Hyldeblomstsaft – opskrift

Så er det nu.

Det er nu hylden blomstrer, og der kan laves hyldeblomstsaft.

Til at drikke som saftevand, til at fortynde med hvidvin, til is og til kager.

Man kan ikke lave for meget hyldeblomstsaft – gå til bunden af siden for den hurtige opskrift.

Den ældste søn og kæresten har fået ferie fra studierne.

De er rejst fra hovedstaden til landet for en enkelt dag.

Her til morgen skal de køres til Alrø bro, hvor min far samler dem op med båden.

Næste uge står den på sommersejltur i det sydfynske øhav. Tror jeg.

Hvis vinden vender rigtigt og alt det der.

Jeg bliver hjemme og rører i gryden med hyldeblomstskærme.

Vild og uforudsigelig er mine mellemnavne.

Skal der ikke også lidt krydderier i saften – spurgte den ældste søn – kanel og ingefær.

Under ingen omstændigheder – svarede jeg – vi laver den klassiske hyldeblomstsaft.

Her langt ude på landet er man ikke meget for nyskabelser.

Påfund, smarthed og ungdommelige nykker.

Man må værne om traditionerne.

Ingefær.

Måske holder du også af hyldeblomstduft og saft, så er her gårdens – og caféens – klassiske opskrift :

Du skal bruge :

50 blomsterskærme
3 citroner som naturen har skabt dem
3 spsk. citronsyre
2 kg lyst rørsukker
2 liter vand
og eventuelt 2 tsk. atamon medmindre du enten henkoger eller fryser saften.
Så går vi i gang.
Sæt vandet i kog på komfuret.
Ryst de små dyr ud af skærmene og læg dem i en stor gryde. Skærmene altså.
Skær citronerne i tynde skiver og læg dem over skærmene.
Drys citronsyre og sukker over.
Hæld til sidst det kogende vand (og evt. atamon) over grydens indhold, og rør rundt.
Læg låg på gryden og sæt den i et køligt rum 3 dage. Rør i gryden af og til.
Hæld saften gennem et rent klæde og fordel den i flasker. Opbevar den i fryser, køleskab – hvis du bruger den hurtigt, eller udfør en ægte henkogning af det hele.

Se en lille stemningsfilm og glæd dig over noget så smukt som hyldeblomster -

Må din dag blive lys og let
Lone

Om Lone Landmand

Er landmand, vinmager, cider- og ølbrygger, driver et madsted, sejler en stor gammel lyseblå fiskekutter og er én der skriver. Nu. Har været videnskabelig forskningsassistent, fodermester, underviser i levnedsmiddeltoksikologi, mikrobiologi og statistik, barn - for længe siden, griseavler, opfinder af veterinærudstyr, underviser i madlavning med mange grøntsager - og kager plus det løse. Forfatter - til "Hønsefødder & gulerødder" - en madbog der kammer helt under og til feel bad-romanen "Under landet" - læs den hvis du tør.
Dette indlæg blev udgivet i Dragende drikke. Bogmærk permalinket.

61 Kommentarer til Hyldeblomstsaft – opskrift

  1. Brian skriver:

    Hej Lone.
    Jeg har lavet hyldeblomst saft før med godt resultat, men i år er der – efter ca 14 dage – kommet svamp i toppen af næsten alle flaskerne.
    Flaskerne er selvfølgelig blevet skoldet og skyllet i atamon.
    Kan jeg nu smide al saften ud ?

    • Lone Landmand skriver:

      Ja desværre – et ærgerligt svar at få.. Men mad og drikkevarer med skimmelsvampe er ikke sunde, og det nytter ikke at si dem fra – deres giftstoffer kan være i resten af flasken. Man bliver ikke nødvendigvis syg af dem – afhængigt af hvilke typer mikroorganismer, der har slået sig ned, men der er udbredt enighed om, at langtidseffekten af toksiner er værd at undgå. Giftstofferne er skadelige for kroppens celler, og det er langt mere ærgerligt at få påvirket ens immunforsvar, end at måtte give afkald på årets hyldeblomstsaft.
      Prøv at henkoge flaskerne næste år – så er du sikker på at kunne gemme din fine saft.

      Mange gode hilsner fra
      Lone

      • Brian skriver:

        Hej Lone.
        ÆV – Er det ikke muligt at si den og give den et opkog evt. med tilsætning af lidt atamon ?
        Hvad mener du med at henkoge flaskerne ?

  2. Jytte skriver:

    Jeg har lige lavet en del hyldeblomst saft og tilsat atamon efter det var siet, kan jeg fryse det? eller er det nok det kommer i køleskabet? og hvor længe kan det holde sig?

  3. Gitte Elgaard skriver:

    Hej Lone
    Jeg undrer mig over hvorfor hyldeblomsterne stå i citron/sukker lagen i 3 dage? Smagen af hyldeblomster er jo allerede afsat efter 15 -30 minutter. I andre opskrifter f.eks. min mormors skal det stå helt op til 4-5 dage.
    Jeg har en veninde der brygger øl med hyldeblomst – hyldeblomsterne er i bryggen i ca. 15 minutter og øllen smager meget af hyldeblomst.
    Tænkte om der var en anden grund end smagen, der er begrundelsen for, at det skal stå så mange dage.
    Venlig hilsen
    Gitte

  4. Asger skriver:

    Hvad mener med i at noget med skærmene?

  5. Randi skriver:

    For lidt over en måneds tid siden lavede jeg en hel del saft, med inspiration herfra. Det blev til flere vellykkede portioner, både med hyben rosenblade eller lime. Resterne af blomst og citrusfrugter blev hakket fint og kogt ind til marmelade til ost og pandekager. Vi havde dog ikke plads til saften og derfor lavede jeg en henkogning af det. Men efter henkogningen smagte saften mere bittert. Dvs. mindre sød. Der er ikke tegn på skimmel eller andet, en smule bundfald fra pollen. Er der mon en forklaring på det? Er det typen af sukkeret, citronsyren, eller for høj/for lav temperatur, for længe kogning? Og kan man evt. tilsætte lidt sukker for at gøre det mere sødt? Ville gerne bruge saften til fremstilling af hyldeblomstsorbet og sirup.

  6. Linda Schack skriver:

    Hjælp…. står med min 7 l saft der alt sammen er for sødt… er der noget man kan gøre???

  7. eva lind skriver:

    hej lone.
    har ledt og ledt. har lavet saft, men dagen efter sprang en af flaskerne, jeg mener det må være fordi det har gæret. har det stået ved for høj temperatur mens det trak ( 15 grader tror jeg , havde ikke plads i køleskab), eller evt. fordi det trak i 4 dage. jeg kan se på nettet at andre har samme problem, men ingen svar på hvordan man undgår det.
    venlig hilsen
    eva

  8. Katrine skriver:

    Hej Lone.
    Nu har jeg efterhånden studeret et hav af opskrifter på hyldeblomstsaft, men èt enkelt spørgsmål brænder stadig på. Når jeg laver saft af bær, koger jeg det, og tilsætter en smule Atamon efter saften er kølet til under kogepunktet. Jeg formoder at et opkog af hyldeblomstsaften, vil gøre det af med mange af de uønskede organismer i saften, men…. ingen gør det…. hvorfor??. Hvad sker der hvis jeg koger min hyldeblomstesaft, tilsætter atamon og hælder det på rene skoldede flasker??Jeg ved henkogning har samme effekt, men døgnet er (for mig) ikke altid langt nok til denne proces. Jeg har set èn enkelt opskrift der indeholder en opvarmning af saften, men samtidig var der også et strengt forbud mod at det måtte komme i kog. Håber du kan hjælpe mig med mit spørgsmål.
    På forhånd tak. Det er i øvrigt en inspirerende side du har dig her.

    Hilsen Katrine. :-)

  9. Michael skriver:

    Har også netop lavet og nedfrosset 7 liter hyldeblomstsaft, som plejer at være nok til årets forbrug. Noget af resterne eller ‘kvaset’ af hyldeblomst og citron bruger jeg nogle gange til at lave marmelade af. Det er rigtig godt til is eller pandekager, og det giver en rar fornemmelse af effektiv udnyttelse :)

    Fin side og dejlige billeder, Lone.

    Hilsen Michael

  10. Kristine skriver:

    Så er årets 2. portion sat til trækning. Nu med tredobbelt portion, da holdbarheden selv på henkogte flasker viser sig at være markant kortere end forventet…. :-)
    Havde dog glemt at købe sukker nok til 6 liter vand, så nu eksperimenteres der her i huset med en assistance af sirup.
    Naboen, som er biavler, har lovet at levere honning til den 3. portion, som et forsøg han kan fremlægge i biavlerforeningen. Han skylder også, for hans dovne bier undlod at bestøve kirsebærtræet i år, så det bliver kun til en meget lille håndfuld kirsebær, som vi så oven købet pænt deler med fuglene…

  11. Katja skriver:

    Hej Lone.
    Jeg har lavet hylleblomstsaft og skal nu til at si den. Men Men nu er der svamp ( vat) på den ene portion jeg har lavet…… Kan jeg varme hylleblomstsaften op når jeg har siet den håber du svare hurtigt. snøft

    • lonelandmand skriver:

      Altså.. normalt skal man ikke bruge noget som helst, der vokser skimmel i, men det her kan ikke handle om lang tid, da saften kun trækker få dage. Jeg ville si den, hælde den på flasker med patentlukning og henkoge dem – så dør alle kim og din saft kan holde længe selv ved stuetemperatur. Hvis du læser dig ned gennem kommentarerne her på siden, er der en grundig beskrivelse af henkogningen – det er så nemt så nemt, og det virker altid :-)

  12. Sanna skriver:

    ÆV, jeg skulle for første gang til at lave hyldeblomstsaft. Da jeg havde hældt vand over og rørt rundt, opdagede jeg bitte små dyr der flød rundt. Nogle jeg ikke kunne se med det blotte øje, og som ikke forsvandt selvsom jeg rystede buketterne grundigt. Tror heller ik de vil forsvinde hvis jeg skyllede blomsterne. Så ville de nok i stedet klæbe til blomsten. Jeg smed det hele ud :-(
    Penge og arbejde lige ud af vinduet :-(

    • Benita skriver:

      Det var synd :/ det er nemlig helt ligegyldigt om der er blade, små dyr eller andet i saften mens den står de få dage. Du skal jo alligevel hælde saften igennem en sigte, og hvis du lægger et tyndt stykke stof i, så tager det alle urenhederne. Min saft er altid med det hele, lige til jeg sigter den :)

      • Sanna skriver:

        Nå ok… Men jeg er faktisk ved at forsøge endnu en gang, og så må jeg bare si de små kryb fra :-)

  13. Ester Longsted skriver:

    Oh – jeg glemte helt mit spørgsmål: Jeg er midt i æblehøsten – plukker – presser saft – plukker – presser mere saft.Jeg vil ikke pasteaurisere og vil heller ikke bruge atamon – så jeg fryser ned i fryseposer, men kunne godt tænke mig at fryse ned i flasker. Hvor meget må jeg fylde i en flaske, for at sikre mig, at den ikke springer ved den udvidelse saften vil gøre ved frysning. Er det ca. 5 cm fra skruelåget eller hvad? Kan alle flasker tåle at blive frosset ned? Har kik på nogle skønne saftflasker, men ved ikke om de vil sprænge ved nedfrysning. Håber på svar inden længe.
    Hilsen Ester Longsted (igen). Er du sød at svare via min mail-adresse, På forhånd tak.

  14. Ester Longsted skriver:

    Hej alle i hyldeblomst-elskere.
    Vil lige fortælle, at jeg plukker “tonsvis” af hyldeblomster og fryser dem ned i storefryseposer, som jeg sørger for, der er godt med luft i (presser dem ikke). Jeg fryser ned, så det passer til een portion færdiglavet hyldeblomstdrik. De kan ligge i fryseren i flere måneder. Så er det bare at tage en pose op til en gang “brygning”. Endvidere har jeg også sødet med stevia. Det smager skønt. Har også givet det lidt farve, ved at lægge enten jordbær, rønnebær eller andre røde bær til trækning sammen med hyldeblomsterne. Kan varmt anbefales.
    Hilsen Ester Longsted

  15. Pingback: Agurkesalat med hvidvin – opskrift | Beretninger fra et autentisk landbrug

  16. Jesper Jakobsen skriver:

    Hej Lone..

    Min kæreste har lige lavet en portion hyldeblomstsaft.
    Når jeg skal lave en henkoning, skal lågene så være på flaskerne imens eller sætter man dem først på når det står i gryden og skal køle ned?

    Hilsen Jesper

    • lonelandmand skriver:

      Hej Jesper

      Jeg ved ikke, om det er for sent at svare… her har der været travlt med henkogning – også. Lågene skal på inden henkogningen, fordi det er vanskeligt at undgå kimfald – altså de gær og skimmelsvampe der altid er i luften – hvis man har åbne flasker undervejs. Du skal bare sikre dig, at saften har plads til at udvide sig under opvarmningen – at flaskerne ikke er fyldt helt til lågene.

      Mange hilsner fra
      Lone

  17. Stine V skriver:

    Hej :)
    Jeg ved godt at det er lang tid siden du har skrevet det her, men jeg har lige et par spørgsmål jeg håber du vil svare på :)
    Hvis man laver en henkogning skal flaskerne og/eller glasene med saften så stå på køl, eller kan du stå i stuetemperatur indtil man tager hul på det?

    Jeg har set i nogle andre opskrifter at de også bruger lime, ved du hvilken effekt det vil have på smagen?

    Hilsen Stine

    • lonelandmand skriver:

      Hvis man har lavet en vellykket henkogning kan flaskerne stå ved stuetemperatur – så er de fri for levende bakterier og skimmelsvampe. Efter åbning er det bare med at få dem i køleskabet. Eller drikke igennem.

      Jeg har aldrig forsøgt med limefrugter – måske fordi jeg laver store portioner, og man nærmer sig økonomisk ruin hurtigere med lime end med citron. Kan ikke forestille mig andet, end at det må være godt !

      Mange hilsner fra
      Lone

      • Peter J. skriver:

        jeg laver som regel en portion på 7-8 liter.
        den plejer at holde til et år.

        i år har jeg prøvet at tilsætte nogle limefrugter.
        og for sjov skyld to appelsiner til den sidste portion, det er jo også citrus frugter.

        jeg tænkte lige at jeg ville komme med et par praktiske kommentarer.

        i min opskrift bruges der vinsyre, men jeg tilsætter også citronsyre.
        (mest af konserveringsmæssige årsager, jeg vidste ikke at syren trak smag ud af blomsterne).

        der står også at sukkeret skal koges med vandet og at når det lige er kogt op skal man
        sætte det lidt til side og derefter putte syren i.
        man skal IKKE gøre dette mens sukkerlagen er meget varm (taler af erfaring. det kom jeg engang
        til at gøre. en meget stor del af grydens indhold skummede over og jeg kunne så tilbringe de næste par timer med at rengøre komfur og gulv. sukkerlage er meget ulækkert at fjerne og det bliver værre jo koldere det bliver).

        man skal IKKE købe de (meget) små pakninger med vin- og/eller citron-syre i supermarkedet.
        de koster en bondegård. man kommer nemt af med 7-8 kr. for 20 g.
        køb det hos matas. man får 200 g (kemisk ren) vinsyre for 15,50.
        for nogle år siden købte jeg 400 g (også kemisk ren) citronsyre for 39,95.

        med venlig hilsen
        Peter.

  18. Maya skriver:

    Citronsyre… – en speciel, eller – ja, undskyld, men for mig lyder det helt hen i vejret – det man også bruger til at rense opvaskemaskine o.lign med ???

    • lonelandmand skriver:

      Ja det er det samme – citronsyre findes i citrusfrugter, men man kan også lave det industrielt – ved hjælp af svampekulturer. Man fodrer svampene med sukker, og ét af deres restprodukter er citronsyre. Som du skriver, kan det bruges til mange ting – hyldeblomstsaft er én af dem :-)

  19. Pingback: Hyldeblomstsaft – selvfølgelig | Beretninger fra et autentisk landbrug

  20. Pingback: Farmors brombærsyltetøj – opskrift | Beretninger fra et autentisk landbrug

  21. Simon skriver:

    Hej jeg har lige et spørsmål
    Når jeg laver hyldeblomstsaft bliver det altid bittert ? Er der nogen der ved hvorfor ?

  22. Tanja skriver:

    Hej Lone
    Tak for en rigtig dejlig hjemmeside:)

    Har lige en masse spørgsmål, håber du vil bære over med mig:)
    Jeg har prøvet at følge dig opskrift samt din guide i henkogning og nu undre jeg mig lidt.
    Der er kommet sådan nogle småklumper/bundfald i flaskerne, er det meningen? og hvis ikke, smager saften så stadig godt, eller skal jeg skynde mig at få plukket de sidste blomster;)
    Derudover smager min saft lidt besk, ikke noget ødelægende, men vil gerne prøve at undgå det næste gang. Har du et forslag?

    1000 tak. Tanja

    Ps. lige lidt ekstra:
    -Lad være med at fylde flaskerne helt op! Det sviner;) Kunne med fordel stå i guiden:P
    -Hvor mange gram blomster bruger man ca til en’ portion? Lidt svært at vide hvor meget 50 skærme er, de har jo meget forskellige størrelser

    • lonelandmand skriver:

      Hej Tanja

      Hvor godt med en masse spørgsmål ! Så kan vi få afdækket hyldeblomstsaftens kringlede tilblivelse.

      Ja – der bliver lidt bundfald i flaskerne, men det betyder ikke noget. Opvarmingen fremmer det, men det er ikke noget, der ikke er i flasken i forvejen. Fnulderet bliver bare mere tydeligt, men du kan lade de sidste teskefulde blive tilbage, eller fortynde det hele som det er. Drik det trygt.

      Hvis der er meget stilkmateriale med, får saften den smag, du beskriver. Når jeg høster hyldeblomster klipper jeg – med en saks – skærmene lige over blomsterne – altså et klip der hvor alle de små forgreninger er. Det tager ikke længere tid, og saften bliver mere “ren” i smagen.

      Ja – du har ret – flaskerne må ikke fyldes helt, når de skal henkoges. Luften i flaskerne udvides under opvarmningen, og der skal være lidt ekstra plads.

      Det sidste spørgsmål kan jeg ikke svare nøjagtigt på. Gram – den er svær…
      Men når blomsterskærmene er små, tager jeg to og tæller dem som én. Når de er store, tæller de for én. Mellemstore tæller også for én – det kommer sig ikke så nøje, hvis der er for mange. Bare der ikke er for få.

      Mange hilsner og tak til dig fra
      Lone

      • Signe skriver:

        Kære Lone og Tanja
        Bundfaldet i mine flasker er pollen/blomsterstøv. Og hvor meget der kommer afhænger lidt af hvor fint et klæde det bliver siet i gennem, men det smager jo.
        I øvrigt synes jeg hyldeblomster er interessante. De kan mere end man tror.
        Signe

      • lonelandmand skriver:

        Tak Signe – så ved vi det.

        Siden begynder at ligne et hyldeblomstleksikon – ikke så dårligt.

        fra Lone

  23. ummsafiya skriver:

    Tak for svar Lone.
    Nu har jeg lavet en portion med sukker og en med stevia. Glæder mig til at smage på dem begge =)

  24. Tilde skriver:

    God side du har her :)

    Jeg lavede hyldeblomstsaft igen i går – det er min anden portion inden for en uge. Elsker simpelthen hyldeblomster!
    Til trods for mine 25 år, så er jeg med på, at vi skal holde traditionen ved lige, og er nu sikker på, at der ikke vil gå en sommer uden jeg laver saft.

    Hvis man vil give saften en flot farve, så kan man tilsætte en håndfuld hybenroseblade, hvilket jeg gjorde i min første portion – og det fik en virkelig smuk farve og ingen smag af hyben.

    Af kvaset laver jeg marmelade, af saften laver jeg sorbet, og af resterne af blomsterne laver jeg the ved at lade dem ligge og tørre et par dage, og derefter bruge dem som theblade. Theen bliver lidt bitter, men smager fantastisk med lidt honning. Man kan også koge kvaset med en halv liter vand, og hælde det på flaske, så får man en toniclignende saft, som er rigtig dejlig med vodka eller gin :)

    Ja, hyldeblomster er fantastiske og har enormt mange anvendelsesmuligheder.

    Rigtig god sommer!!

  25. Signe skriver:

    Kære Lone
    Jeg prøvede med ingefær, men smager drukner næsten i hyldeblomstsmagen. Det er som om de er for ens. Man kan ane ingefæren i saften. Det smager dog dejligt, men er næppe indsatsen værd – alternativt skal der tilsættes meget. Nu ligger der dog tynde skiver af hyldeblomstmarineret ingefær i mit køleskab klar til at blive til ingefærmarmelade.
    Signe

  26. Rasmus skriver:

    Hej

    Har et par basis spm.

    1) Hvordan laver man henkogning?

    2) Ang. sukkerplante, hedder den stevia?

    • lonelandmand skriver:

      Hej Rasmus

      Henkogning
      Du skal bruge en stor dyb gryde. Hvis du kan få din oldemors gamle henkogningsgryde, er du heldig. Ellers kan du klare dig på anden måde. En henkogningsgryde er en ordentlig tønde med en rist i bunden og et termometer i låget.
      Har du ikke sådan én, griber du din bedste suppegryde, lægger en ren karklud i bunden, sætter dine glas eller flasker i ét lag, fylder vand i til det står lige godt halvvejs op ad dine glas/flasker, og så sætter du et stegetermometer (af metal) ned i vandet – uden det står på bunden. For det meste kan man få termometeret til at hænge mellem et par glas.
      Læg låg på.
      Varm grydens indhold langsomt op. Det vil sige, at du tænder på 4, hvis din komfurskala går til 9. Det er vigtigt, at det går langsomt (op mod 1 time), for du har brug for, at din saft/ dit syltetøj kommer med op i temperatur. Når grydens indhold er omkring 90 gr. C. varmt, kan du skrue lidt ned for komfuret (til 2 – 3) og holde temperaturen der i ½ time. Lad dine flasker/glas stå i den lukkede gryde til afkøling.
      Du har da udryddet de små mikroorganismer – gær, skimmel og bakterier – der kunne ødelægge din mad.
      Det er en skånsom (for maden) måde at gemme syltede ting på. Både smag og farve bevares, og du er helt fri for tilsætninger.
      Indholdet kan holde i årevis – hvis det skal være.
      Efter åbning af en flaske eller et glas, skal opbevaring foregå i køleskab.

      Det er vigtigt du vælger glas/flasker, der kan tåle opvarmningen. Hvis du genanvender gamle syltetøjsglas, er du rimeligt sikker. De har i reglen en gummibelægning i låget.
      Under opvarmningen udvides luften over saften/syltetøjet, og overtrykket sendes ud.
      Derfor er der undertryk i et glas, der har været udsat for en vellykket henkogning.
      Når henkogningen er afsluttet, og glassets indhold køler af, vil du kunne høre “klik” fra lågene, fordi de trækkes ned. Så kan du være tilfreds.

      Stevia er navnet på den slægt sukkerplanten tilhører – slægten rummer omkring 240 arter og sukkerplantens fulde navn er Stevia Rebaudiana.
      I Japan har man brugt planten som sødemiddel i 30 – 40 år, og også i Sydamerika, Kina og andre østlige lande er brugen meget udbredt.
      Så det er ikke noget nyt og smart.
      I Europa og USA derimod har man forbudt planten i mange år. Men en opblødning er på vej.
      Nogle mener, at de stærke kræfter i sukkerindustrien – både indenfor almindeligt sukker og kunstige sødemidler – har haft travlt med lobbyarbejde.
      Gennem de mange års brug i Japan er der ikke set nogen skadelig virkning. Tværtimod. Planten har positiv virkning for mennesker med overvægt og/eller sukkersyge.

      Mange hilsner fra
      Lone

  27. ummsafiya skriver:

    Hej Lone,

    Spændende side :)
    Jeg har lige et spørgsmål. Hvad er atamon? Og har du et foreslag til hvad man kan bruge som sødemiddel i stedet for sukker?

    • lonelandmand skriver:

      Hej ummsafiya

      Tak !

      Atamon er handelsnavnet på et flydende konserveringsmiddel – med natriumbenzoat.
      Stoffet hæmmer vækst af svampe og gær, så man undgår at saften mugner eller gærer.
      Selvom stoffet også findes naturligt på nogle bær, kan det være en kilde til allergi. Måske har det noget med mængde at gøre.
      Derfor bruger jeg det aldrig. Istedet henkoger jeg flaskerne med saft i en henkogningsgryde.
      Det virker fortræffeligt, og så er hyldeblomstsaften helt fri for kemi.

      Man skal bare sørge for at flaskerne er egnede til opvarmning – ellers bliver man ked af det.
      Og her taler jeg af erfaring.

      Mange hilsner fra
      Lone

    • lonelandmand skriver:

      Hov – jeg glemte lige dit andet spørgsmål…

      Sukker er med til at give smag og holdbarhed i saften. Jeg tør ikke love, du kan lave saften uden sukker og senere hen søde den efter behov. Men du kan prøve med en mindre mængde.
      Hvis du vil søde uden sukker og uden nogen kemiske sødemidler kan du på en planteskole købe en sukkerplante – jeg har den i drivhuset.
      Dens blade søder omtrent 15 gange mere end almindeligt sukker. Nogen siger 200 – 300 gange mere, men det tror jeg ikke helt…

      Det er vist mit bedste bud.

  28. Niels Mikkel skriver:

    Det er en god hjemmeside, med masser af læsestof. Jeg mener at der er et minus siderne er for lange det tog lang tid for at finde det jeg ledte efter.
    Spændende side afligevel

    • lonelandmand skriver:

      Hej Niels

      Tak – og du har fuldstændig ret i det med længden..
      Det er fordi, jeg lavede opskriften sidste år, og syntes det var tåbeligt at gentage sig selv. Så blev det et link til et tidligere indlæg.
      Men jeg kan godt se, der er lang vej ind til benet, og nu har jeg lige opdateret Hyldeblomstsiden, så der er indsat en kort version af opskriften.

      Håber det vil gavne fremtidige hyldeblomstsaftbryggere.

      Mange hilsner og tak fra
      Lone

  29. Lone den anden skriver:

    Hej igen
    Lavede en prøveomgang uden syre. Men har gemt resten af skræmene til en omgang i dag – med syren. Stødte dg på et lille problem (eller det er jo som man ser på det); nemlig de små sorte dyr. Har du et godt trick. Det var ikke nok at ryste dem af. Hrmm. Hav en god dag. Lone den anden.

    • lonelandmand skriver:

      Hej igen Lone

      Og igen med et sent svar – jeg har – stort set – lavet mad siden jeg skrev til dig i går.

      Nogle små sorte dyr vil der nok altid være – du må trøste dig med, at de kommer til at se det som et større problem, end du gør.

      God dag fra
      Lone den nu ved jeg ikke hvad jeg er kommet til

      • Laura skriver:

        Hej
        Jeg har en løsning på problemet med de små dyr…
        Man skal bare lægge alle blomsterne i en stor spand/gryde fyldt op med vand ,så blomsterne er dækket .Så svømmer alle dyrene op til overfladen ret hurtigt.Det virker!!
        hilsen Laura

  30. Lone Buchardt skriver:

    Kære Lone landmand
    Jeg har lige fundet din side og er meget begejsteret da jeg for en halv time røvede ca. 50 skærme hyldeblomst ved mosen her i byen. Jeg vil starks gå i gang, men mangler citronsyre (og har heller ikke helt citroner nok, men kan lave en lille portion). Har du en idé til hvad jeg kan bruge i stedet for syren – eller til hvordan jeg kan gemme skærmene og handle ind i mellemtiden? Kan jeg mon lade dem stå i koldt vand til i morgen og så koge der?
    Nå, men vel prøve mig frem. Du er vel gået i seng derude på landet.
    Hilsen fra Lone i Brønshøj

    • lonelandmand skriver:

      Kære Lone

      Det er et sent svar – kan jeg godt se – men jeg prøver alligevel. Jeg var nået til tandbørstningen, da du sendte din besked, derfor så jeg den først her til morgen.

      Det er nok bedst at lade skærmene stå urørt fra den ene dag til den næste – hvis man ikke har de øvrige ingredienser hjemme. Vil jeg tro.
      Hvis du ikke kan skaffe citronsyre kan vinsyre også bruges – men tilsætningen er nødvendig for at trække smagsstofferne ud af både hyldeblomster og citroner. Det bliver med andre ord en tyndere omgang, hvis man ikke tilsætter syren.

      Jeg håber din hyldeblomstsaft lykkes – så vil du have noget at glæde dig til.

      Mange hilsner fra
      endnu en Lone

  31. Signe skriver:

    Du inspirerede mig – der kom ingefær i halvdelen af dagens høst – og nu venter vi på de gyldne dråber

  32. Pia Eriksen skriver:

    Her i huset lavede vi netop hyldenade i går.

Skriv et svar

