juletiden 🙂 hilsner fra en anden Lone

  17. Pingback: Farmors brombærsyltetøj – opskrift | BRANDBYGEGAARD

Der er lukket for kommentarer.