Mormors solbærsyltetøj – opskrift

Måske sidder du lige nu og kigger på en solbærbusk, der bugner af sorte bær.

Måske tænker du, at de må kunne bruges til andet end mad for havens fugle.

Det kan jeg forsikre dig for – sådan sagde min mormor altid – de kan.

I dag får du mormors opskrift på solbærsyltetøj.

Så enkel at du kan bruge tilberedningen som terapi.

Og det kan der nok være brug for.

Du skal skaffe :

250 g solmodne solbær
200 g sukker

Det var alt – så går vi i gang.

Pil bærrene af stilkene og skyl dem – bærrene altså.

Hæld bær og sukker i en rummelig gryde, varm op og kog blandingen 10 minutter.

Tag dine solbær op med en hulske eller lignende og kog saften ind til den er jævn.

Tilbage med bærrene, varm op igen og syltetøjet er klar til at komme i rene glas.

Hvis du fylder dine glas helt med det hede syltetøj, og sætter låg på omgående, får du aflivet alle kim og skimmelsvampe.

Når først et glas er åbnet, skal det opbevares i køleskab.

Giv solbærsyltetøjet til nogen der holder af solbær.

Og som du holder af.

Det kan godt være dig selv.

Tæskelækker torsdag
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, dyrker maden og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under, til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør, samt til den debatskabende bog "Mad vs. Fødevarer", som nok er den mest skræmmende...
Dette indlæg blev udgivet i Syltede sager. Bogmærk permalinket.

11 svar til Mormors solbærsyltetøj – opskrift

  1. Susi iversen siger:

    Jeg laver denne opskrift hvert år , hele familien spør hvornår jeg går i gang bruger samme opskrift til alle vores smultron ( vilde jordbær)

  2. Pingback: Solbærsyltetøj – det er lige nu, og her har du opskriften | Beretninger fra et autentisk landbrug

  3. Pingback: Rom og solbær - designindretning.dk

  4. Kirsten Skov siger:

    I stedet for at koge lagen ind gav min Mormor syltetøjet en tur gennem kødhakkemaskinen. De knuste kerner indeholdt åbenbart nok pektin til at stive syltetøjet. Jeg bruger en blender med samme effekt. Til pandekager er det ok med tyndt syltetøj, men til en nybagt bolle er det nu rart med denne lidt mere faste udgave.

  5. Line siger:

    Går straks i gang – hvor nemt kan det lige være ;o)
    Imorgen må det blive ribskagen…

  6. Henrik Arup siger:

    Det lyder så lækkert 😉 min bror går igang med at lave det og han har styr på alt. min faster laver utrolig så denne her opskrift er sikkert ligeså god. jeg glæder mig helt vildt til at smage den. Ps. det er fantastisk at man kan vinde sådan her på nettet 🙂 tak for hjælpen 😉

  7. Susanne siger:

    Jeg lavede opskriften af 5,5 kg bær, og da kan man ikke tage bærene op… Det blev derfor noget tyndt…

  8. lonelandmand siger:

    Hvor det glæder mig !

  9. jette kristensen siger:

    Har lige kogt det herligste “mormors solbærsyltetøj” Opskriften kan varmt anbefales.

  10. Lene siger:

    Du kan jo læse tanker.

    Jeg har opdaget at der både er stikkelsbær, ribs og solbær i krattet her midt i vores bebyggelse, og nu vil jeg da straks gå ud og plukke solbær og lave syltetøj.

    Ideer til ribs og stikkelsbær modtager også gerne.

Der er lukket for kommentarer.