Man kan bruge lakridssirup til mange ting – svimlende chokoladesmåkager er det bedste. Måske.. – opskrift

I går – efter aftensmaden – gik jeg i gang med at ælte dej til brød.

Til peanutbrød.

Ser du brødbeholdningen var i bund, og den slags ordner heller ikke sig selv på de her kanter.

For ligesom at tage ambitionerne til maks tænkte jeg, at der kunne bages småkager samtidig.

En eklatant undervurdering af gymnasieskolernes lektiepres.

Det er godt, sådan en småkagedej skal hvile – tænker du nok – ingen grund til panik.

Nej nej – kan jeg berolige med – panik er slet ikke noget, vi bruger her langt ude på landet.

Her tænker man bare.

Med et langt græsstrå i mundvigen, hvis der er sæson, og ellers bare i almindelig indadvendthed.

Her til morgen er der både peanutbrød og lakridschokoladesmåkager på vej i køkkenet.

Uden løbende fotodokumentation grundet de overenskomststridige arbejdsvilkår. Men hvad.

Du får opskriften alligevel.

Du har brug for :

75 g smør lavet af mælk fra en cosinus ko
125 g rørsukker
1 stort æg fra en retvinklet høne
2 tsk vanilleekstrakt
150 g mel
½ tsk natron
2 store tsk lakridssirup
100 g mørk chokolade med karamel
100 g hvid chokolade med lakrids

Det var alt – så går vi i gang.

Pisk smør, vanilleekstrakt og sukker blødt.

Pisk ægget med når lejligheden byder sig.

Bland mel med natron, hak de to slags chokolade groft og rør det hele inklusiv lakridssirup i sukkerblandingen.

Sæt dejen i køleskab så den kan hvile og blive fast.

Imens kan du bevise sinusrelationerne, beregne hvor mange diagonale brædder der går på 3 meter plankeværk eller bare gå i seng og sove.

Du bestemmer.

Næste dag varmer du din ovn op til 180 gr. C, former 16 kugler af dejen og fordeler dem på to bageplader med bagepapir.

Bag pladerne – én af gangen – 10 – 12 minutter.

Træk bagepapiret over på en rist, når kagerne kommer ud af ovnen. Så kan de stå til afkøling der.

Sprøde kanter og et blødt fyldigt indre.

Hvem vil ikke gerne have et blødt fyldigt indre.

Afbalanceret og dog fuldendt smag af chokolade og lakrids. Ikke et øje er tørt.

Småkagerne kan med fordel dyppes i et glas iskold mælk.

Men det ved du vel.

Trigonometrisk tirsdag
Lone

P.S. efter ønske et billede af chokoladevalget

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, driver et madsted, sejler en stor gammel lyseblå fiskekutter og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under og til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør.
Dette indlæg blev udgivet i Kodyle kager, Med chokolade, Småkager. Bogmærk permalinket.

20 Kommentarer til Man kan bruge lakridssirup til mange ting – svimlende chokoladesmåkager er det bedste. Måske.. – opskrift

  1. Anette skriver:

    Hej.
    Er stødt på denne spænende opskrift og har aldrig før bagt cookies.
    Derfor et lille spørgsmål: når man har fordelt dejen til 16 kugler…skal man så rulle kuglerne flade eller falder de selv sammen i den varme ovn?

  2. Charlotte skriver:

    Helt geniale cookies. Og man får også en meget glad mand af at bage dem!

  3. Rikke Petersen skriver:

    Bliver helt blød – over det hele. Økoladens hvide choklolade med ægte lakrids er det bedste, der findes. Jeg bor på Bogø, hvor en kvinde i tidernes morgen fremstillede Bogø Chokolade hjemme i sit køkken og det var god chokolade. Men alt skal være stort, det gik ikke og Bogø Chokolade endte med at blive købt op af BonBon og siden Odense Marcipan (jeg tror nok, det er sådan, det er) og det har ikke gjort chokoladen bedre.
    Men heldigvis så startede en øens håbefulde yngre kvinder, som har relationer til hende med Bogø Chokoladen, en økologisk chokolade fabrik og se lige, hvad der er kommet ud af det :)
    Jeg er ikke den store chokoladespiser, men denne hvide chokolade bliver man jo nærmest afhængig af. Prøv den også til et glas god mørk øl – fænomenalt!!!!! Det er lige før, jeg tænker, at det er helligbrøde, at putte denne himmerigsmundfuld i kagedej, men Lone – du kan slippe afsted med meget i mit univers, så du er tilgivet og jeg bliver nok nødt til at prøve.
    Og så vil jeg lige slå et slag for Økoladens flødeboller med lakridsskum og hvidt chokoladeovertræk. Prøv dem!!!!! Og nej jeg bliver ikke betalt for at reklamere ;) – men skulle måske foreslå det?

    Mvh Rikke

  4. Selma skriver:

    Kære Lone.
    Er det Johan Bülows sirup du bruger?
    Hvis ja, er det så den søde el den m salmiak?
    Mange hilsner
    Selma

  5. Conny skriver:

    Tænkte, om man selv kan lave sådan en lakridssirup, har set en opskrift hos Odense Marcipan:
    50 g sukker – 1 tsk akaciehonning – 100 g salmiaklakrids – 3 stk. stjerneanis – 4 dl vand.
    Lyder det rigtigt med salmiaklakrids? Eller er vi ovre i sød, finsk lakrids? Kan selvfølgelig også bare improvisere, det er altid spændende :)

  6. Terese Jensen skriver:

    Det lyder godt nok lækkert og også lidt anderledes med de der lakrids/chokoladesmåkager. Kan du løfte sløret for hvor man kan finde lakrids sirup og hvid chokolade med lakrids? (Og egentlig også mørk chokolade med karamel – eller hvilke mærker det er du bruger).
    Bon appetit.

    • lonelandmand skriver:

      Jeg har lige lagt ekstra foto på efter i fin stil at have gennemrodet papirkurven. Billederne viser ikke selve handlingen – kun den tomme emballage.
      Både lakridssirup og den hvide chokolade med lakrids kan fås i mere velassorterede kaffe/te forretninger.

  7. Anne skriver:

    Uha, småkagerne lyder fantastiske, men jeg tror, det er godt, at de matematiske beviser blev i gymnasiet og ikke fulgte med mig ;-)

    Ha’ en smuk dag!

  8. Klidmoster skriver:

    Hold da helt op, sikke nogle labre småkager. Jeg har dog kun æg fra en alm høne – kan det mon bruges? ;-)

  9. Anna skriver:

    Tak Lone! Det lyder rigtig godt ;) nu skal jeg ud og prøve at finde lakridssirup…
    Tilfreds tirsdag!

  10. Anne-Mette skriver:

    Hvor helt igennem ærgerligt at jeg har andre planer idag – ellers ved jeg godt hvad jeg skulle igang med :-) :-) Selvom man ikke altid kan lære af andres erfaringer vil jeg dog prøve. Denne gang. Lære af dig både mht opskrift og overmodighed…. Så jeg må vente.

    Ligesom jeg også venter med længsel på at indfri min julegave. Måske du husker mine unger gav mig et gavekort til besøg hos min daglige “følgesvend” – (følgeKVINDE må være det rette ord i denne sammenhæng) Så sent som igår havde jeg ved kortet for at minde dem om min dejlige gave.

    Hvem ved… måske er der cookies på menuen den dag vi kigger forbi :-):-)

    Dejlig tirsdag til dig Lone.
    Fra Anne-Mette

  11. Lone Nielsen skriver:

    Lyder lækkert! Måske mælken kan udskiftes med mælk fra en tangentiel ko – du ved sådan en, der lever helt ude på ydersiden af kanten ? :-)

    • lonelandmand skriver:

      Det er sådan set de mest interessante af dem alle – uanset om det er mentalt eller fysisk. Brug endelig mælk fra sådan en ko – hvis du kan komme i nærheden af det.

  12. Pingback: Man kan bruge lakridssirup til mange ting – svimlende chokoladesmåkager er det bedste. Måske.. – opskrift | BRANDBYGEGAARD

Skriv et svar

