Ristede kastanjer – opskrift

Så er det tid til at rage kastanjerne ud af ilden – eller få en anden til det.

I dag skal du have opskriften på en virkelig godbid.

Smørristede kastanjer kan spises, som de er. Uden videre.

De er også strålende til et krus varm glögg eller et glas rødvin.

Og kan man lade være med at spise dem under tilberedningen, er de fremragende selskab til julemiddagen.

Alt er muligt – du bestemmer.

Du har brug for :

Så mange ægte kastanjer som muligt – ca. 1 kg. til 4 personer
1 spsk. smør lavet af mælk fra en ko med varm mule
½ tsk. groft salt.

Det er alt – virkelig.

Så er det bare at gå i gang.

Tænd din ovn og sæt temperaturen på 200 gr. C.

Grib hver kastanje og skær en rids i skallen på den buede side.

Er det nu nødvendigt – tænker du måske – kan man ikke bare knalde dem i ovnen uden videre.

Jo – må jeg svare – det kan man godt. Men så kommer man efterfølgende til at skrabe eksploderet kastanjenød af ovnens inderside, og der bliver alt alt for lidt at spise.

Der findes andre måder at ridse kastanjer på.

80’er modellen handler om et velanbragt kryds i kastanjens top, hvorefter kastanjerne placeres i et tykt lag salt, så de står med krydset vendt mod himlen.

Det virker også – er bare mere besværligt.

Vil du gøre tilværelsen enkel for dig selv, snitter du bare i kastanjernes buede side, lægger dem i et fad med snittene opad og sætter fadet i ovnen 35 minutter.

Lad dem køle lidt men pil skallerne af mens kastanjerne stadig er lune – det er lettest.

Smelt dit smør på en pande, drys med groft salt og rist kastanjerne gyldne.

Spis dem.

Spis dem spis dem spis dem.

Må din verden bære dig blidt
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Julemad. Bogmærk permalinket.

19 svar til Ristede kastanjer – opskrift

  1. Lars Lundsten siger:

    Nej, desværre opnår ægte kastanjer sjældent fornuftig spisestørrelse her til lands. Men der ser ud til at være chancer her i 2015. Især hvis der er tale om gamle træer på et par hundrede års alder eller mere og 8-10 + meters høje.
    Lige så lidt, som jeg vil røbe gode kantarelsteder vil jeg naturligvis heller ikke bidrage til at videregive, hvor de pænt store spisekastanjer jeg kender til befinder sig. Det er en privat og nedarvet viden, som er så fortrolig, at den slet ikke hører hjemme på internettet !
    Jeg håber på forståelse for, at jeg derfor anbefaler man hos en velassorteret frugt- og grøntforretning køber sine kastanjer. Især dem fra Ardeche i Frankrig er nogen af de bedste og største jeg har set og smagt.
    Lars

  2. dorthe anneberg siger:

    Hej Lone
    Jeg har ægte kastanjer i vores skov – ser nu at de bærer kastanjer – kan jeg plukke dem mens yderskallen er grøn? de står nemlig med ret meget brombærkrat i bunden så, at vente til de falder til jorden er jo ikke nemt??
    Du har en meget fin blog! som ofte giver mig god inspiration!
    God weekend
    Dorthe Anneberg

  3. Sandra Lea siger:

    Lone Landmand – du er fantastisk! Tak for dine fine ord om kastanier og alt det løse. Du er en humørfyldt bombe at læse om. Tak for dig 😀
    Kh og godt efterår,
    Sandra

  4. bente andersen siger:

    sønnen min har fødselsdag her i okt ,vi har ofte spist kastanier i den anledning , meen før ku vi købe et kastanje-jern/kniv/tang , der sku trykkes sammen a la nødde knæker ! Kan BARE ikke finde et sted hvor jeg kan købe et sådant ,stk køkken værktøj ” Har nogen en ide´ om noget /hvor ?? Hilsen Bente /Fredensborg

    • Anne siger:

      Kære Bente
      Brug din hvidløgspresser – Den er genial til formålet!
      … og så husk, at kastanierne nemmest pilles mens de er lune. Lone og jeg har lige kommunikeret om muligheden for, at tilberede kastanierne i løbet af dagen, og så vente til lige før servering, med at vende dem i smør og salt. Jeg er i gang med, at afprøve muligheden. Jeg skriver, når jeg kender resultatet – efter i aften… 🙂

    • Marianne Rasmussen siger:

      Hej. Firmaet Dansk Hjemmeproduktion har kastanje-“snitteren”. Hilsen Marianne

  5. skumfidus siger:

    Tak for en enklere måde, at tilberede kastanjer på.
    Jeg synes altid de er drøn svære at få ud af skallen! Jeg bager dem 35 minutter ved 200 grader, som du også skriver, er der et trick?
    Jeg synes faktisk kastanjerne smager bedst helt friske, lidt som nye hasselnødder bare sødere. Jeg spørger lige: “det er vel ikke forkert/farligt”

  6. Lise Kjeldgaard siger:

    Hejsa,

    Vi faldt i dag – bogstavelig talt – over et bjerg af ægte kastanjer i Hindsgavl Slots park. Herremændene havde åbenbart også luret, at kastanjerne var en lækkerbidsken! Så Alex – ud og gå tur i en herregårdspark og kig dig omkring. 😉

  7. Lise Kjeldgaard siger:

    Hejsa, I får lige en opdatering. Vi var ude at gå tur i en herregårdsparken ved Hindsgavl Slot og snublede – bogstavelig talt – over et bjerg af ægte kastanjer. Vi fyldte lommerne op, og har nu lavet vores livs første portion. Uhmmm.

    Men bare et tips til Alex Steninge – find en gammel herregårdspark og kig dig rundt – der er nok en god chance for, at der findes øgte kastanjer. Herremændene havde åbenbart også luret det.
    😉

  8. Hej Lone,

    Måske et mærkeligt spørgsmål; måske et som er stillet 100.000 gange før, men Google er altså ikke min ven lige nu: De kastanjetræer, som man finder i parker og som leverer deres kastanjer lige nu. Kan man bruge dem?

    Med venlig hilsen

    Alex

    • lonelandmand siger:

      Nej desværre.. Det er stort set kun hestekastanjer, man finder i parker. Og de giver frygteligt ondt i maven. Også hos heste.

      Nogle få træer med ægte kastanjer findes rundt omkring – du kan kende dem på skallerne, der er helt tæt besat med tynde pigge. For det meste bliver de aldrig store nok til spisebrug her i landet. Den eneste farbare vej er at købe dem, når der er sæson.

      Mange hilsner fra
      Lone – der ikke synes, det er et mærkeligt spørgsmål 🙂

      • Hejsa Lone,

        1000 tak for svaret, omend “æv”… 😉 Vi må bare lave kastanje-dyr i stedet og drømme om de andre.

        Med venlig hilsen

        Alex

      • Ina siger:

        Jeg giver mig alligevel i kast med de spisekastanjer, jeg har i haven 😊 så må vi se, om det går. Det er en rigtig hyggelig blog, du har.
        Hilsner fra en anden anden landpige ☺️

  9. Pingback: Juleopskrifter – udvalgte fra café og landkøkken – flere på vej | Beretninger fra et autentisk landbrug

  10. De ser vel nok lækre ud 🙂

    Jeg har stadig aldrig prøvet kastanjer, men det må der altså laves om på…..
    Gid jeg havde en ko med varm mule, det ville være hyggeligt.

    Mange hilsner
    Birthe

  11. Klidmoster siger:

    Åh, jeg elsker ristede kastanjer – og så er det verdens bedste undskyldning for at komme til at spise mere SMØR 😉

Der er lukket for kommentarer.